/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Selvskabslivet.
Fra : Mosebaek
Vist : 1321 gange
200 point
Dato : 18-08-11 18:22

Det er fanneme ikke nemt at være menneske.Slet ikke for en rygende af slagsen.
Ryger man indendørs,er det kriminelt. Går man udendørs,ødelægger man festen.

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1603804.ece

Det næste der sker,er vel at familierelationer og vennerkredser,bliver splittet op,alt efter hvem der er så formastelig at ryge en pibe tobak (Mac Baren`s,altså),eller ej.

Jeg vil da herefter grundig vurdere,om man skal sige ja eller nej,til en invitation.
Og måske blive hjemme,for at være på den sikre side.

Ja,vi har sku`mange problemer,her i vort lille land.Og bliver de for få,skal vi nok lynhurtig opfinde nogle nye.

M.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 18-08-11 18:30

jeg er ikke ryger, men min kone ryger
jeg har 3 søskende, hos de 2 må der ikke ryges,
det har så bevirket, at vi ikke har besøgt dem i 3 år, og de har ikke været her

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-08-11 18:33

Her får tobakken ikke lov at ødelægge venskaber og familieforhold. Både konen og jeg har røget i rigtig mange år, men er stoppet på grund af henholdsvis KOL og blodprop.
Kommer her gæster bliver askebægrene sat frem, venner og familie skal ikke risikere lungebetændelse bare fordi vi er stoppet.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 210 point
Dato : 18-08-11 18:40

Halvdelen af festens tid brugt på røg er nok noget overdrevet, eller også har der været ihærdige rygere imellem som ville ryge to smøger ved hver pause, i det hele taget har rygerne her manglet pli.

Sange og taler falder i flæng til en sådan fest, så det er måske ikke så nemt at planlægge smøgpauser, set i forhold til tidligere hvor der gik en cigaretbakke rundt om bordet.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 18-08-11 18:54

jeg kender flere ikke rygere, der har kamin/pejs i deres hus,
de er ikke klar over, at det er ca. 50 gange farligere end at ryge,
for ca. 4 år siden var vi til en fest på et spisested i Ålborg,
jeg sad ved et åbent vindue, ud til et gadekryds
bilosen der var meget være , end at sidde ved siden af en ryger

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 18-08-11 18:59

Vi er også blevet bandlyst hos diverse "venner" og det ene barn, hos det andet barn må vi ryge under emhætten!! Vi kommer der ikke så tit hos nogen af dem, men hos os bestemmer vi selv, og det må de leve med.
Heldigvis kommer de mest om sommeren, hvor vi kan have dørene åbne, så det går, men jeg er træt af at være under administration af "de bedre vidende" der aldrig har været ude i det virkelige liv.

Jeg forstår heller ikke, at Kræftens Bekæmpelse har så stor magt, det er jo en privat forening, og vi har jo ingen anelse om hvad pengene går til?
Nu har jeg af og til været på sygehuset, og set nogle af de ældre der er +80 - der er bare ikke noget liv bag øjnene, og de ligger ofte med en våd ble - skider på gulvet - bliver væk - er det nogent liv?

Man skal leve sit liv, mens man har sin førlighed, det har vi heldigvis nået.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 18-08-11 19:08

Oh hvilken jammer...

Jeg har selv været ryger det meste af mit liv, men er da heldigvis sluppet af med røgen for 2 år siden. Det er da det bedste jeg har gjort for mig selv overhovedet.
Der findes jo rygere og så findes der hensynsfulde rygere.
Det kan jo sagtens lade sig gøre at forene selskabelighed med både det at ryge og ikke ryge.
De stakler der ikke kan lade være, må jo som jeg selv gjorde før, gå ud for at ryge og så har de selvfølgelig også deres overtøj med så de ikke skal få lungebetændelse eller andet af deres last.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-11 19:12

Jo - rygning er skadeligt - det er der næppe nogen der er i tvivl om - ryger eller ej.....

Samtidig:

Der kæmpes for fri hash (der vel skal ryges).....
Næsten hvert hjem udenfor storbyerne har pejs eller brændeovn.....
Vi griller på livet løs.....
Vi laver forbrændingsmotorer i millionvis.....
Vi hygger os om "bålet".....
Når "haveaffaldet" skal bortskaffes, brænder vi det af.....
osv.....

