/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
HPFI relæ slår fra og lamper blinker
Fra : badmose
Vist : 1624 gange
20 point
Dato : 31-08-11 16:01

Jeg har problemer med min el-installation. Jeg bor i et nyt hus fra okt. 2010. Ved skybruddet primo juli var HPFI relæ slået fra (formentlig lyn-nedslag), hvilket førte til drænpumpestop og dermed lidt vandindsivning i kælderen. Ved genindkobling af HPFI relæ slog det fra med det samme. Fejl var i en kælderkreds. En elektriker "meggede" hele kredsen igennem og fandt et problem (overgang/fugt?) i et strømudtag (det allersidste).

Så kørte det hele igen. Men i de sidste ca 2 uger er det blevet meget ustabilt. HPFI relæ slår fra indmellem - nogle gange når jeg tænder en kontakt, fx kaffemaskine, lys i stuen el. lign. (altså ikke nødvendigvis noget i kælderen), nogle gange af sig selv, fx i nat kl. 02.30. Desuden blinker lamper i stueetagen indimellem som om de lige bliver slukket og tændt igen en enkelt gang (det er halogenspots, 12V m. individuelle el-trafoer).

Inden jeg bekoster en elektriker igen, er der nogen, der har en ide til, hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 31-08-11 16:07

Jeg tror at dit relæ har fået en fejl efter lyn nedslaget .
Jeg havde et lign problem med en automatsikring som der var kommet en eller anden fejl i ,så den slog fra i tide og utide.
Men har du ikke en lynskade forsikring som kan dække dette ??

Kommentar
Fra : badmose

Dato : 31-08-11 16:16

Kan man checke om relæet har en fejl? Eller skal det helt skiftes for at se, om det gør nogen forskel?

Jo, forsikring har jeg, men vil tro det bliver "spist" af selvrisikoen...

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 31-08-11 17:12

Jeg vil forslå at du fåer en elektriker forbi med en HPFI tester, han kan så vudrere om der er behov for at skifte dit HPFI relæ.

Falcham

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 31-08-11 18:01

Ja du har nok ret i det med selvrisiko....
Som Falcham skriver,så er det nok bedst at få en elektriker ud for at se på anlægget...
Men hvad med at at tage det på garantien???? Huset er jo ikke 1 år engang -
Du behøver jo ikke at nævne at du " mener " at der har været lyn nedslag .....det ved du jo i og for sig heller ikke 100 pct..

Sverola

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 11-11-11 22:37

Det er ikke utænkeligt at det er HPFI afbryderen der er defekt, men det er mere sandsynligt at det er en overgang i Nul lederen et eller andet sted i installationen.. (Jeg kan f.eks forestille mig at elektrikeren har afbrudt faselederen til den fugtige installation men ikke fasen - men det er kun en af mange muligheder)

Hvis nullen et eller andet sted i installationen får en afledning (får jord forbindelse i større eller mindre grad) vil relæet ikke altid slå fra, fordi nul og jord har næsten samme potentiale, så fejlstrømmen vil ikke være stor nok.

Når du så tænder en større brugsgenstand laver du et spændings dyk i alle de ledninger der ligger forud i installationen, det kan bevirke at fejlstrømmen bliver stor nok.

Det er en fejl jeg har set nogle gange i min karriere som elektriker.. men heldigvis ikke ret ofte.