/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Renovationsudgifter
Fra : århushansen
Vist : 2774 gange
100 point
Dato : 26-08-11 07:11

Hej

Skal man som lejer af en almindelig villa som udgangspunkt betale for renovation eller må dette forventes at være inkluderet i lejen? Lejer betaler allerede for forbrug af vand, varme og el. Renovationsudgiften kommer på regningen fra vandværket.

Der står ikke umiddelbart noget i lejekontrakten om renovation, men der står at forbrug er for lejers regning.

På forhånd ntak for hjælpen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-11 07:53

Hvad er en alm. villa

Da det står i din kontrakt at du skal betale forbrugsafgifter - så ja

Var det opkrævet over f.eks. ejendomsskatter ville det blot give dig en højere husleje....

Uanset hvordan du vender og drejer det, er der kun EEN til at betale - og det er dig..... (det er vel også DIT affald)

At regningen skulle komme fra vandværket, lyder besynderligt mon ikke det blot er fordi det er kommunen......

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 26-08-11 07:53

Lejer man hos privat udlejer, skal man selv betale alle forbrugsafgifter: el, varme, vand, vandafledning, renovation, skorstensfejning, osv.

Jeg mindes ikke at jeg skulle betale renovation og skorstensfening da jeg boede i almennyttig bolig; de andre ting er jo privatforbrug og som sådan ikke inkluderet i huslejen.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-08-11 08:03

Du skal betale for renovation også, da det går under "forbrug" og det fremgår jo tydeligt af din kontrakt at det er lejer, der skal betale forbrug.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-08-11 10:18

Forbrug kan det vel ikke være, da skrald jo netop er noget der ikke bruges.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 26-08-11 10:27

Renovationsudgiften er fast. Man kan ikke slippe for den selvom man næsten ikke har noget skrald.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-08-11 10:45

Det kommer helt an på hvad der står i lejekontrakten.

Her skal det tydeligt fremgå hvordan udgifter betales og hvordan disse gøres op.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 26-08-11 12:10

Man kan efter aftale med renovationsfirmaet evt. aftale, at der kun tømmes hver anden gang, en gang om måneden, alt efter behov, Jeg har f.eks. kun tømning hver 14 dag, det er således kun halvt så dyrt.
Renovationsudgifter betales over ejendomsskatter ja, men aftaler laves med renovationsfirmaet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-08-11 12:45

Nu ville "lejeren" jo slet ikke modtage regningen hvis ikke det var fordi "beboeren" skulle betale - så ville den gå direkte til EJEREN

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-11 17:19

Enten det står i lejekontakten eller ej kommer man til at betale i sidste ende.

Udlejer skal jo så have tingene i orden og give lejer et forvarsel om en huslejestigning når han selv får varsel fra kommunen.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 26-08-11 17:30

I min kommune er der ingen kære mor: tømning hver 14. dag, og prisen er den samme om bøtten er tom eller fyldt.

Desuden skal alle husstande betale en årlig afgift til afhentning af storskrald, hvadenten man har noget eller ej. Det er da dejligt at man bare kan sætte store ting ude ved vejkanten og så er man af med dem, men hvor tit har man brug for det? Jeg har i hvertfald ikke noget til storskrald næste år men skal alligevel betale ved kasse et. Og til næste år igen....

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 28-08-11 07:40

Tak for alle svarene indtil videre.

Der er flere der skriver at det skal stå i kontrakten. Hvor præcist skal det stå?

Hvis der i kontrakten ikke står noget om renovation er det så ok at opkræve for det udover den aftalte leje? Der står intet i kontrakten om renovation, derimod står der at varme, vand og El skal betales af lejer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-11 07:59

Citat
Der er flere der skriver at det skal stå i kontrakten. Hvor præcist skal det stå?

Det er der jo ingen der kan svare dig på uden at vide PRÆCIS hvilken type kontrakt du har skrevet under på

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 28-08-11 13:34

Citat
Skal man som lejer af en almindelig villa som udgangspunkt betale for renovation

NEJ
-----
Du skal vel heller ikke betale Ejendoms skat

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-08-11 14:03

Citat
NEJ
-----
Du skal vel heller ikke betale Ejendoms skat

Sig mig, bor Du i et skur hvor der ikke er nogen udgifter, eller har Du slet ikke begreb om hvad udgifter er ?

Ved indgåelse af et lejemål, hvadenten det er erhverv, en villa eller en etværelses med kogeplade i almennyttigt eller privat underskriver man en kontrakt hvor udlejer er forpligtiget til ud fra eget regnskab at give oplysninger om alt hvad der fører til huslejens størrelse, her under hører også offentlige udgifter.
Disse behøver nødvendigvis ikke at stå i kontrakten, her skal jo kun stå de almindelige forbrugsudgifter såsom el, vand og varme for lejers regning, men lejer har også ret til at se bilag for øgede ejendomsskatter m.m. når udlejer sætter huslejen op

Der bliver udlejet mange villaer lige nu på korte kontrakter da folk venter på at få dem solgt, men ikke alle ved at udlejer ikke kan tørre alle udgifter af på lejeren, f.eks. dyre lån, masser af de sager lander så hos kommunens huslejenævn og bliver underkendt når de overstiger rimelig husleje, også fordi at kommunerne i nogle tilfælde skal give boligstøtte.

I sidste ende vil jeg betragte renovationsafgift som et langt mindre diskussionsemne end mange andre ting, forudsat at kommunen ikke er urimelig dyr og bare kræver ind for at få fyldt et hul i økonomien.

Annuller spørgsmålet
Fra : århushansen

Dato : 28-11-11 15:46

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål