/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
højttalere
Fra : trimare46
Vist : 667 gange
300 point
Dato : 22-08-11 21:36

jeg har fået et par gamle jamo højttalere og tilslutningen har to muligheder.
der er low range og high range.
men hvad er forskellen på de to ting

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-11 21:37

prøv og lyt

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-08-11 21:40

jeg kunne jo også vælge at vente til der kom en forbi som har noget viden om emnet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-11 21:41

hvis du prøver nu behøver du ikke vente

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-11 21:41

low - dybe toner
high - høje toner

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-11 21:50

tror ikke han kan høre forskel

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-08-11 22:10

Prøv lige at fortælle præcist hvad modellen hedder.
Det kan være "bi-wire" eller "bi-amp", sidder der en bøjle mellem de to input?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-08-11 22:18

du er sgu inde på noget, bertel. det er jamo 507 og der står noget om bi wire ved tilslutningsbøsningerne.
så nu må du lige fortælle hvad det betyder

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 310 point
Dato : 22-08-11 22:23

Hvis man går rigtigt meget op i lyd, køber man to forskellige kabler til at forbinde forstærker og højttaler. Et kabel der er godt til dybe toner (lave frekvenser, bas) og et der er godt til høje toner (høje frekvenser, diskant). Og så forbinder man dem til henholdsvis low og high range.

Hvis man er knapt så pedantisk, forbinder man blot ét kabel mellem højtaler og forstærker og så sætter man en "bøjle" mellem low og high range, der kortslutter de to indgange. Den sidder der måske allerede, og så er det ligegyldigt hvilken af de to input du bruger.

Godkendelse af svar
Fra : trimare46

Dato : 22-08-11 22:33

Tak for svaret BertelBrander.
det var lige det jeg havde brug for

Kommentar
Fra : Peter64

Dato : 05-10-11 11:16

Hvis det er biwiring, sætter du bare et lille stykke kabel mellem de to + (rød) og de to - (sort), så spiller både top og bund. Ellers bruger du to højtalerkabler fra din forstærker.