/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Har Blå eller Rød blok lavest bankrente?
Fra : kartoffel88
Vist : 426 gange
364 point
Dato : 31-08-11 19:05

Mon en rød regering vil sætte renterne på lån yderligere op end de er nu? Eller tværtimod?
Hvad med rentefradraget?

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 31-08-11 19:07

Jeg snakker om at hvis jeg låner f.eks 100.000 kr i banken, hvilken regering ville jeg slippe billigst med?

Kommentar
Fra : pims

Dato : 31-08-11 19:41

Renten er jo ikke kun styret af, hvad der sker på den politiske scene herhjemme. Det er ligeså meget omverdenen som har indflydelse på det. Begge partier vil jo gerne have gang i hjulene, bare på hver sin måde. Skal jeg komme med et gæt, så tror jeg at renten vil stige uanset hvad. Men det er heller ikke renten som ligger til grund for mit kryds.
Pims

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 31-08-11 20:10

Hej pims. Det er helt sikkert heller ikke den afgørende grund til mit kryds. Det er bare et af mange spørgsmål jeg stiller mig selv i disse dage op til valget.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-08-11 20:35

Citat
Jeg snakker om at hvis jeg låner f.eks 100.000 kr i banken, hvilken regering ville jeg slippe billigst med?

Regeringen bestemmer da ikke renten Det gør din bank....

Hvis du låner til en FAST rente - så er renten fast UANSET hvem der sidder i regering...

Låner du til en variabel rente bestemmer verdensøkonomien det meste....

Hvis du derimod sparer op SPARER du renten....

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 31-08-11 20:58

Hej kartoffel88 hvorfor vælger du ikke bare den der har det pæneste hår?
alan57

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-09-11 00:29

Regeringens farve og sammensætning har ingen indflydelse på renten, den kommer nemlig udefra.

De kan lovmæssigt hhv. åbne og lukke for visse typer lån og renter, men kun dem der har meget stor betydning for samfundsøkonomien......f.eks de meget diskuterede rentefrie boliglån.

Bortset fra det er det Nationalbanken, bankerne og finansverdenen der i det hele taget egenrådigt bestemmer renten, under stærk indflydelse af renterne i udlandet hvor børserne er toneangivende.

Selv de mest brutale lande som Iran og Nordkorea tilpasser deres rente, eller nærmere diskontoen til verdensøkonomien, skruer de egenhændigt op eller ned med flere procentpoint går deres økonomi ad Hekkenfelt til.
Det er et system man har brugt i over hundrede år, selv under verdenskrigene, så den såkaldte globalisering har ingen indflydelse på den "internationale" rente.

Når Du "kun" skal låne 100.000 til en bil er Du en næsten usynlig lillebitte brik i det store spil, det eneste Du kan gøre er at finde det mest favorable lånetilbud.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 364 point
Dato : 01-09-11 05:55

Jeg kunne nu godt ønske mig LuffeA's "meget diskuterede rentefrie boliglån", især hvis de også kunne blive afdragfrie Men man skal sikkert stadig godkendes af banken

Et lands renteniveau handler om tillid, derfor er renten i Grækenland tårnhøj for tiden, der er jo en reel risiko for at deres långivere får en lang næse i stedet for pengene igen. Så en dybt ansvarlig politik kan selvf. føre til højere renter, men ingen af de to blokke ville gøre det, de ville jo ikke blive genvalgt!

Men for dig vil jeg anbefale at kigge her http://www.mybanker.dk/
finde det billigste lån, starte med en alvorlig snak med din bank, og skifte bank hvis ikke det hjælper.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 01-09-11 07:32

Hej Allan.

Se svar 31-08-11 20:10.

Jeg har allerede et lån, og syntes det er alt for dyrt i renter. Derfor også interessen for det.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-09-11 16:05

tror det vil værer bedst for bolig ejerne og resten af befolkningen hvis der kommer en rød regering, hvor enhedslisten og de radikale er med.

så er der større chancer for at der bliver ført en fair økonomisk politik.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-09-11 05:27

Undskylder jeg vrøvlede i mit tidligere indlæg "Så en dybt ansvarlig politik kan selvf. føre til højere renter," det var Uansvarlig, jeg ville skrive

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 04-09-11 10:16
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-09-11 17:16

Tak, kartoffel88. Moodys gav en tilsvarende vurdering for et par dage siden, det er ikke regeringens farve, men dens politik, der betyder noget.

Dks Kreditvudering steg i øvrigt til AAA under Nyrup!