/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
230v -> 12v
Fra : dr_scooter
Vist : 829 gange
50 point
Dato : 21-05-03 16:30

Hej... jeg står og er ved at "lave" min egen super subwoofer, men jeg mangler en trafo der kan levere 12v til min forstærker, det er en 1000w bilforstærker(12v) der skal have strøm fra lysnettet, hvor kan man købe en sådan trafo.. i århus eller på nettet!!!

mvh dr_scooter

Kommentar
Fra : xor

Dato : 21-05-03 17:10

Du kan vist finde hvad du skal bruge her på denne side :
http://www.brinck.dk/stromfor.asp

Du kan også prøve her : http://www.skandinaviskenergiteknik.dk/index.htm
/Xor ,->

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 21-05-03 18:34

dr_scooter

Den han du købe i ethver forretning med autoudstyr
f.eks her

http://www.cdcardic.dk/vis_forhandler.asp?id=689

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 21-05-03 19:49

jeg købte en transformator, der kan skifte fra 1,5 - 12 V ... og alt kommer fra lysnettet.

tror sgu jeg købte den i kvickly

god fornøjelse

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 22-05-03 00:13

Pas nu på!!!!!!
Her tænker jeg ikke kun på dine øre, men husk træerne vokser ikke ind i himlen.
Er de 1000w rms(effektiv værdi)? Så kræver det ikke så lidt strøm.Hvis man bruger formelen for effekt
P(watt)=U(spænding)gange I(ampere,strøm) fås en strøm på 1000W divideret med 13.8V(bilspænding)=72.5Ampere det er lidt af et kraftværk du skal have her.
Er det der imod 1000w musik (fup eller salgs watt) kan de måles på mange måder så der er ikke en entydig formel du kan bruge her. Men find ud af hvad for en sikring til forstærkeren der anbefales det giver et godt fingerpeg om hvor stor din strømforsyning skal være. Husk de fleste højtalere brænder ikke af på grund af for store forstærkere men pga. for dårlige strømforsyninger (klipning).
For at få en brugbar løsning, prøv at se i de forretninger med car hifi http://www.bilstereoportalen.dk/forhandlere/

Kommentar
Fra : arly

Dato : 22-05-03 00:14

12 volt og over 80 Ampere! - Den får du nok ikke fra Kvickly - En løsning kunne være at bruge et bilbatteri på 12 Volt og 88 Ah samt en kraftig lader, så har du ernergi nok, men hvad vil du dog bruge 1000 Watt til?

Mvh.
Arly

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 22-05-03 08:28

Hmm de 1000watt er nu nok ikke så realistisk igen, men i århus radio lager har de alt hvad hjertet begære inden for sådan noget!

MEN nu siger du at det er en transformator du skal have! problemet ved at bruge kun en transformator er at du får AC strøm ud af den, men du skal bruge DC til din forstærker så derfor skal du enrettet den AC der kommer ud af transfomatoren.

Men da en DC spændning og en AC spændning ikke er ens skal du ikke have 12Volt ud af transformatoren.

Du ved du skal have 12Volt DC og det skal du dividere med kvadratod 2 altså: 12/1,41=8,5Volt

Med andre ord, den trafo du skal købe skal kun give 8,5Volt hvorefter du så skal have ensrettet strømmen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-05-03 08:54

Hej Scooter.

I griber sagen totalt galt an. Du vil anvende Car-fi grej i din stue, ikk'?

Mht forstærkere ryger du ud i noget dumt noget. Først vil du lave 230V om til 12 (14) Volt. Dernæst laver en autobooster spændingen om til en 50 -60 Volt (eller hvad forstærkerdelen nu fordrer). Og så kan vi spille.

....meeen Car-fi er ikke født til hjemmebrug, det er født til at ligge og bumle i et bagagerum. Derfor har man i højere grad koncentreret sig om at lave noget der kan holde, istedet for noget der lyder tæske godt.

Den sub du kiggede på, tror jeg er rigelig vild og imponerende i en bil, men hi-fi bliver det aldrig.

Skulle jeg foreslå noget fornuftigt, ville jeg gå ind og købe en Stage Line Forstærker i den blå serie. Det er "amatør-musikergrej" og til at komme til for penge, og noget nær umulig og dræbe. Sådan en djævel kan du brokoble, i fald du skulle have lyst. Forhandlerliste kan du se på www.monacor.dk . Dernæst laver du en båndpas subwoofer (to-kammer). Der findes et tæskegodt beregningsprogram fra monacor (faktisk udviklet af en dansker). Men i de fleste tilfælde vil du kunne få forretningen til at lave beregningerne for dig.

Og til hi-fi brug Scooter, ville jeg investere penge i et "rigtigt" elektronisk delefilter, ikke de "fusk-løsninger" vi (jeg) tidligere har været inde på.

Holder du ved Car-fi løsningen, skal du købe dig en ordentlig balnceret strømforsyning. Billigst at købe færdig. Men du må regne med at den bliver temmelig dyr, hvis du vil føde Amp'en tilstrækkelig. Gør du ikke det, får du forvrængning, og pumpende komprimeret bas. Skal det spille godt uden at blive astronomisk for dyrt, kan du jo eksperimentere med at parallel koble et bilbatteri på forsyningssiden, alternativt sætte et par gigantiske lytter på, så du har gode reserver.

...men Car-fi bliver aldrig Hi-fi.

Hvor bor du Scooter?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-05-03 10:08

Halloooo

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-03 13:32

Nu har dette spørgsmål stået åbent i over et halvt år. Dette finder jeg ikke rimeligt og fjerner hermed abonneringen på det.

Spørgsmålet burde for længst være blevet lukket med et tryk på ”accepter kommentar som svar”.

Points’ene er brugt i det sekund man spørger, så der er ingen grund til ikke at acceptere en af kommentarerne.