HVEM FANDEN ER DEN IDIOT DER HAR OPDAGET ILDEN

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-08-11 19:39

Mange tak for jeres indlæg.Jeg kan nikke genkendende,til dem alle.
Her prøver vi også at være hensynsfulde.Får vi f.eks. besøg af de to yngste børnebørn,på 3 og 6 år,ryges der ikke i huset denne dag,før de er væk igen.
Jeg synes bare det er rent galskab efterhånden med rygepolitikken,som den udvikler sig.Nu ser jeg lige Odense`s borgmester,er på barrikaderne. Det er jo i bedste Formand-Mao stil.

Jeg har tænkt på,hvornår film fra før 1990 (ca.) bliver bort-censureret.Ser man en halvgammel Fransk/Engelsk/Amerikansk krimi,ryges der jo,så det står i en tåge.For ikke at nævne westerns,med deres fede cigarer.
Hvad er en god gammel detektiv,uden en smøg hængende i mundviggen.

Selv Ove Sprogø,måtte "nyde" cigaren i samtlige 14 Olsen-Banden film.Skønt han var ikke-ryger.
DEN HAVDE SKU IKKE GÅET IDAG,HRR EGON OLSEN.

Man kan diskuterre,hvad der ligger til grund for menneskehedens beståen,indtil nu. Men fakta er at efter mennesket,lærte at formere sig,opfandt de lynhurtig sprut og tobak.Måske nok mad,i første række,og så ellers sprut og tobak.(Rækkefølgen,tør jeg ikke stå inde for).

M.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-08-11 19:44

Citat
HVEM FANDEN ER DEN IDIOT DER HAR OPDAGET ILDEN

Aner det ikke, men det var vist også før min tid

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-08-11 19:50

Citat
De stakler der ikke kan lade være, må jo som jeg selv gjorde før, gå ud for at ryge

Nu er du så een af de frelste,velsignet være dig.Amen.

Men hvad så med de "stakler",der bor f.eks. på Amagerbrogade.(Der jeg er mest kendt i Kbhn).

Har flere gange stået på Christianshavns Torv,en varm stille sommerdag.Det må være det samme som at prøve Politiets peberspray.(Har dog ikke prøvet spray`et).

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-08-11 20:12

Til alm. orientering ligger Christianshavns Torv,ved Torvegade.Og ikke Amagerbrogade.Undskyld.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-08-11 20:31

Jaja,stave kan man da heller ikke længere......

Kom lige til at kigge på overskriften.......... det hedder da vist "selskabslivet".

Det kommer jo med alderen.Selv Egon Olsen var jo Senilkonfus.

M.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 18-08-11 20:43

Has behøver ikke at blive røget, du kan bage de herligste haskager

Men jeg kender problemerne ud og ind, selv om jeg hverken er fanatiker eller ryger,
(jeg har aldrig røget) men derfor kan jeg godt se det lidt fra begge sider.

Løsningen er nok, at vi alle tager tingene lidt mere afslappet, og er man inviteret til fest, ja så skal der være plads til begge dele.

Sådan at forstå, ikke rygere ikke er fanatiske, men rygerne heller ikke pulser hele lokalet til.
Noget med at rygerne prøver at begrænse sig mest muligt og ikke rygere må finde sig i begrænset rygning.

Det bør være muligt, for som det også er fremme, hvad med bilos - pejs - grill osv. og det er ikke
røg den ene dag til fest der giver en sygdomme, der skal gudskelov mere til, hvis man ellers er ved nogenlunde normalt helbred.

Håber i får nogle gode fester.

Er det helt galt, kan rygerne da mødes i køkkenet under emhætten.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-08-11 21:18

Meget sympatisk indlæg,Klatterup......
Citat
Det bør være muligt, for som det også er fremme, hvad med bilos - pejs - grill osv. og det er ikke røg den ene dag til fest der giver en sygdomme, der skal gudskelov mere til, hvis man ellers er ved nogenlunde normalt helbred.

........ som jeg sagtens kunne være med-underskriver på.

Det er denne forb..... dobbeltmoral,jeg er så træt af. Det gi`r røde knopper...

Men efterhånden er hele vort samfund,gennemsyret af dobbeltmoral.

M.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-08-11 21:23

Der dør 55-58.000 mennesker om året i Danmark.
13.871 er rygere.
Resten er ikke-rygere.

Siden tobakkens indførelse i Danmark er levealderen fordoblet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-08-11 21:40

Citat
jeg kender flere ikke rygere, der har kamin/pejs i deres hus,
de er ikke klar over, at det er ca. 50 gange farligere end at ryge,
for ca. 4 år siden var vi til en fest på et spisested i Ålborg,
jeg sad ved et åbent vindue, ud til et gadekryds
bilosen der var meget være , end at sidde ved siden af en ryger

Enig ferik. Igen kloge ord,der burde give de "højt begavede" meningsdannende individer,stof til eftertanke...... men nej..... det hele kører i samme rille.Nu har de fundet en knage at hænge deres "overbevisning" på. Og denne kan ikke rokkes....... uanset hvor tåbeligt.....

