/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Erfaringer med udvendig træbeskyttelse ?
Fra : kanduolsen
Vist : 4430 gange
100 point
Dato : 21-05-03 16:04

Skal i gang med mit skur nu, og er lidt i tvivl om hvad jeg skal bruge…..
Skuret er beklædt med trykimprægneret træ 1 på 2 og blev bygget sidste år.
Så….
Gode og dårlige erfaringer med udvendig træbeskyttelse søges….

Mvh Kanduolsen

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 21-05-03 16:17

Hej Olsen,

vi bruger Gori88 til vores udvendige træværk (udhæng, legehus etc.) - det er nok 5 år siden vi gav det sidst og farven står stadig meget flot. Der er intet spor af råd/svamp eller lignende, selvom det formodentlig nok mere handler om at undgå "stående" vand på træværket end hvilken træbehandling, man anvender.

mvh kjeldgaard

Kommentar
Fra : egnal

Dato : 21-05-03 16:22

Hej " Kanduolsen "

Som du selvfølgelig ved findes der næsten utallige former for træbeskyttelse. Men:
- rens træet af med en stiv kost
- grundbehandling med beskyttelse der siver ned i træet og beskytter mod råd og svamp
- derefter overfladebehandling med en god kraftig træbeskyttelse indeholdende mange pigmenter
- når det er udendørs så brug på terpentinbasis - det er trods alt det bedste og mest holdbare

Jeg kan anbefale DEMI - DEKK den er lidt dyrere men holder længere (måske 10-12 år)
Har selv boet i et Anneberg træhus 2 på 1 i 12 år - derfra mine erfaringer !
mvh. lange

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-03 16:25

Hejsa
Du vil sikkert modtage lige så mange erfaringer som der er produkter til på markedet. Noget er godt og andet mindre godt. Derfor vil jeg henvise dig til følgende link http://www.fs.dk/pj/traeved2.htm hvor der b.l.a. er et direkte link til MIDLER TIL BESKYTTELSE AF TRÆVÆRK
http://www.fs.dk/pj/traeved3.htm#MIDLER%20TIL%20BESKYTTELSE%20AF

Sev har jeg et langt plankeværk (også trykimp.), det får følgende blanding:
1/3 klar (brugt) hydraulikolie
2/3 Terpentin
I første runde får det med en almindelig have-gift-sprøjte til træet er mættet af ovenfornævnte blanding.
Et par dage senere når det er "dampet af", så får det et enkelt lag med alm. træbeskyttelse.
Ovenstående gør en besparelse på +/- 50% af alm. træbeskyttelse, men der dufter af terpentin i en dags tid eller to.

Søren

Kommentar
Fra : summer

Dato : 21-05-03 16:25

Jeg har gennem de 30 år vi har haft hus, prøvet utallige mærker. For få år siden lancerede det Svenskejede Beckers, deres produkter i Danmark - deres priser havde hidtil været for høje til det danske marked. Vi har nu siden brugt deres maling, både til træ og tag, og det er bare kvalitet. Ja det kan jo godt lyde som jeg får %, men det er en god maling.
Da det er ubehandlet træ - bortset fra trykimprægneringen - er det vigtigt at grunde med en grundingsolie/ maling, som danner god vedhæftning for efterbehandling med slutmalingen. Jeg vil anbefale Elit grundingsolie og efterbehandling med Exponyl. På linket kan du læse mere og hvor der findes forhandlere. http://www.beckers.dk/

God arbejdslyst
summer

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-03 16:28

NB: Blandingen er nogle gange 50/50 alt efter hvor tynd olien er. Den får jeg gratis fra et værksted, når de skifter på deres lifte.

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 21-05-03 17:25

Jeg siger foreløbigt tak for kommentar, men vil lade spørgsmålet stå åbent lidt endnu i håb at der kommer flere kommentar.

P.S.
Glemte lige at nævne at det ikke skal være som ”maling” hvor ”malingen” skaller af efter 1-2 år.
Det skal være let at vedligeholde dvs. hvis det trænger til vedligeholdelse efter f.eks. 2 år, så får det bare en omgang mere og det er så det…

Mvh
Kanduolsen

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 26-05-03 21:19

Hej Kanduolsen
Jeg har det ligesom dig des mindre arbejde des bedre, men det skal holde så langtid som muligt.
Jeg har arbejdet med trykimprægnering i 8 år, træ imprægneret før 1990 indholder arsen og har næsten en evigheds levetid hvis det står over jorden, altså ikke i berøring med jorden, efter 1990 da arsen/crom blev ulovligt at bruge, fald garantien også til 15 år for trykimprægnering over jorden men det er stadigvæk noget saftig man imprægnere med idag.

Mit råd til dig er som min gamle mester altid sagde, hvorfor male noget træværk som i forvejen er trykimprægneret imod råd og svamp det er da spild af god maling og penge, men for naboens skyld kan man jo give det noget klar træmættende træolie evt. med noget for råd og svamp. Men det er unødvendig hvis træet aldrig bliver gennemblød hvis det skulle lide meget under vand vil du ofte opdage det ved, at der begynder at gro skimmelsvamp på overfladen og så kan det begynde at blive kriminelt.

Vh.
Henrik

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 31-10-03 15:29

Hej Kanduolsen... er du ved at teste om malingen skaller af om 1-2 år

Godkendelse af svar
Fra : kanduolsen

Dato : 04-12-04 02:37

Tak for svaret CLAN.
Ha....haaa...heeee. for f. CLAN den var bare god....hi.hiiiii.. nej, jeg har arbejdet i udlandet, og derfor ikke haft tid til at være herinde hi..hi.. teste malingen, ja, jo, du..….nå, men for at vende tilbage til spørgsmålet, så blev mit valg Pinotex Base som grunder og Pinotex Superdec som dækkende overflade.
Skuret ser stadigvæk ud som nymalet, så indtil videre er jeg godt tilfreds.
Undrer mig lidt, at ingen har nævnt Pinotex, det ser indtil videre ud til at være et godt produkt…
Jeg siger hermed tak for alle kommentar, og vælger tilfældigt CLAN´s sidste kommentar som svar.
Mvh
Kanduolsen