/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Leca kugler
Fra : Dieter
Vist : 706 gange
100 point
Dato : 24-08-11 14:51

Jeg har et stykke jord som er meget fed. Jeg vil tilføre leca kugler.
Jeg ville bruge størrelsen 4 - 10 mm. Desværre fik jeg leveret 8 - 12 mm.
Betyder det noget ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-11 15:39

Ja det betyder noget, men sikkert ikke på den måde du tror, Leca er lavet af fed ler så din jord bliver endnu federe når kuglerne opløses i løbet af få år, lige her og nu bliver jorden mere luftig uanset størrelse på Leca kuglerne men det er en kortvarig løsning.
Du skulle have valgt sand til jordforbedring

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-08-11 16:03

Du kan bruge leca kuglerne til at isolere dit hus med,
og hæld bakke sand på din have, billigere end flise sand.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 24-08-11 17:14

ovn:
nu har jeg brugt leca kugler i mine krukke i MANGE ÅR. De er aldrig blevet opløst!
Hvordan skal de også kunne opløses, når det er et brændt produkt !?

Sand havde været det helt rigtige. Men jeg har ikke længere kræfterne til at håndtere det.
Sådan er det, når man har passeret de 70 og oveni har slidgigt i hofterne.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 24-08-11 19:28

bakke grus er fyldt med ler der skal bruges sø grus det virker meget bedre har selv brugt 10 læs det er meget god jord i 2 spadestiks dybte og alt kan gro i det

Kommentar
Fra : lham

Dato : 25-08-11 06:58

hvad med Krøjer kugler ( polestyren / sækkestolekugler )
Nedbrydningstid -sikkert lang
suger ikke vand
må give en masse luft i jorden, som det jo drejer sig om.

ULEMPE : der kommer jo kugler frem hver gang man hakker/river/fræser jorden, men det ligner jo bare haglvejr

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-08-11 08:55

Brug halvomsat kompost oven på jorden mellem planterne, og som vinterdække på bedene, så får du flere orme og mikroorganismer, som vil øge muldlaget, og lufte jorden.

Annuller spørgsmålet
Fra : Dieter

Dato : 25-08-11 09:27

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Der er ingen der har svaret på det jeg spurgte om !