/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
tidligere udlejer snyder os ??
Fra : tiemaster
Vist : 772 gange
100 point
Dato : 25-08-11 10:24

hejsa mig og min familie er lige flyttet og det ser nu ud til at vi skal igennem en kedelig sag med vores tidligere udlejer.. her kommer sagens forløb, ville blive glad hvis der er nogen der kan hjælpe lidt.. om vi har ret eller han har..

Opsiger lejlighed pr 1-6-2011. indbetalt indskud 19,200 kr. samt 1 mdr. forudbetalt husleje. Har 3 mdr. opsigelse.

Laver mundtlig aftale om at lejligheden er malet og osv. den 18-7.

Ny lejer flytter sine ting ind den 14-7. og via de gule sider kan jeg se at han har skiftet adresse den 1-8.

Jeg afleverer vores nøgler den 18-7.

Den mundtlige aftale er at vi ikke skal betale husleje den 1-8 den 1-7 bruger vi vores forudbetalte leje som jeg informere udlejer om. Hvilket han siger er ok.

Den 20-7 fortæller udlejer at han ikke er tilfreds med maler arbejdet, og beder om farvekode på malingen der er brugt så det kan blive rettet, jeg sender en besked til maleren om han vil kontakte udlejer og regner med at det finder de ud af..

Hører derefter ikke mere før den 17-8 hvor vi får et brev, ang. at udlejer mener vi skal betale husleje den 1-7 og den 1-8 da maler arbejdet ikke er lavet, udlejer har ikke hørt fra maler.

På dette tidspunkt har udlejer stadig 25.000 kr. som vi betalte i indskud da vi flyttede ind. 1 mdr. forudbetalt leje og 19,200 kr. i indskud.

Siger til udlejer, at så må han jo beholde de 25.000 og få lavet maler arbejdet færdig, men det vil han ikke acceptere og mener stadig at vi skal betale de 2 mdr husleje fra 1-7 og 1-8.

Dette mener jeg ikke kan være rigtig, da jeg jo ikke har haft mulighed for at lave det selv, da udlejers bror er flyttet ind med sine ting, samt at jeg ikke har mulighed for at komme ind i lejligheden. Da jeg jo har afleveret nøglen, og kan se at udlejer bror er registreret på adressen..

Derudover har vi på intet tidspunkt i de 3 år vi har boet i lejligheden modtaget varmeopgørelse over vores a,conto indbetalinger, første 2 år 600 kr sidste år 800 om mdr. samt vi ikke har modtaget flytteopgørelse fra varme selskabet.

Udlejer siger at det kan han ikke give os da hele bygningen er på samme a,conto, udlejer har virksomhed i bygningen.

I føler leje loven er dette ulovligt, og på LLOS hjemmeside kan man læse om en lignende sag hvor udlejer er dømt.

Ronni Andersen…

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-08-11 10:37

Du kan henvende dig til LLO, de har forstand på de ting.

http://www.lejerneslo.dk/andre/hvad_er_LLO.asp

Og så kan du henvende til din kommune, de har et huslejenævn og de kan gå ind i sagen. Bare print dit spørgsmål ud og ring til en jurist i kommunen.

Det lyder som om udlejer er ved at snøre dig grundigt.

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 25-08-11 10:39

ja det syntes vi os, men han får heller ikke en kr..

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 25-08-11 10:50

Har du ikke en konrtakt?
Hvis det står, at den skal væer nymalet, når I flytter ud, er det det der gælder. Hvis der er skrevet mere specifikt med farvekode mv., er det det der gælder. Men ellers har udlejer noget - mener der er 14 dage - fra I flytter ud til at følge op på evt. mangler, og gøre krav på dem. Det er det et depositum fx. kan bruges til.
Mht. den leje han kræver, så er det det I har aftalt med ham der er gældende. Hvis det fx. står i kontrakten, at der er 3 mdr.opsigelse, men I selv finder en lejer der kan flytte ind med 1 måneds frist og udlejer i øvrigt godtager dette, så er det det der gælder. Hvad har på skrift - kontrakt og øvrige aftale om fraflytning?

@Granne01. Jeg mener Huslejenævnet kun behandler sager om husleje, ikke indskud og tvister som den her.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-11 10:53

Citat
Laver mundtlig aftale om at lejligheden er malet og osv. den 18-7.

Citat
Ny lejer flytter sine ting ind den 14-7

Citat
Jeg afleverer vores nøgler den 18-7

Er han BRUDT ind

Citat
Den 20-7 fortæller udlejer at han ikke er tilfreds med maler arbejdet

Du har STADIG 10 dage til at rette evt. fejl....

men jeg forstår ikke I ikke har gennemgået lejligheden SAMMEN

DU han for så vidt ret i din påstand, men proceduren i afleveringen er lidt tvivlsom

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-11 10:55

Det øjeblik nøgler er afleveret til ny lejer, hænger du IKKE på noget som helst......

Det er en sag mellem ny lejer og udlejer....

