/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Når ens gamle mor dør...
Fra : FrejaFlop
Vist : 2585 gange
26 point
Dato : 24-08-11 17:22

Hej Kandu

Hvad er proceduren når ens gamle mor dør? Vi har nu været i banken og diverse konti er lukket. Hvornår kan man forvente at høre noget fra Skifteretten? Hvad er de næste skridt - ja, nu mener jeg ikke bisættelse osv. men de økonomiske ting. Der er kun 2 gangske almindelige arvinger da faren er død.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-08-11 17:37

Der er noget med at mulige arvinger skal kunne gøre indsigelse eller melde deres tilstedeværelse. Dette skete i statstidende i gamle dage.

Du må henvende dig i skifteretten der oplyser om alle disse forhold. Der kan godt gå noget tid før alt er opgjort. Der er formentlig også noget med at intet må fjernes far boet før skifteretten er færdig.

Måske kan du finde en hel del oplysninger på www.borger.dk

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-08-11 17:41

Der en mere at hente på www.domstol.dk

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/doedsfald/dodsbo/Pages/default.aspx

Der er en del oplysninger om sagsbehandlingen.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 24-08-11 17:43

Hej

Her er der en masse svar på dine spørgsmål :

http://www.bedemand.dk/p58.asp

Mvh Finn

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-08-11 19:35

Citat
Hvad er proceduren når ens gamle mor dør? Vi har nu været i banken og diverse konti er lukket.

Det kommer bag på mange at konti bliver lukket, det sker nemlig automatisk når bedemanden fremsender dødsattest til kommmunen der så straks gør dette via CPR-registret.
Min mor stod uden penge ved min fars død da de havde fælleskonto, men bankerne er fine nok da de jo ved at enken stadig har udgifter indtil kontoen bliver åbnet.

"Skifteret" er et lidt barsk udtryk, men som regel er det bare en formssag i et kontor hvor der kun er en fuldmægtig, hende jeg var hos havde et frygteligt rod på hylder og skrivebord.
Jeg vidste at min søster havde fjernet en del kontanter af sikkerhedsmæssige grunde fra sygehus og boligen da min mor ikke var sig selv på det sidste, jeg opgav så bare et fiktivt beløb da jeg blev spurgt, under alle omstændigheder var det ikke oppe på højder der kunne udløse arveafgift.

Kan ikke alle arvinger ikke være tilstede ved skifteretten så få en fuldmagt fra dem, den kan hentes og udskrives herfra.
http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Blanketter/Privat%20skifte%20-%20Skiftefuldmagt.pdf

Ret hurtigt vil der også komme et par lidt kolde korte meddelser fra kommunen, det ene med at pensionsudbetaling er ophørt pr. xx dato (dødsdagen) det andet med at formuen jfr selvangivelsen udgør et beløb hvor der så ikke vil blive tale om begravelseshjælp.

Respekten og sorgen ved dødsfaldet burde medføre at man ikke begynder at pille ved indboet og værdier i hjemmet før skifteretten har givet lov, men desværre viser flere historier at det kan gå galt i selv de bedste familier hvor nogen straks har fjernet smykker og malerier.

Min mors ellers "søde" naboer begyndte omgående at grave hendes roser i haven op da de hørte at hun var død.......gamle nærige bondekoner, jeg har sjældent været så rasende på andre.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-08-11 19:41

Da svigermoor døde forsøgte kommunen at kræve hendes husleje betalt af os.
Jeg bad dem fise ad h til og henvende sig til skifteretten.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-08-11 21:53

Min mor døde for 3 år siden og vi var 2 arvinger. I får brev om at acceptere arven eller frasige jer den. Hvis der er megen gæld så behøver man ikke acceptere arvben. Alligevel får man op til 30.000 kr af arven til dækning af begravelse, husleje o.s.v.

I skal henvende jer til skifteretten og evt. bede om privat skifte. Så deler i selv hvad der er og så vil jeg foreslå at i skriver under på at alt er delt og at i begge accepterer det.

Men der kan godt gå en måned eller mere før der sker noget.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-08-11 22:02

Hvis i vil følge lidt med kan i måske finde lidt information på http://www.statstidende.dk under menuen dødsboer.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-08-11 12:46

Hej, FrejaFlop. Må jeg kondolere med din mors død..