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-08-11 21:44

Citat
Siden tobakkens indførelse i Danmark er levealderen fordoblet.

Jeg bliver da også forgyldt,i min egen overbevisning.

M.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 18-08-11 22:17

Det er ikke bevist, men min overbevisning er (og der er lidt belæg for den) at tobakken / rygning holde nogle sygdomme væk, og holder folk så op med at ryge, så dukker de op.

Andre sygdomme glider i baggrunden hvis man så ryger, det kunne være spændende at få forsket lidt i denne teori, men den har ikke stor værdi i samfundets øjne.

Så er der også dem der kan ryge og blive 90 år, andre ryger ikke og dør som 40 eller 50 årig.

Det må også have noget med en disponering at gøre, når ikke alle der ryger bliver ramt af sygdom.
En af mine venner er her i februar død af brystkræft, og har aldrig rørt en cigaret / tobak. Det beviser intet, men giver stof til eftertanke.

Den almindelige forurening må også spille en væsentlig rolle, men det er ligesom det er gemt og glemt, men det kan ikke være uden betydning, men reklameværdien i bilos er ikke så salgbar som tobak.

Og sådan er der mange ting der ikke hænger sammen.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 18-08-11 22:21

Jeg glemte at fortælle, at mine knopper bliver BLÅ.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-08-11 22:54

Citat
Det må også have noget med en disponering at gøre, når ikke alle der ryger bliver ramt af sygdom. En af mine venner er her i februar død af brystkræft, og har aldrig rørt en cigaret / tobak. Det beviser intet, men giver stof til eftertanke.

... ja helt sikkert. Min far døde som 74 årig,af en blodprop. Gymnast i sine unge år. Aldrig røget. Så godt som aldrig drukket. Så hans tilfælde passer heller ikke lige ind i nutidens "visdom".

Nææhh..... een god pibe Mixture og så klikke på http://www.dansbandsdax.se/

M.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-08-11 22:55

Rygning er skam godt for noget - f.eks; http://avisen.dk/rygning-er-godt-mod-parkinsons-sygdommen_124138.aspx

Jeg er selv ryger - og elsker at ryge ! Særlig til de fester, hvor sprutten flyder i stride strømme....
Og min læger siger; "HH, din bandit, du har ingen symptomer af Parkinson"

Det skyldes garanteret overdreven forbrug af tobak.

Mvh.
HH.
Nu vil jeg ha' min godnatsmøg.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-08-11 23:17

Citat
Det skyldes garanteret overdreven forbrug af tobak.

Ja,så holder vi nemlig skittet fra døren.Selv en lille hyggelig forkølelse,kan jeg ikke præstere.Over ti år siden,jeg har prøvet det sidst.

Har du som fagmand,tænkt på i gamle dage,da der blev brugt sortkrudt.Det må ha`været "stærk tobak".

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-08-11 23:21

Det blev da en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang indlæg.Hvorfor vides ikke.

M.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-08-11 23:38

Nu du siger det. Hvis maven var lidt i uorden, fik den en pris sortkrudt.
Knald godt middel imod forstoppelse. Menæh, der skulle nok ikke ryges imens..

Citat
Det blev da en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang indlæg.Hvorfor vides ikke.
Ja, du forstår virkelig at gøre et kort indlæg langt

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 18-08-11 23:51

Citat
Nu er du så een af de frelste,velsignet være dig.Amen

Jeg siger da så møj manne tak...

Ikke fordi jeg af den grund føler mig særlig frelst eller fordømmer de som stadig ryger - hvis du lige bemærker det - jeg er blot glad for at have fået min lugtesans igen og et bedre helbred.

Kan kun ønske det for alle og enhver.

Glædelig snarlig weekend til alle.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-08-11 00:00

Citat
Nu du siger det. Hvis maven var lidt i uorden, fik den en pris sortkrudt.

Det var også hurtigt,til at lukke en sår.Så det i Trinity-film. Manden fik en skud whisky,som bedøvelse.Sortkrudt på,tændstik til.Så var det iorden.Bud Spencer var "doktoren".

Et godt tip,til at ordne nogle af nutidens mange skudsår,i Københavns området. Ingen grund til at ulejlige skadestuerne.

Nu må jeg altså ha`en lille een på øjet.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-08-11 00:05

Citat
Glædelig snarlig weekend til alle.

I lige måde webm.

SÅDAN var det jo heller ikke ment....... du ved..... ord på skrift.

