/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Flytte baghjul
Fra : tha1973
Vist : 675 gange
100 point
Dato : 19-08-11 07:16

Jeg ville i går flytte mit baghjul lidt bagud for at gøre kæden lidt mere stram. Men det er ikke muligt, da der sidder en spændeskive under den ene bolt, som har en tap der stikker ned i stellet og forhindrer at hjulet trækkes længere tilbage.

Hvad er meningen med det og er det uklogt at fjerne den?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-08-11 07:23

er det en folkevogn du roder med

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-08-11 07:57

du skal have en ny kæde. den gamle er blevet strukket for meget og det slidet ret hårdt på tandhjulene hvis ikke kæden skiftes.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 19-08-11 08:01

Hvis det er en cykel: Drej skiven 180 grader, så kan du flytte hjulet. Skiven er der kun for at gøre det nemt at montere. Møtrikkerne kan sagtens holde hjulet.

Men det er rigtigt at en slap kæde slider på det bageste tandhjul. Så på et tidspunkt vil den takke over, og så er du nødt til at skifte både tandhjul og kæde.

Men som nu-og-her løsning flytter du bare hjulet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-11 08:24

Tappen på skiven er lavet for at skiven ikke skal dreje med rundt når der spændes.

Hold øje med om kæden ikke er blevet for lang (slidt) for ellers skal du snart skifte forreste og bagerste tandhjul også.

Hvis kæden ikke passer ordentligt ned i tænderne når du holder den stramt - så er den for lang og bør udskiftes.

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 19-08-11 08:49

Men hvad med gearet. Det er indvendig gear. Jeg er nød til at løsne kablet til gearet også, for at rykke hjullet bagud. Men vil dette ryk bagud ikke gøre så gearene ikke længere passer?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-08-11 09:22

Du kunne tage to led af, det gør jeg gerne når kæden er for lang. Der findes et udmærket værktøj til at tage led af kæden, som kan fås mange steder.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-08-11 09:32

Et staldtips fra cykelmekanikerne.

Når begge bolte et løsnet tager Du fat i hjulet bagerst, trækker kæden stram og trykker så hjulet mod venstre til det rammer stellet i højre side, og strammer så bolten til i venstre side, derefter rettes hjulet op og så strammes bolten i højre side, så burde kæden have den optimale stramning, men er det så stadigt stramt må Du finjustere.
Og desuden hvis det stadig larmer og hugger uden at der mangler smøring er det slidt for meget.

Et gear, ihertfald 3-gears, skulle normalt kunne tåle småjusteringer på kæden, så snup en køretur med hyppige skift for at tjekke.

PS. Husk også at løsne møtrikken på bremsearmen så den kan glide.

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 19-08-11 12:09

Har nu haft hjullet af og renset kæden. Den var møgbeskidt. Men stramme den. det kan ikke lade sig gøre. Såsnart jeg strammer bolten. så trækkes hjullet ind. Så det må jo skulle være lidt slapt i kæden.