/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mirabelletræ
Fra : return
Vist : 8333 gange
100 point
Dato : 22-08-11 17:11

hej

nogen der ved hvordan man laver sit eget Mirabelletræ ?

kan man f.eks. tage en sten fra en Mirabelle og bare plante i jorden vil det så blive til et
Mirabelletræ som på sigt vil kunne blive stort og give en masse frugt ?
eller skal man gøre det på en helt anden måde ,nogen der kan hjælpe ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-08-11 17:18

det er bare at smide en frugt i jorden og så vente.
tag nu en håndfuld mens du er igang. der kunne jo være en svipser imellem

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 22-08-11 17:23
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-08-11 18:09

Citat
Mirabelletræ som på sigt vil kunne blive stort og give en masse frugt ?

Jeg ved ikke hvor længe du vil vente og hvor gammel du er, men jeg ville nok vælge at købe et lille træ. Hvis du altså vil nå at opleve at spise bærrerne. :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-11 18:22

Gør som Carner skriver

For at det kan gå lidt hurtigere, vil jeg nok gøre som spørgeren her, nemlig at tage et par grene, og sætte i vand

Citat
Formering af mirabeller
Navn: ninna, jensen koorganoff
Spørgsmål: Da vi var i Danmark i 1997 fik vi nogle mirabeller. Det var kun små grene, som jeg satte i vand, og de fik rødder og er ca.3 meter høje nu. Nu vil vi have flere træer, men hvordan skal vi skære dem, for at få dem til at gro og få rødder. Vi bor i det nordlige Nevada, Usa. På forhånd tusinde tak.
Hej Ninna

Mirabeller formeres normalt med frø, dvs kernerne fra frugterne, men det der så kommer ud af det, vil være vilde mirabeller, men er det også dit udgangspunkt, er det jo godt nok.

En anden metode er at anvende de rodskud, som normalt gror villigt op omkring planterne, men det vil oftest også blive den vilde form, da de forædlede podes på roden af vild mirabelle.

Endelig er der podning, idet du poder en kvist (kopulation) eller ved knoppodning (okulation), hvor man sætter en knop fra den forædlede form ind paa en rod af vild mirabelle. Det er den sidstnævnte metode, der oftest anvendes til formering af mirabeller og blommer her i Danmark.

Men du har selv erfaring med stiklingeformering, så det må jo kunne lykkes, og jeg vil mene, at stiklinger med hæl, dvs småkviste som rives af moderplanten således, at der medfølger en flig af hovedgrenen (hæl) vil have størst chance for at gro.
Men årstiden er ikke den bedste, - stiklingeformering foregår bedst i sommerperioden - dvs fra sidst i maj til ind i juli - når sol, varme og fugtighed er ideelt. Dæk beddet med plastik for at holde fugtigheden så nær 100 % som muligt under roddannelsen.

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/8D9F1CDEFFA05951C1256AE1007209BD!OpenDocument&Print=1

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-08-11 18:43

Hej..........

jeg tror jeg kan hjælpe ...
Jeg er dette år blevet " fader " til 50 små mirabbeller

For 2 år siden stoppede jeg ca 70 kerner i en flamingokasse med blomsterjord,og lod denne stå en skyggefuld plads under nogle træer.
Disse blev plantet om i potter ,gødet og vandet.Nu er de ca 20 - 30 cm høje .
Jeg har gjort dette før og med god held ...Det tager nogle år ( 5 - 8 ) før du får frugter -men det er ingen problem at avle selv.
Et alternativ er at se efter små træer under de allerede store træer -eller som nævnt købe dem færdige.
Jeg tog forøvrigt frugter med fra DK her til norge -fik dem til at gro ,og plantede dem i Sverige
Held og lykke

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-11 21:21

Det kan betale sig at købe et, næste år er der frugter på.

Sår du det selv skal du vente 5-6 år før der kommer frugter. Og det er ved gode opvækstbetingelser.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 23-08-11 13:29

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-08-11 13:51

Selv tak.