M.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 19-08-11 01:05

OKI Mosebaek - alt forladt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-08-11 07:08

Citat
Siden tobakkens indførelse i Danmark er levealderen fordoblet.

Ja, det er sjovt at lege med statestik når man ikke tager hensyn til flere parametre.

Dengang kreperede folk også af ting som vi nu tager et par piller for og lever 30 år mere.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-08-11 09:59

Ja, statistik er en sjov ting. Jeg læste forleden at når de regner ud, hvor mange, der er døde af tobaksrygning, så tæller de også de rygere med, som er blevet tæt på 100 år.

"Gamle Ane fra Kæret døde af rygning som 92-årig. Hvis hun ikke havde røget, var hun måske blevet 97."

Ja ja, hvis det er 5 år på plejehjem med lort i bleen og et ugentligt bad, så vil jeg foretrække at ryge

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-08-11 11:44

Citat
Ja ja, hvis det er 5 år på plejehjem med lort i bleen og et ugentligt bad, så vil jeg foretrække at ryge

Det samme her.
Ved ikke om det fornemmes,men tråden her,er startet med et i øjet.
Men det irriterer mig da,at en sådan "modedille",kan sætte skel mellem folk.Jeg mener jo det efterhånden grænser til hysteri.Tangerer en form for heksejagt... at vi ikke er blevet klogere,i vort ellers højt udviklede samfund.Utroligt.
Det beviser bare igen,hvor let det er at dreje/styre en folkestemning... hvis man er smart nok.

M.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 19-08-11 12:54

modedille",kan sætte skel mellem folk
det her er selvfølgelig en anden sag:
jeg køber aldrig økologiske varer,
jeg stoler ikke på, hvad det er
jeg ved, at man ikke sprøjter korn, og jeg kender til noget med svampe,
men det kunne godt bruges til de "frelste"

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 19-08-11 14:14

Citat
modedille",kan sætte skel mellem folk

I den grad og nu går det også ud over overvægtige, hvem bliver de næste?

Moral er godt - dobbeltmoral er dobbelt så godt - jeg græmmes.
Citat
Det beviser bare igen,hvor let det er at dreje/styre en folkestemning... hvis man er smart nok

Ja og det hele kommer fra Kræftens Bekæmpelse + medierne, der hellere end gerne viderebringer "guldkornene".

Desværre er nogle borgere meget letpåvirkelig af kampagner i stedet for at bruge sund fornuft og tænke selvstændigt.
Det er også derfor magthaverne bruger rigitg mange penge hele tiden på kampagner for at ensrette os.
Det minder efterhånden om Orwells Napoleon - nogen er mere lige end andre..

Kommentar
Fra : webm

Dato : 19-08-11 15:44

Citat
Desværre er nogle borgere meget letpåvirkelig af kampagner i stedet for at bruge sund fornuft og tænke selvstændigt.

Jeg brugte min sunde fornuft - synes jeg - holdt med at ryge, fik et bedre helbred og sparede en masse penge... Heldigvis var jeg letpåvirkelig til sidst - inden jeg blev virkelig syg af rygningen!

Jeg kender godt alle augmenterne for at fortsætte med at ryge, brugte dem jo selv: "Ingen skal fortælle mig hvornår jeg skal ryge eller lade være..." Det var jo det nemmeste, for det er ski dasvært at holde med at ryge - det er jo hyggeligt og det smager godt og hvad der ellers er godt at sige om rygningen.

Hvor mange rygere ville, når det kom til stykket ikke gerne være det foruden?

Rygere er jo ligesom alkoholikere, vi fornægter jo fakta. Ingen tvivl om det.
(jeg skrev bevidst vi fordi jeg ved, at hvis jeg tillod mig at smage på en smøg, ville der ikke gå lang tid før jeg var ryger igen.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 19-08-11 19:36

Dette har da udviklet sig til en særdeles hyggelig tråd, vi kommer jo langt omkring.

Til vith. Ja statestikker er en herlig ting, man kan få dem til at sige lige det vi ønsker,
det er blot et spørgsmål om hvordan vi stiller spørgsmålene og hvor man styrer det hen.

Hvis jeg kunne vælge ville jeg hellere havde kappet et par år af livet og så slippe for en
ble med lort og andet gods.

Jeg har i den grad hygget mig på denne tråd, da det har vekslet mellem spøg og alvor.

Tak for det alle sammen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-08-11 20:21

Jeg synes også, det har været en hyggelig tråd.

Jeg kunne dog godt tænke mig at spørge, om der er nogen, der nogensinde har set en seriøs, videnskabelig undersøgelse, der viste, at det er farligt at ryge. Jeg har i flere år ledt efter en sådan, men selv på Kræftens Bekæmpelses hjemmeside, er der ingen henvisninger til en sådan.

