/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Serieforbinde 2 elvandvamere ?
Fra : winetaster
Vist : 2777 gange
100 point
Dato : 19-08-11 09:54

Vi har en 50 liters elvandvarmer, men kunne godt bruge en større ved morgenbadning.

Vi har en ekstra 50 liters elvandvarmer liggende:
Skal vi købe en større elvandvamer, eller kan vi serieforbinde de 2 elvandvamere og slukke den ene, i en del af døgnet ?

Mvh W.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-08-11 10:28

Da det er vandindstanlation skal man være autoriseret for at lave ændringer.

Ved en serriforbindelse løber al vandet igennem begge vandvarmere, og kan dermed kun bruges til at hæve temperaturen på tilgangsvand på vandvarme 2 eller den sidste i serriforbindelsen. Det give næsten samme resultat som at have en vandvarme på 100 liter.

Så i praksis kan det god lade sig gøre.

Om der er ulemper omkring vandforsyning skal man vis være VVSer for er vide... og det er jeg ikke.

El-mæssigt, skal du være opmærksom på at effektforbruget kan kræve et ekstrakabel far tavle til vandvarmer.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-08-11 12:37

Hvad med at parallel forbinde,
så får du større temperatur gradient på den sidste,
og de to vil nu i praksis svare til en 100 liters...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-11 12:45

Det vil nok være en fordel at paralelforbinde, men den store ulempe er så at den ene vil have stillestående vand ...................... og stor mulighed for legionellabakterier.

Ved serie forbindelse vil der være gennemgang hele tiden og det bør være den sidste i serien som er tændt om sommeren.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-08-11 13:22

Eyvind
Hvad skulle fordelen være ved en parallelforbindelse?
- Man har ved en parallelforbindelse intet styr på om der er gennemløb i dem begge.

Jeg ser ingen fordele ved en sådan installation.

Hvis de skal gøre det ud for en vandvarmer på 100 liter skal de nødvendigvis kobles i serie. Med de dertilhørende ulemper i form af evt lidt lavere vandtryk.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-11 13:28

Næ det har du ret i ....................... som jeg egentlig også vender mig fra til sidst.

I forbindelse med en varmepumpe jeg havde kørende, havde jeg også en elvandvarmer som sidste led i en serie, så den kun skulle hæve vandet op til 60 gr. som varmepumpen ikke kunne.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-08-11 13:35

Super...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-08-11 16:57

Citat
Vi har en 50 liters elvandvarmer, men kunne godt bruge en større ved morgenbadning.

Vi har en ekstra 50 liters elvandvarmer liggende:
Skal vi købe en større elvandvamer, eller kan vi serieforbinde de 2 elvandvamere og slukke den ene, i en del af døgnet ?

De skal sættes i serie, og et tænd/sluk ur på den første vandvarmer, der tænder ca. ½ time før der er morgenbadning + ½ time til badning, det er billeger end at have en 100 liters tændt heletiden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-08-11 17:12

Ved serieforbindelse skal du indstille den bageste til den ønskede temperatur (55 grader, hvis du bor et sted med kalk i vandet) og den forreste til midt imellem sluttemperatur og ledningsvandet (cirka 10 grader, altså med kalk til ca. 33 grader).
vh
pbp

Ved parallelforbindelse aner du ikke, om det er koldt eller varmt, der kommer frem til hanen. Hvis du har eget vand, ikke kommunalt eller fællesvandværk, må du formodentlig gerne selv lave installationen. Det er i hvert fald tilfældet i Sverige, hvor min bolig #2 ligger.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-08-11 17:14

Hvis familien ikke er stor eller har teenagere, skulle det egentlig være nok med de 50 liter, hvis bruseren ikke sløser med vandet, og hvis der vaskes op i balje i stedet for under rindende vand.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-08-11 06:29

Kode
Hvis familien ikke er stor eller har teenagere, skulle det egentlig være nok med de 50 liter, hvis bruseren ikke sløser med vandet, og hvis der vaskes op i balje i stedet for under rindende vand.

