/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Stæren 2
Fra : modersvilje
Vist : 800 gange
100 point
Dato : 23-08-11 12:52

Jeg bor i Gribskov kommune og jeg har ikke set Stæren i år?
Er det bare mig eller er den på retræte?
Jeg har set Viber og andre trækfugle, men ikke Stæren - findes der områder i Danmark hvor eksempelvis Stæren ikke kommer - bortset fra min have?
Den blev set i 2010 i min have!
mvh,
MV2
PS flyttet fra investering hvor spørgsmålet var fejlplaceret!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-08-11 12:55

Kalundborg har haft besøg af stæren i år. En større flok endda.

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-11 15:55

http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=17

PS: - vi har haft masser af stære ved Roskilde fjord...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-08-11 15:55

Citat
Siden 1976 er antallet af ynglende danske stære faldet fra over en million par til cirka 500.000 ynglepar. Fuglene mangler græsarealer med deres foretrukne føde: larver og orme. Desuden er mange stære husvilde

Ja desværre sørgeligt men sandt. Dansk Ornitologisk Forening er opmærksom på problemet, du kan se mere her

http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=17

Mvh HelleBirgitte

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-08-11 16:13

Men nedgangen er tilsyneladende ikke lige fordelt,
du kan stadig se sort sol, både her i Søndejylland og helt oppe i Thy...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-11 20:00

Jeg bor selv i Nordsjælland og har heller ikke set stæren i år, bortset fra at jeg i søndags så en kæmpe sværm ved Esrum... næsten lige så stor som ved sort sol ved Sønderjylland sidst i september

Vi har aldrig haft mange, men plejer da at have en boende i vores stærekasse, men i år blev den beboet af en gråspurv.... jeg synes altid der er mange i Sønderjylland, altså ikke kun når de er ved at samle sig til træk sydpå, men i hele sæsonen

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 25-08-11 12:11

Tak for svaret Stouenberg.
Ja ingen stære til mig ved Rågeleje men heldigvis masser til andre dele af DK.
Mvh,
MV2