Jeg har kun kunnet finde løse udtalelser om resultater af undersøgelser, som ikke holder vand, når det kommer til stykket.

Til gengæld har jeg fundet adskillige seriøse, videnskabelige undersøgelser, der viser at der er fordele ved at ryge.

Her er et eksempel til eftertanke:

..that an Australian study sampling, among other things, individuals over 45 years of age, found that 6.0% of smokers suffered from heart disease, versus 6.7% never-smokers and 11.4% ex-smokers?
DATA FROM:
Australian Bureau of Statistics January 1994 report entitled "1980-90 National Health Survey: Lifestyle and Health Australia".

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-08-11 21:09

Citat
Jeg har i den grad hygget mig på denne tråd, da det har vekslet mellem spøg og alvor.

Det samme her.Men æren tilkommer jo jer,kære debattører.

Jeg havde egentlig tænkt at lukke den ned,da jeg er lidt "ophængt" i aften.
Men hvorfor stænge noget,der går godt. Jeg vender med glæde,tilbage i morgen.

Og håber der er "fyldt yderligt på",til den tid.

M.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-08-11 21:48

Jeg synes at det er noget forbandet pjat med al forbud. Nu er det røgen. Tidligere skulle alle små børn vaccineres mod børnesygdomme. Det kostede samfundet for mange penge at have børnene syge. Og det koster samfundet mange penge at behandle følgesygdomme efter rygning. Derfor forbydes det.

Og når alle er holdt op med at ryge, så skal vi holde op med at drikke alkolol. For så kan der spares på alkohol relaterede sygsomme. Og når alle er holdt op med at nyde alkohol, så skal de tykke gøres tyndere, for der er sygdomme som følge af fedme.

Og om nogle år, så skal man gøre noget ved de gamle, for de arbejder ikke mere og er en økonomisk belastning for samfundet.

Og mon ikke de når til at forbyde børn? Fordi de koster samfundet mange mange penge.

Og i enden så løser det hele sig selv. Vores race (mennesket) uddør. Til glæde for dyr og planter.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 19-08-11 21:57

det er forbavsende, at der ingen af de frelste, har været inde her, måske fordi
KANDU brugere er klogere end de fleste danskere

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-08-11 22:35

Jeg er stoppet for 3 år siden med at ryge, fordi jeg fik konstateret rygerlunger. Men jeg er ikke frelst. Jeg har da ikke glemt hvordan jeg nød at ryge. For det er ren nydelse. Og rygerne er for det meste et muntert forkefærd. For der hvor jeg har arbejdet, der kom ikke rygerne altid ind i det rum hvor rygerne var. Der var for kedeligt uden for.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 20-08-11 00:27

Ja, man kan finde utallige eksempler på det fremragende ved at ryge og lige så mange eksempler på det modsatte.

Citat
Jeg er stoppet for 3 år siden med at ryge, fordi jeg fik konstateret rygerlunger. Men jeg er ikke frelst. Jeg har da ikke glemt hvordan jeg nød at ryge. For det er ren nydelse.

Ville du ikke hellere have været de rygerlunger foruden?

Ville du ikke, hvis du havde vist hvad konsekvensen var, have stoppet med at ryge noget før granner01?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-08-11 16:53

Alt (næsten) er jo subjektivt. Og ikke mindst,hvad rygning angår.
Jeg vil da heller ikke påstå,at rygning ligefrem er sundt.Det ville jo være vanvittig.Der hvor jeg vil hen er: Lad da mennesket selv afgøre,hvad der er bedst for den enkelte individ.Så længe det sker,med behørig omtanke for andre. (Ikke rygere).
Derfor synes jeg også,at det er skuffende,en borgerlig/liberal regering,gi`r sig af med denne Stalinistiske omklamring.... hårde ord,men jeg mener det er rigtigt.

Min mor,døjede hele sit voksent liv med "for store lunger". (Jo sådan blev det kaldt).
Og det var ikke på grund af tobak. Ingen af mine forældrer røg tobak. De havde simpelthen ikke råd,og nok heller ikke trang. Det stammer måske fra kakkelovnen,når der blev fyret med tørv.Så var det med at få åbnet en vindue,når vinden slog ned i skorstenen.