--Den af jer, der har anmeldt dødsfaldet (snakket med bedemand), vil modtage et brev med indkaldelse til møde i skifteretten. I det brev er der en liste over hvad vedkommende skal have med til det møde. Der er også en fuldmagt til at hente oplysninger i banken om din mors konti.
De oplysninger skal hentes og medbringes til mødet. Og man skal have en liste over andre værdier i boet, -bil, hus, osv.. Man skal også have en liste med over eventuelle arvinger.

Er der nogen formue?

Hvis der ikke er nogen formue, så bliver der nemlig ikke tale om egentlig arvesag.
Hvis din mor var en folkepensionist i en lille lejlighed, så havde hun måske hverken aktier, hus eller en fed bankkonto. Eller hvis hun boede på plejehjem i sine sidste år..

Og i arvemæssig forstand er bankkontoen først "fed" når den rummer mere end 38.000 kr EFTER at der er betalt for begravelse og efterfølgende sammenkomst.
--Ellers bliver sagen behandlet som "boudlæg". Boet bliver udlagt til nærmeste pårørende, som jo vil være jer to i denne sag. Men det kunne osse være en nabo eller et plejehjem.
En stor del af alle dødsboer bliver behandlet som boudlæg.

Citat
1. Boudlæg (skiftelovens §§ 18-21)
Boet kan afsluttes uden skiftebehandling, når værdien af boets aktiver - efter fradrag af rimelige udgifter ved begravelsen, udgifter ved boets behandling, og gæld, som er sikret ved pant eller anden tilsvarende måde, ikke overstiger kr. 38.000 (2011).

Ved rimelige begravelsesudgifter forstås bl.a. kiste, urne, ligklæder, rustvognskørsel, annoncering, pyntning af kirke og kiste, korsang, bespisning af følge samt køb og anlæg af gravsted. Er der tale om ganske særlige omstændigheder, kan skifteretten beslutte, at boet kan udleveres uden skiftebehandling, selv om værdigrænserne overstiger kr. 38.000 (2011), ligesom skifteretten kan vælge en anden skifteform, såfremt der er tvivl om, hvorvidt de ovenfor nævnte betingelser er opfyldt.

Boet udleveres - efter skifterettens skøn - til den nærmeste efterladte, en institution, afdøde havde tilknytning til, den, der har betalt eller erklærer at ville betale begravelsen, en kommune eller statskassen.

Arvinger skal betale forskellige afgifter af deres arvelod. Afgifternes størrelser er forskellige fra bo til bo og fra arving til arving. Som hovedregel betaler afdødes efterladte ægtefælle aldrig boafgift.

[B]Den, der får udleveret boet, hæfter ikke for afdødes gæld, men bliver forpligtet til at dække udgifterne ved begravelsen og boets behandling.[/B]

Herfra:
http://www.bedemand.dk/p58.asp

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 25-08-11 18:39

Citat
Da svigermoor døde forsøgte kommunen at kræve hendes husleje betalt af os.
Jeg bad dem fise ad h til og henvende sig til skifteretten

Hold da op teil....så mange ord i et indlæg og ikke engang særlig negativ. Har du været på flinkeskole?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-08-11 19:36

Citat
Hold da op teil....så mange ord i et indlæg og ikke engang særlig negativ. Har du været på flinkeskole?

Det kunne have lidt forbindelse med boligsikringen som jo bliver betalt forud, jeg så et brev fra min mors kommune hvor de ville afregne med boligselskabet, også mht til indskuddet som min mor havde lånt......det påvirkede så i sidste ende slutafregningen med boligselskabet.

Ingen larm fra min side, tingene skulle være i orden........meeeen, kommunerne er lige en tand for hurtige med at reagere.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-08-11 20:41

Når en ubemidlet person dør, altså når boet er på under 38.000kr EFTER at begravelsen er betalt, så skal de efterladte ikke betale nogen form for gæld.

Min mor døde fra to huslejer, fordi hun var ved at flytte på plejehjem.
Bare ærgerligt!
Og det samme med evt. istandsættelse. --viceværten forsøgte af få mig til at skrive under på et eller andet, da lejligheden blev synet og overdraget.....

Den, der overtager boet skal netop ikke skrive under på nogen krav. Henvis til skifteretten.