Kommentar
Fra : metalfaust

Dato : 25-08-11 13:17

Jeg vil mene du har ret Refi. Udlejer står dårligt ift. malingen ved ikke at set lejligheden inden en ny lejer flytter ind. Men dit problem er, at han stadig har dit depositum, og han kan fsv. godt forlange de ekstra måneders leje.
Da du ikke har det på skrift vil jeg nok råde dig til at gå til LLO. Det koster penge at melde sig ind, men hvis du skal ud at leje noget nyt, kunne du jo også bruge dem i den forbindelse til at se din nye kontrakt, så det ikke gentager sig.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 25-08-11 13:38

det er ulovligt at kræve dobbelt husleje,
. hvis der er flyttet nogen ind i lejligheden, kan han ikke kræve husleje af dig. sig til ham du går til huslejenævnet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-08-11 13:45

Citat
På dette tidspunkt har udlejer stadig 25.000 kr. som vi betalte i indskud da vi flyttede ind. 1 mdr. forudbetalt leje og 19,200 kr. i indskud.

Den ene måneds forudbetalt leje er normalprocedure at man betaler sammen med indskuddet.
I har vel ikke betalt 2 x husleje for den første måned ?

Og nej, han kan ikke forlange to måneders husleje for malearbejde, han skal sgu fremvise en udspeciferet regning fra en maler.

Faktisk kunne kommunen på eet punkt blandes ind i sagen, varme og vand falder udenfor boligsikringen, så hvis nogen beboere der var boligsikringsberettigede flyttede ind ville kommunen forlange udspecificering for disse udgifter, det samme med antennebidrag.

Denne sag ligner en anden vi havde på Kandu sidste forår hvor en udlejer havde lavet en del uvarslede og for det meste unødvendige forbedringsarbejder som gør-det-selv og sendt en fandens stor regning til det fraflyttede offer.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 25-08-11 14:16
Kommentar
Fra : alan57

Dato : 25-08-11 15:18

Alt hvad du har lavet af mundlig aftaler kan du godt glemme alt om, de kan ikke bruges til noget.
Tilbage er så det nedskrevne og her ville jeg tale med LLO, for mig lyder det som om udlejeren prøver at få flere penge ud af dig, men jeg er ikke jurist, det er der nogen ved LLO der er og derfor tal med dem.
At det koster lidt penge ved LLO gør vil ikke noget, jeg ville heller give dem det dobbelte for at han ikke skal have dem.
alan57

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-08-11 14:29

Han er vist bare ude på at være besværlig.
Ok lad os sige farven er forkert... hvorfor checker han ikke sådan noget inden i aflevere nøglen ?
Ok hvis det skal males så må i jo have nøglen tilbage også må ham der bor der flytte sine ting ud indtil i eller en maler har fået det malet igen.

Hvis han ikke vil give jer eller en maler adgang til lejemålet ja så er det jo ligesom hans egen skyld vægen ikke får den rigtige farve.

Ok hvis der står 3 måneders opsigelse i kontrakten fint nok så skal i betale for det... men så skal han den ny indflyttede jo ligesom også fjerne alle sine ting så i kan komme ind i jeres lejemål.

Han lyder lidt besværlig men seriøst det er sku da ham selv om lader en anden flytte ind... så det lidt åndsvagt og checke malingen bagefter.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 26-08-11 14:39

hvis der er nogen der bor på adressen, skal du IKKE betale husleje. og du ret ret til at se hvad der er galt med malingen. det kan være noget han påstår for at beholde dit indskud.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 26-08-11 19:10

Opsiger lejligheden pr. 1. juni = til fraflytning denne dato, altså at I har sagt den op senest den 28. februar - eller er det opsigelsesdatoen...?

Og så er det spørgsmålet, hvad der står i lejekontrakten for de andre ting, MEN: Hvis lejligheden ikke var istandsat ved indflytning, så skal den heller ikke afleveres istandsat. Uanset hvad der er krydset af i kontrakten.

Udlejer skal senest 14 dage efter at han har fået nøglerne komme med de ting, som han mener skal laves. Ellers er det for sent.

Bestemt maling og/eller håndværker skal fremgå specifikt af § 11 i kontrakten.

Når ny lejer er flyttet ind, så skal I selvsagt IKKE også betale for samme periode, uanset om I måske først har opsagt lejemålet den 1. juni til fraflytning 3 måneder senere.

Huslejenævnet tager sig af ganske mange ting, også sådan noget som denne sag - men du skal sørge for at beskrive dit "ønske om resultat" meget præcis, for de forholder sig kun til det, som du beder dem om. Og du skal huske at medsende diverse dokumentation, såsom lejekontrakt, kvittering for aflevering af nøgle m.v.

Selvfølgelig skal I have jeres depositum tilbage, hvis det er som beskrevet. Også den forudbetalte husleje, hvis den ellers ikke er brugt til 1. måned. Men det fremgår jo af kontrakten.

Hvis udlejer ikke er fremkommet skriftligt med sine krav - og inden 14 dage - så gælder de ikke...!

I skal ikke bare kaste håndklædet i ringen og bare betale for noget, som I formentlig ikke skal.