M.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 20-08-11 21:14

Jeg vil ikke påstå, jeg er uskyldig íikke at have røget tobak, men til gengæld har jeg haft arbejde, hvor man i den grad fik støv (pulp) og klordampe i rigelige mængder i mine unge år, man skulle bare overleve og tjene penge (studiejob), og dengang så man stort på sikkerheden - eller
også så var man ligeglad, bare vi gik til den.
Hvis ikke man ved hvad pulp er, er det hvad der sker, når frugt f.eks jordbær frysetørres og skal skrabes fra bakkerne.
Så min/vores rygning er nok ikke den eneste årsag modsat alle de andre ting mine medkombetanter anfører.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 20-08-11 22:32

Jeg kan huske, at der gennem tiden har været mange tingsom man i en periode ikke "måtte" spise for det gav en eller anden sygdom.

Så var tomater usunde så lakrids og så videre, det hele endte jo bare med, at ingen tog deres meldinger højtideligt.

det var mest cancer der blev kørt på, det er også en frygtelig sygdom, men helt sikkert det ved folk godt, og lad os så selv vælge.

Og så lige - Vi er allerede kommet dertil hvor vi skal af med alt vores fedt (der varmer så dejligt om vinteren) og vi ved jo også godt det ikke er godt at være for fed. Så det eneste jeg er spændt på er.

Hvad bliver det næste. ?

Jeg holder lige lidt ferie, så hyg jer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-08-11 23:34

Citat
Ville du ikke, hvis du havde vist hvad konsekvensen var, have stoppet med at ryge noget før granner01?

Nej jeg ville ikke. Jeg er ikke begrænset af mine rygerlunger, det blev opdaget tidligt i forløbet, Men jeg har så gode minder fra min tid som ryger, at jeg ikke har fortrudt bare en enkelt cigaret.

Jeg er en ryger der har valgt at holde op. Men jeg bliver aldrig ikke ryger. Jeg ryger bare ikke mere. Og det er et valg.

Men alle har et valg, hvordan vil de leve. Og det er deres valg. Og så længe de ikke skader andre, så fred være med det. Det skal ingen regering blande sig i.

Jeg ved godt hvorfor regeringen blander sig. Det koster kassen at behandle rygerlunger hos rygere.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-08-11 14:34

FLERE DER ØNSKER ORDET ???????

M.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 21-08-11 15:29

Dette har ikke noget med tobak at gøre men viser lidt om hvordan en sag kan ses fra to sider.
Den fanatiske lærer ville undervise i alkoholens evige forbandelse og hældte ren alkohol i et glas med en orm. Ormen døde selvfølgelig og læreren sagde stolt " Og hvad kan man udlede af dette forsøg?" Den vakse elev. "Alkohol er godt mod orm"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-08-11 16:20

Jeg synes dette er en rigtig god tråd.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-08-11 16:47

Citat
Jeg synes dette er en rigtig god tråd
Det har du ret i, granner01. Tråden er forrygende god.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-08-11 17:07

Citat
Det har du ret i, granner01. Tråden er forrygende god.

Den forstod jeg godt.(Efter lang tankeaktivitet) for"rygende".

M.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 21-08-11 17:11

Hejsa,

Både min kone og jeg er rygere og har ikke oplevet problemer når vi besøger ikke-ryger venner - vi går bare udenfor.
Det er dog bemærkelsesværdigt, at ved sommerens mange brylluper og barnedåber har vi ofte oplevet, at kort tid efter, at rygerne er gået udenfor, kommer der en hel del ikke-rygere derud, da det som oftest er her der er mest gang i den og sjov snak mellem folk, som ikke kender hinanden. Jeg kan selvfølgelig godt forstå, at værterne kan synes, at det er mærkeligt, men selvfølgelig er vi inde når taler og menuer kommer på bordet, men man kan konstatere det hver gang, at der er næsten ligeså mange ikke rygere som rygere, som samles derude.

Bluesky

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 21-08-11 17:12

Det er da fordi, vi er rygende gode til at sige vores mening.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 21-08-11 18:07

Vedr. det med at ikke-rygerne kommer ud til "de fortabte" er set ofte. På min arbejdsplads havde man nogle specielle kantinebord for rygere. Da snakken måske var bedst der, endte det med at ikke-rygerne satte sig over til rygernes bord. Man kan planlægge alt her i livet, men det er ikke sikkert det bliver overholdt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-08-11 19:29

På de sidste arbejdspladser jeg var inden efterlønnen da havde vi rygestuer, og ikke rygerne kom i stort tal.
Jeg spurgte hvorfor de kom og svaret var hver gang, rygerne er altid glade og sjove og der er altid så hyggeligt i rygerummet.

