/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Speedometer problem
Fra : daniel-1007
Vist : 500 gange
100 point
Dato : 24-08-11 16:25

Hej har en aprilia rally som har et problem med speedometret.. Speedometer drevet blev ødelagt da jeg skulle skille den ad.. Så købte jeg et speedometerkabel og -=-drev og det virkede helt fint indtil da min far så at kablet var ved at falde af speedometerdrevet, han satte det så ordenligt fast men efter 5 minutters kørsel gik det i stykker.. Har brug for hjælp!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-08-11 16:58

Citat
Har brug for hjælp!

Skift mekaniker

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-08-11 02:28

Selve drevet har et par metal-klip´s der skal passe ind i forhjulet
sidder de rigtigt, de kan godt være bøjet, så de ikke tager fat i selve hjulet,
kører det rundt? eller kan det være en manglende afstands-skive.

Selve kablet kan være for kort = den indvendige del af det
eller det inderste kabel kan være skubbet helt op i selve speedometeret
man plejer altid at montere kablet fra hjulet først og så til speedometeret
da det som sagt kan skubbes ud af 'fatningen'..

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-08-11 02:29

Citat
man plejer altid at montere kablet fra hjulet først

Og trykker det inderste af kablet ned i fatningen så man kan mærke modstand, når man forsøger at
dreje det rundt.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-08-11 14:38

Kom med et par billeder så vi kan se hvad det er som er istykker.

Mit spedometerdrev ved forhjulet er heller ikke så godt fordi det er lavet i plastik også når man drejer speedometerkablet stramt på så drejer gevindet med rundt og det er ikke meningen.

Der er sådan en pind som sidder på tværs og holder gevindet.

Se her :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/speedometer.php

Kommentar
Fra : daniel-1007

Dato : 29-08-11 19:27

Hej, det er ligsom om at den metalring med en "tap" på sidder løst på speedometerdrevet, hmm er det nu i stykker igen? Har nu også et andet problem: Når Aprilia"en står i tomgang larmer det lidt fra variotoren kunne det måske være rullerne der er slidte for de er ikke blivet skifter i et stykke tid tror jeg..

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 06-11-11 19:51

du har 2 muligheder. få den lille split i plastik drevet ud og en ny i, HUSK ALDRIG AT SPÆNDE DEN FOR HÅRDT. Men rør og split skal være ud for hinanden, ellers er drevet øedelagt, men forskellig matrialer gør hvad de kan spændes. aluminium kontare jern, ved varme så udvider alu. sig dobbelt så meget som jern, godt nok kun my=1/1000 mm VH C.C