/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
regler 2 mands kabale
Fra : snaptil
Vist : 9324 gange
110 point
Dato : 20-08-11 23:09

lærte 2 mands kabale igår. Men nu er vi lidt i tvivl om reglerne omkring kørt fast, nogen der kender spillet? og reglerne?

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 65 point
Dato : 20-08-11 23:48

Der findes jo flere af slagsen.

Det er lidt svært at finde på nettet, men er det noget Du jævnligt praktiserer kan Du prøve at støve Politikkens håndbog "Kabaledjævlen" op i boglader.

Jeg fik selv bogen vistnok i 1962, men den er gået til.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 22-08-11 21:06

Kabale er for mig et enmandsspil.
Prøv at google 2 mands whist. Der er flere varianter, sikkert også reglerne til det du efterspørger.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-08-11 08:58

Kender godt 2 mands whist.

Men i dette spil:
her har du to sæt kort. Du deler det ene sæt op i to bunker uden jokere. Det sidste sæt kort ligges imellem de to andre. i dette sæt er der maks 3 jokere.
Jeg vælger så den ene bunke og min modstander den anden bunke.
vi vender begge det øverste kort om.
Det handler nu om at få fjernet dette kort og indtil bunken er slut.
Det foregår således:
Der trækkes 5 kort fra midter bunken.
Der må så laves "stakker" startende med es -> 2 osv. når man ikke ligge flere kort ned. må man ligge et kort foran sig. hvis man ligger en knægt, kan du næste gang ligge en tier og så fremdeles. her må maks ligge fire bunker og det er kun med de kort du havde på hånden. ............

osv osv....

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 29-09-11 09:24

Tak for svaret LuffeA.

Det var det tætteste på et egentlig svar.