Så er det bare om rygerne bliver kedelige når de ikke ryger mere. For mit vedkommende så har jeg stadig mit gode humør og ukuelige optimisme i behold. Og ingen ryger i huset mere, alle vælger at gå ud på terrassen. Og de må gerne ryge her. Men de vælger ikke at gøre det.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-08-11 20:48

Nå menæhhh, til selskabslivet hører der vel også en lille vits til...

Der sad en ung fyr i S-toget overfor en ældre dame i en ikke-ryger kupe. Efter et stykke tid tog fyren en smøg frem, og den ældre dame hvæssede arrigt:
- De må ikke ryge herinde !
- Det gør jeg skam heller ikke, svarede han.
- Nej men De forbereder Dem på det, svarede hun igen.
Nå, han lagde smøgen væk, og efter et stykke tid tog damen en madpakke frem, der var så stor, at den kunne føde en flygtningelejr i Rwanda.
Fyren sagde venligt: - Du må ikke skide på gulvet herinde !
Damen kiggede forbavset på ham, og svarede: - Det kunne jeg da så sandelig ikke finde på.
- Du forbereder dig ellers grundigt.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-08-11 21:17

En mand kører en varm sommerdag ind på en tankstation og begynder at tanke benzin på vognen alt imens han finder en cigaret frem og tænder den samtidig, i det samme kommer
tankpasseren farende ud og råber:

- Er du rigtig klog mand, det er jo livsfarligt!

- Bare rolig, svarer manden,- jeg indhalerer ikke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-08-11 22:04

Det vidste jeg virkelig ikke ødelægger det festen at rygerne går udenfor? De som ikke har et problem kan så sandelig selv opfinde problemerne, skal man have tilladelse til at gå udenfor? Og skal man sige om man skal ryge eller på toilettet eller bare strække benene?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-08-11 22:10

Den med at ikke rygere altid er sammen med rygerne er en skrøne, på jobbet er vi rygere temmelig alene om lasten når det regner eller sner, om vi er sjove eller ej så bliver ikke rygerne indendørs

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-08-11 22:14

Det er ikke en skrøne o.v.n.

Jeg har i 1 år arbejdet på et sygehus og der var der rygerum. Lægerne røg mest og der var altid flest ikke rygere i det rum. Det samme på den skole jeg arbejde på.

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 21-08-11 23:28

Citat
Lægerne røg mest og der var altid flest ikke rygere i det rum.

Du har helt ret, men når man så kommer til dem, er der løftede pegefingre, uanset om de selv gør det samme - verden vil bedrages, og det bliver vi, med alle de "gode råd" om hvad er er godt eller dårligt - jeg kan huske at Lilly Broberg engang sang i Cirkusrevyene "Der er noget farligt indeni", og det er der stadigvæk ;-D og jeg er ligeglad, jeg gør hvad der passer mig.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 22-08-11 08:43

jeg kan godt forestille mig, at inden så længe falder man over dem der drikker rødvin,
jeg mener at vi her i DK haft en regel om max 21 glas pr. uge, det er vist sat ned nu
samtidig med reglen om de om 21 glas, havde de i Frankrig en regel om at de måtte drikke 28 glas
iøvrigt mener jeg at læst om at staten tjener mange flere penge på rygere,end koster at
behandle ALLE kræft sygdomme

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-08-11 09:02

Nu hvor der er rigtig gang i tobakken......... øh... debatten,lader jeg altså tråden køre videre.

Madammen har lagt en plan for hvad jeg skal udrette,sådan en solskins mandag.

Men jeg får vel lov til at holde lidt pauser,isåfald kigger jeg ind på Kandu.I løbet af dagen.

M.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 22-08-11 09:03

Citat
staten tjener mange flere penge på rygere,end koster at behandle ALLE kræft sygdomme

Glædeligt - de penge kommer jo os alle til gode rygere eller ej...

granner01 spørger: Det er ikke en skrøne o.v.n.

Læg lige mærke til der var tale om rum o.v.n. taler om udendørs rygning!

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-08-11 09:25

Jeg har nogle gamle tal fra 2003:

Rygere koster hvert år 3,6 mia. kr
Staten får 7,5 mia. om året i tobaksafgift

Dvs. der er et overskud på 3,9 mia., så vi rygere kan sagtens financiere det, de overvægtige koster, hvilket i 2003 var 2 mia. om året.

Og så har vi stadig 1,9 mia. i overskud - hvad skal vi dog bruge alle de penge til?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 22-08-11 09:46

Citat
Og så har vi stadig 1,9 mia. i overskud - hvad skal vi dog bruge alle de penge til?
Hmmmm...til nedsættelse af tobaksafgiften

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-08-11 09:51

Ja - ellers oprettelse af rygerum med udluftning på arbejdspladserne

Så kommer der jo også en masse håndværkere i arbejde, hvilket giver flere skatteindtægter

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 22-08-11 10:13

Hejsa,

fenriks kommentar fik mig lige til at tænke på nogle spøjse episoder jeg har haft på mine rejser til Albanien.

