/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvad gør bønderne ??
Fra : piaskov
Vist : 664 gange
500 point
Dato : 21-08-11 19:47

Leif og jeg kom til at snakke om hvad de stakkels bønder gør med alt det korn de ikke kan få høstet.
Det er jo ikke så lidt det drejer sig om...ikke hernede i hvert tilfælde
Det er jo slået til jorden og mugner og spirer igen.
I gamle dage måtte de jo brænde deres stubmarker af men det er jo blevet forbudt ud så den mulighed har de ikke.
Kan det "bare" pløjes ned eller ??
Man skulle i så fald tro det bare vokser videre igen lige som deres vintersæd gør

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-08-11 20:34

Der er jo to slags korn,

vintersæd kan måske gro videre næste år, men det meste rådner nok op inden da?

og vårsæd skal først såes til foåret, det der er på marken nu vil ikke kunne gro...

Forhåbentlig kommer der nu bedre vejr og det meste bliver høstet??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-08-11 20:42

Med al den traktose, den stakkels jord har fået, vil det vare længe før vandet er trukket så dybt, at der bæreevne til tunge traktorer. Men hvis det sker, så kan korn , der er pløjet ned i 15-25 cm. dybde godt spire, men dør før det kommer op over jorden.

Kommentar
Fra : supermusen

Dato : 21-08-11 20:53

Hej Pia,
Jeg har selv familie, der bor på landet, og jeg har været med til at høste nogle gange, da jeg var barn. Det er en speciel tid, fordi man er så afhængig af vejret, og man kan næsten ikke planlægge noget, for det er bare med at høste, når det er muligt. I år har det været møg uheldigt for min familie, for der er en del af kornet, der ikke er godt.
Det korn, der kan reddes, forsøger man nok at sælge som brødkorn, for det får bønderne flest penge for. Resten bliver solgt til foder, og det er der næsten ingen penge i. Jeg tror også, at noget af deres korn går til brændsel eller brændstof eller sådan noget, men det ved jeg altså ikke helt sikkert.
Hilsen
Supermusen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-08-11 20:59

Citat
Det korn, der kan reddes, forsøger man nok at sælge som brødkorn, for det får bønderne flest penge for. Resten bliver solgt til foder, og det er der næsten ingen penge i.

Se alt det er jeg klar over...jeg tænker på det korn de IKKE kan få høstet og som går tabt for dem.
Hvad gør de med det...på markerne altså. De må jo IKKE brænde det af

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 21-08-11 21:33

De pløjer det ned, og lader det gå ind i cyklusen af forrådenlse
Det er er bare tabt, og skal væk, så der er plads til ny afgrøde.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 500 point
Dato : 21-08-11 21:42

Hvis det går så galt at kornet slet ikke kan høstes, ja så er der ikke andet for end at pløje det ned det vil sige en ekstra omkostning oven på tabet af kornet, der skal næsten altid specialmaskiner til at findele korn og halm før det kan pløjes ned, måske kan en brakmarks snitter findele afgrøden eller en tallerkenharve så ploven kan gå fri.
Nej intet af det spirede korn som står og ikke kan høstes nu vil kunne spire (igen) og bruges til næste års afgrøde
Jow jeg kan tydeligt huske for 10 år siden, da var det herovre i det vestlige Danmark at det var galt
Men selv spiret og vådt korn kan bruges til noget og det er meget sjældent at kornet er helt tabt - heldigvis. Kornet er måske ubrugeligt til foder men kan så bruges til brændsel, desværre til en meget lille pris.
Der er intet at det korn som skulle have været høstet og som nu står med spirer der kan bruges til brødkorn, brødkornet skal høstes når det er modent og ikke senere, så falder værdien "faldtallet" og korn med lavt faldtal bruges til foder, det vil sige at en stor del af Danmarks brødkorn bliver avlet i Jylland i år (der er ikke noget så skidt at det ikke er godt for noget)
Vi (hos undertegnede)har vi slet ikke begyndt at høste endnu og tidligst om en uge går det løs, naboerne med vintersæd er længere fremme med høsten men langt fra færdige og det er ikke over tiden

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 21-08-11 21:52

Tak for svaret o.v.n..
Det var det svar jeg forventede....desværre. Håber ikke det står så slemt til hos dig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-08-11 21:55

Tak for accepten heldigvis står afgrøden godt hos os og er endnu ikke truet af vejr eller andet, og jeg har i fredags skrevet kontrakt på salget, beløbene er mere end det dobbelte af sidste års pris

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-08-11 16:05

Citat
beløbene er mere end det dobbelte af sidste års pris

Hvor er det dejligt for dig o.v.n .
Så bliver der råd til lidt mere til dit nye køkken