Teenagere lærer det først når de flytter hjemmefra og får de første energiregninger

Brug en lille smule vand når hår og krop skal blive vådt, luk for vandet under brug af sæbe og så en kraftig men kort afskylning af sæbe.
Det er let med et moderne et-grebs blandingsbatteri eller termostat, og kan hurtigt ses på forbruget.

Hvad opvask angår er der også gevinst ved brug af en opvaskemaskine, har man tilstrækkeligt med spisegrej kan man fylde maskinen helt op og så nøjes med at starte hveranden dag, og så nøjes med at rengøre kogegrejet der jo fylder for meget i maskinen.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 20-08-11 08:41

Ad Hejdu58:
Er det tidsnok at tænde 30 min. før brug, kan forreste tank følge med forbruget i tank 2 ?

Ad Benjamin:
Fint tip med eltavlen og mindre vandtryk ved serieforbindelse.

Ad pbp_et:
Lærerigt, at 55 grader er optimalt, men hvorfor kun 33 grader på forreste tank ?

Mvh W.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-08-11 08:50

Temperaturen på den første varmvandsbeholder og tiden kan du stille eller finjustere hen ad vejen.

Du skal tænke på at din koldtvandsforsyning ligger på omkring 5-8 grader C. Så det at du får flyttet temperaturen op til omkring 30 grader gør at ingen komme til at fryse i badet. Jo laver temperature du kan leve med på beholder 1, jo laver bliver din elregning.

Hvis du sætter temperaturen for højt på den første, jo mindre skal vandvarmer 2 arbejde, hvis denne ikke laver "noget", bliver den bare en lagertank for det varme vand der opvarmes af vandvarmer 1.

mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 20-08-11 10:16

Kedelstensgarantien på vores nye fjernvarmeenhed bortfalder, hvis vi sætter varmtvamdstemperaturen højere; derfor brugte jeg tallet. De 33 grader er midt imellem ledningsvandstemperaturen og sluttemperaturen, og de to vandvarmere får lige meget at bestille, hvis de giver den samme temperaturtilvækst. Benjamin skriver om 5 til 8 grader, selv har jeg læst om 7 grader, men det gælder dybt grundvand. Her i huset, København Ø, har jeg ikke målt lavere end cirka 9 grader og som oftest 11-12.
Mine forslag forudsætter, at de to vandvarmere har samme ydelse (Wattforbrug). Hvis det ikke er tilfældet, skal de to temperaturstigninger vælges, så de er proportionale med ydelsen.

Eksempel i nemme tal: Hvis du skal hæve temperaturen 45 grader, og den ene kan yde 3000 Watt og den anden 1500 Watt, skal 3 Kilowatt'eren hæve temp. med 30 grader, og 1,5 kiloWatt'eren hæve med de resterende 15.
I afrundede tal koster det samme energi at løfte vandtemperaturen fra 10 til 32½ grader og fra 32½ til 55 grader.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-08-11 10:28

Med hensyn til tiden. At løfte temperaturen på 50 liter vand 22½ grader koster i energi godt 1,31 kWh ( kiloWatt-timer). Hvis dine vandvarmere er på 2 kiloWatt = 2000 Watt, tager det altså ca. 0,65 timer eller knapt 40 minutter fra du tænder en vandvarmer til termostaten slår fra, og sluttemperaturen er nået.
Den foreslåede halve time til tænd/slukuret virker rimelig i denne sammenhæng.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-08-11 10:56

Citat
1. Ad Hejdu58:
Er det tidsnok at tænde 30 min. før brug, kan forreste tank følge med forbruget i tank 2 ?