Jeg har ved flere lejligheder observeret at på barer og restauranter, hvor mine partnere bestilte Raki (rædselsfuld hjemmebrændt brændevin), at når vi bestilte glas nr. 2 og 3 kom tjeneren med det nye glas og hældte indholdet over i det gamle. Da det var sket et par gange kunne jeg ikke dy mig og spurgte ind til, hvad meningen var.
Albanerne smilede indforstået til mig og sagde: "joo ser du, når vi kommer hjem til konen, kan vi med sindsro sige til hende, at vi kun har fået eet glas Raki"
Se det er humor/logik på højt plan

Bluesky

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-08-11 15:15

Citat
Hmmmm...til nedsættelse af tobaksafgiften

Den er jeg med på.

Citat
"joo ser du, når vi kommer hjem til konen, kan vi med sindsro sige til hende, at vi kun har fået eet glas Raki"

Det ik' engang løwn.

Jeg havde jo håbet på en kommentar,fra een af de fire herrer.Men de er nok ikke på Kandu,lige nu:

http://dengulenegl.dk/

M.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-08-11 15:51

Jeg vil vædde på at politikerne også ryger og jeg er helt med på at staten tjener på rygerne.

Helt privat så er det for dårligt med den hetz som rygerne udsættes for. Det ligner ikke danskerne at gøre sådan noget. Jeg synes det er helt ude af propersioner. Og helt ærligt, hvad fanden bilder folk sig ind at være sådan efter rygerne.

Hvad med røgfrie opgange? Der er folk der klager over at der bor en ryger i opgangen. Det er sørgeligt med den danske tolerance.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 22-08-11 23:37

Citat
Jeg vil vædde på at politikerne også ryger

Selvfølgelig gør de det, det ses jo da tydeligt på flere klip i fjerneren

Citat
Og helt ærligt, hvad fanden bilder folk sig ind at være sådan efter rygerne.

De er vel bare efter dem for at være sammen med dem iflg. flere udsagn.

Citat
Det er sørgeligt med den danske tolerance.

Hvad er der galt med den?
Hvis der er noget det er galt med så må det da være intolerancen

Folk kan nu få lov til at ryge lige som de har lyst til blot det ikke sker inde i mit hus!

Endnu en gang tak til de hensynsfulde rygere som ikke belaster andres nærområde...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-08-11 09:34

Citat
Hvad med røgfrie opgange?

Ikke sikkert det er nok. Ikke så længe siden,jeg læste om en "stakkels" kvinde,der boede i en etageejendom. Hun mente at underboens tobaksrøg,sivede op mellem gulvbrædderne....
..... kan kun komme i tanke om eet passende ord,hysteri.

Kan godt forstå psykiaterne,har "kronede dage".

M.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 23-08-11 09:47

det er vist i Frederikshavn, at man har vedtaget, at der skal være røgfrie opgange

Kommentar
Fra : vith

Dato : 23-08-11 10:59

Der er flere steder i Danmark man vil lave røgfrie boliger, bl.a. i Sæby.

Boligerne er også for rygere, som så skal skrive under på, at de ikke vil ryge indendørs. Udenfor må de gerne ryge.

Hvad sker der så, når ham i nr. 4 står ude i sin have og ryger og røgen blæser ind af naboens åbne vindue?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-08-11 13:00

Jeg vil have forbud mod røgovne og kulgrill.
De ryger meget og generer de omkringboende beboere.

Og ingen må køre på knallert motorgykel og bil i området, de sviner med os.

Så kan politikerne og andre gå på arbejdet, så sparer vi også i udgifterne til tykke mennesker.

Og kors hvor bliver vi sunde alle sammen.
Lægerne bliver arbejdsløse. Og hele syndhedsvæsnet bliver overflødigt.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-08-11 18:36

Tak for svaret LuffeA.

Citat
Sange og taler falder i flæng til en sådan fest, så det er måske ikke så nemt at planlægge smøgpauser, set i forhold til tidligere hvor der gik en cigaretbakke rundt om bordet.

Ja,man drømmer sig tilbage,til de gode gamle dage. Når sølvfadet gik rundt med cigaretter,cerutter og fede cigarer.Og den blå røg,så småt bredte sig i salen. Det var kultur.

Vh. M.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 23-08-11 19:32

Jaaaeeee, den kultur er røget sig en tur.

Men en herlig tråd

HH.