/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
fjerne rust ?
Fra : Cimbombom
Vist : 4225 gange
200 point
Dato : 21-08-11 12:57

hej

er der nogen der kender en metode til at fjerne rust på noget gammelt værktøj ??

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 21-08-11 13:03

hvilken slags værktøj ? noget kan tåle sandblæsning andet ståluld !

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-08-11 13:04

En stålbørste (evt roterende) og afslutning med tynd olie.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-08-11 13:08

Selv hej.
Her er det der bruges her i huset.
Thansen forhandler det.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2548403407&n=1227180036&pn=1227200573

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 21-08-11 13:29
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-08-11 13:42

Lettere, brug Caramba...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-08-11 13:46

Her nogle eksempler:
http://www.caramba.de/intro.html

Iøvrigt betyder Caramba noget bastant på tysk,
jeg spillede golf med en tysker der sagde Caramba hver gang han slog,
hvad mon han mente med det?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-08-11 14:26

Det har også været brugt her.Jeg mener bestemt,det var go`e gamle Bjørn Puggaard-Müller.

I enten en film eller revy.Næh..vent li`e lidt.... det er fra en serie radioudsendelser,med Dirch Passer (og mange flere). Nok fra Cirkusrevyen.Der kørte søndag mellem 11 0g 12.

Jo det var Puggaard-Müller,der efter hver "pointe",afsluttede med et CA-RAM-BA.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-08-11 16:25

Jeg mener nu bestemt at Caramba er mexikansk, med betydning af "SÅDAN" med eftertryk som vi selv bruger ind imellem, eller "nu går vi til den".

Nå, et gammelt husråd er også at smøre rusten med en blanding af aske og petroleum, og så gnide med en korkprop, godt til antikker hvor man nødig vil fjerne meget af overfladen med hårdhændede slibemidler.

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 21-08-11 19:16

Læg dit værktøj i en spand Coca Cola - lad det ligge natten over og så er der ikke meget rust tilbage.

Venlig hilsen

Hans

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-08-11 19:20

Caramba er spansk og kan sammenlignes med "Fandens". Hvis du vil fjerne rust, er fortyndet fosforsyre udmærket; der står det rene metal tilbage, der skal skylles og så tørres effektivt i en caramba fart, hvorefter man kan give det et tyndt lag Caramba, vaselinolie eller andet, som kan beskytte mod ny rust.
T. Hansen, Nyborg og Biltema forhandler alle noget fosforsyreholdigt noget på flaske. Fjern så meget som muligt med slibepapir og stålbørste før du tager kemien i brug. Det sætter den samlede tid ned og mindsker kemiforbruget. Stadset svider lidt, hvis man har rifter eller sarte neglerødder, men fingrene er hele bagefter. Man kan også bruge tang/pincet eller handsker, hvis man er af den sarte type.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-08-11 19:22

Aktivstoffet i cola er fosforsyre. det er udmærket til at opløse tænderne med.

Accepteret svar
Fra : HansELund

Modtaget 200 point
Dato : 21-08-11 19:52

Faktum: Coca Cola opløser rust....

Venlig hilsen

Hans..

På samme måde er ketchup fantastisk til at pudse kobber og andre metaller.... Smør ind og skyl af efter ca 15-30 minutter..

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 21-08-11 20:59

brug knofedt og en fin sten med cola forsvinder værktøjet

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 21-08-11 22:01

Sludder og vrøvl

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 22-08-11 20:50

Tak for svaret HansELund.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 22-08-11 21:30

Man kan i 10 kr butikker, nogle supermarkeder købe noget ståluld lignende, meget blank og stor krøllet blød stål krølleuld.
Det hedder Ultra clean, og er meget billig.
Dette materiale kan pudse rust af alle forkromede dele uden at ridse, og ødelægge, brug det evt. sammen med sæbevand eller rustløsner. Så kunne man jo også afprøve de andre ideer med Cola osv.
Drejer det sig om gammel værktøj, hvor små ridser ikke betyder noget kan man bare bruge nogle af nævnte hårdere metoder, evt. en rens let, der er ståluld med sæbe.