/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havetraktor Startrelæ
Fra : simonanton
Vist : 3063 gange
50 point
Dato : 22-08-11 21:44

Hej
jeg har en craftsman havetraktor fra 94 (tror jeg). Den vil ikke starte!

Starteren kører fint rundt når jeg sætter støm til fra et andet batteri, men når jeg vil starte den på alm.vis begynder den at ryge fra 2 af ledningerne på startrelæ`et.

Jeg går jeg ud fra at der skal et nyt relæ til. MEEN hvor kan jeg finde en ny der passer, har søgt div steder på model nummeret men uden held.

Er der nogle der ved hvor den kan skaffes?? den hedder 93265 wrl og den er vist 3 polet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-11 21:48

det er et standardrelæ, nærmeste forhandler har et sådant.
traktormærke er ligegyldigt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-11 21:49

Citat
Ubesvarede 2
- Besvarede 3
- Annullerede 6
- Slettede 0
Ialt 11

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-08-11 09:17

det behøver ikke være et defekt relæ. det kan være en løs forbindelse. den finder du ved at prøve at starte og samtidig mærke på kablerne. der hvor kablet bliver varm, er den løse forbindelse.
prøv lige at rykke lidt i ledningerne først. det kunne jo være du fandt stedet på den måde

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 23-08-11 09:39

ok det vil jeg lige prøve, men kablerne bliver så varme at de ryger.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-08-11 10:01

Prøv at se efter om relæet kan skilles af, det kan de fleste ældre.
Der sidder et par møtrikker/ skruer der skal løsnes og du kan reparere det
ved at vende kontaktfladerne inde i relæet.
Ellers kan du bruge et af de billige fra biltema ? 30.- de skal bare kunne klare de ampere
der trækkes

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 23-08-11 10:14

ok, Kom til at tænke på kan det istedet være selve starteren der er røget og derved trækker for meget strøm så kablerne begynder at ryge.
Når jeg sætter tænding på kører starteren relativt langsomt rundt og så begynger det at ryge fra kabler

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-08-11 10:32

Pil tændrøret af og prøv, så skal det køre let

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-08-11 10:54

Hvis du tager en skruetrækker og kortslutter kontakterne
og den starter uden varme kabler, så er det relæ´et der er galt med.

Bliver de stadig varme er der noget galt fra relæ´et og ned til startmotor
og så ville jeg gætte på nye kul til starteren, eller bare en rensning af den

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-08-11 10:55

Citat
kortslutter kontakterne

På relæét

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 23-08-11 15:20

Nu har jeg prøvet at kortslutte den ved relæet og kablerne blev stadig varme.

Snakker vi en ny starter eller kan det svare sig at skifte kul etc.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-08-11 15:51

Kul kan koste fra en øl og op til 500.-
men smid den ned til den lokale have-butik/ smed ,
han kan sikker rense den mens du venter, tvivler på at der skal skiftes kul -
der er sikkert bare en overgang i kulstøvet eller andet.

Du kan også selv rense den for støv og skidt, det er ikke så svært.
Jeg har næsten selv lige fået renset en starter (til mc) det gav jeg 200.- for, ved forhandler
en ny ville koste 1600.- .

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-08-11 15:59

MEN.........
Citat
Starteren kører fint rundt når jeg sætter støm til fra et andet batteri, men når jeg vil starte den på alm.vis begynder den at ryge

Skal ikke kunne tyde 'den'..........
MEN det kunne lyde som om startmotoren ikke får strøm nok,
til at få den igang, og derfor står og bliver varm - hvilket kunne tyde på dårlige kul.

Prøv at sæt strøm direkte til starteren/
eller tag den af, den skal gerne snurre rigtig hurtig
da der ikke er nogen begrænsning på motoren.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-08-11 16:00

Citat
og den er vist 3 polet

Ups, kender intet til den slags...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-08-11 16:01

Smutter, har givet de par råd jeg kender til startere