/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ægkogning
Fra : jensviggo
Vist : 1057 gange
20 point
Dato : 26-08-11 11:57

Findes der en ultimativ fremgangsmåde, hvorpå man koger et æg helt rigtigt.
Jeg har i mange mange år kogt, og tit undret mig over, hvordan man egentlig gør det, da jeg som regel mislykkedes med det.
Jeg koger vand i en gryde, ta´r en spiseske lægger ægget derpå og sænker ægget ned i det kogende vand, stiller uret på 4 minutter, når uret ringer, ta´r jeg gryden af og stiller den under den rindende kolde hane i ca. et minut.
Så hælder jeg vandet fra, og lader ægget stå. Når det er koldt, prøver jeg at pille skallen af, men det er her det går galt, skallen vil ikke slippe ægget, og der medfører, at der følger en del af ægget med på skallen. Det er jeg sur over, og har prøve flere variationer uden synelig held.
Mange vil helt klart her sige,................hvad siger konen? Hun er her ikke mere, da hun ikke kunne koge æg

Kommentar
Fra : kjstagaard

Dato : 26-08-11 12:03

Et æg er mange gange svære at pille når de er kolde hvis du tager skalden af imens det stadig er en smulle varmt vil der ikke komme æg med på skallen udover du bor på en gård og ægget er helt frisk så er der ikke noget at gøre... Men er det købt i supermarkedet virker det... :)

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 30 point
Dato : 26-08-11 12:12

Køb en æggekoger.
Har selv en Severin æggekover, der er der et målebære med der viser hvor meget vand der skal i til antal æg der koges, til enten blød, mellem eller hårdkogt, og når tiden er gået bibber den, æggene tages af og køles og pilles mens de er varme/lune og alt skalden går ledt af.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 26-08-11 12:13

nå derfor,..............mine æg er helt friske, nogle gange daggamle, men ka´ det da virkelig ha´ sin rigtighed, findes der ingen cowboytricks??????????

Kommentar
Fra : kjstagaard

Dato : 26-08-11 12:22

Ikke udover at pille det når det er lidt varmt... Jeg selv knækker skallen over det hele og piller det let af udn der kommer æg med på...

Inl. Det jeg skrev tidligere... :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-08-11 12:28

Hvis du ikke kan få skallen af uden af noget af hviden følger med, selv når æggene er lune og nykogte, så er de simpelhen for nye nylagte æg er umulige at pille, men det lyder utroligt at man kan købe så nylagte æg i butikkerne

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-08-11 13:32

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-08-11 13:50
Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-08-11 14:06

når ægget er kogt, hælder vandet fra og kommer koldt vand på slår skallen lidt istykker,kommer nyt koldt vand på og lader dem ligge i koldt vand i et minuts tid. så er de ret nemme at pille.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-08-11 14:10

PS. er 4 min. ikke lige lovligt lidt når æggene skal pilles? de må jo nærmest være blødkogte.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-08-11 14:51

Citat
når ægget er kogt, hælder vandet fra og kommer koldt vand på slår skallen lidt istykker,kommer nyt koldt vand på og lader dem ligge i koldt vand i et minuts tid. så er de ret nemme at pille.

Ja, det var jo dét, der stod i tippet, som jeg gav link til - ha ha ha

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-08-11 14:59

ja, undskyld pifo! jeg så ikke linket.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 26-08-11 15:27

Der var da een herinde der engang kom med et tip om, at man bare forsigtigt skulle tage en theske og snige ind under skallen, og så køre hele vejen rundt.

jeg har ikke selv prøvet- plejer bare at slå det i stykker, og så sikre at få fat et sted under hinden, så plejer det at følge med. Men meget friske æg, så pulveriserer jeg bare skallen- støder det over det hele, så jeg har bitte små skaller. Skyller undervejs i det kolde vand.

Kommentar
Fra : HundemorGreve

Dato : 26-08-11 19:25

Når ægget er afkølet som man vil ha' det så kom lidt varmt vand på ægget igen og lad det stå 30 sek. ca., Når du tager ægget op af det varme vand, så kan du banke ægget på bordet hele vejen rundt og så falder skallen næsten af, af sig selv..... det er et trick jeg har lært i køkkenet på et hotel....

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 26-08-11 21:44

kom ægene i Koldt vand når vandet koger sluk for varmen kun for gas .lad ægene være i vandet til det næsten er koldt kejne problem

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 28-08-11 08:03

Man skal huske, at hvis et æg skal koge 3½ minut, så skal 10 æg koge 35 min for at blive ens.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 28-08-11 09:17

Ja det er nylagte har selv 3 høns og en kok, hønsene pumper bare det ene æg ud efter det andet, så er det godt at have gode naboer der kan tage fra/bytte med tomater og agurker, jeg tror jet har fundet løsningen udfra jeres særdeles flotte interesse for ægkogning, så jeg ved ikke hvem der skal belønnes?

jeg venter en dag for at se om flere har andre gode forslag

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 28-08-11 20:39

Mig skal du ikke give point jensviggo, selv om det var nærliggende

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 28-08-11 21:38

du kan jo afprøve de forskellige forslag, og se hvad der virker bedst

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 03-09-11 14:28

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-09-11 17:06

Selv tak jensviggo