2. Ad Benjamin:
Fint tip med eltavlen og mindre vandtryk ved serieforbindelse.

3. Ad pbp_et:
Lærerigt, at 55 grader er optimalt, men hvorfor kun 33 grader på forreste tank ?

1. JA, for det er ingen grund til at varme vand op, og holde det varmt før du skal bruge det, og den første skal jo også kun nå at forvarme vandet så meget den kan nå op til max ca. 55 - 60 grader, i den sidste har du jo altid/ved start 50 liter 55-60 grader varmt vand, og da den ikke får koldt vand ind er den også hurtiger til at få temp op på 55 - 60 grader igen.

2. EL messigt, burde det ikke give problemer hvis det er et 5 x 2,5 kvatret kabel og 16 ampsikringer, og mindre vandtryk, ved to i serie, er da kun hvis det bliver lavet forkert, for hvis de bliver forbundet med 3/4" rør, som er tilgang og afgang på elvandvarmerne, giver det ikke mærktbart mindre vandtryk, der må ikke vare en hane du kan lukke for imellem de to elvandvarmer, for så skal der også være to sikkerhedsventiler.

3. Den første elvandvarmer, skal da bare varme så meget vand den kan nå, at varme op til ca. 55 - 60 grader i den ca. time den er tændt så den sættes også til ca. 55 - 60 grader.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-11 11:52

> mindre vandtryk ved serieforbindelse.

Nej, mindre tryk tab ved parallel forbindelse...

Fra en gammel hydrauliker, Svend.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-08-11 13:35

Jaja Svend, men ved parallelforbindelse har du ingen styr på, hvilken vandvarmer der løber noget igennem, så det kolde gys er temmelig sandsynligt. Serieforbindelse med den nærmest tappestedet altid tændt og stillet til 55 grader er den der virker. Mellemopvarmning til 33 giver fordoblet kapacitet ved spidsbelastning.
Gammel elektroniker, elektroniklærer og fysiklærer
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-08-11 14:24

Hvis du vil fordoble kapaciteten med to ens 50 liters elvandvarmere sætter du dem selvfølgelig
parallel, med samme fittings og gennemstrømning, og de laver begge halvdelen.

Ikke i serie, hvor den første let bliver overbelastet og den sidste overophedet, med større tab.

Ak Ja, lærere har jo aldrig været ude i det virkelige liv...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-08-11 15:30

Som gammel lærer og endnu ældre praktiker kan jeg kun sige: Kære Svend - læs lige først hvad indlæggene handler om.
Spørgeren vil gerne kunne slukke for én af vandvarmerne. Altså vil dens output være koldt. Og hvis du læser mine indlæg, vil du se, at jeg foreslår en temmelig præcis afbalancering af belastningen, når de begge er i arbejde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-08-11 15:32

>Svend
Jeg var ude i det virkelige liv, mens du gik og danderede den på Sønderborg Teknikum

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-08-11 10:47

Jeg gik nu på DTH, nu DTU, og har således ikke svendebrev,
(men jeg har fået mange breve med Svend på).

Og jeg må indrømme at mit kendskab til varmevekslere drejer sig om det modsatte,
olie kølere, som man normalt sætter parallelt, derfor mit svar.

Jeg forstår derfor heller ikke formålet med at lukke af for den ene el varmer?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-08-11 12:38

Åhnej, men det med at lukke for den ene er spørgers eget ønske.
Dine betragtninger er udmærkede, når det drejer sig om varmevekslere, men her er tale om elopvarmning, som (bortset fra isoleringstab) er præcis lige effektivt, når temperaturen skal hæves fra 10 til 33 og fra 33 til 56.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 21-08-11 20:50

Mange gode indlæg, pbp er til at forstå
Mvh W.

Godkendelse af svar
Fra : winetaster

Dato : 21-08-11 20:55

Tak for gode og brede svar pbp_et.
w.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-08-11 12:22

Tak for rosen. Som underviser igennem godt 40 år har jeg øvelse i at beskrive fysiske sammenhænge. Jeg ved godt, at nogen "lærere" aldrig rigtig kommer efter det, men i mit tilfælde er det for det meste lykkedes efter mange tilløb.