Det med for meget gas (speederen i bund) er rigtig nok, men det er altså ved langsom kørsel i for højt gear, at der kan opstå "tændingsbanken", der lyder, som når man vender bunden i vejret på en æske tegnestifter over et stengulv. så de hurtigtroterende motorer (altså krumtappen - ikke motorblokken
) og nævnte elektronik, har overflødiggjort de høje oktantal. Oktantallet er oprindelig et procenttal for andelen af oktanmolekyler i benzinen, og da oktan (benzinmolekyker med 8 C-atomer) udgør en langt mindre andel af råolien end heptan (7C) og hexan (6C), der begge har en langt mere hysterisk forbrændingskarrakteristik, er det noget billigere at producere lavoktanbenzin, samtidig med at der på den måde bliver mere til rådighed.
Det er også rigtigt, at man kan opnå samme forbrændingsegenskaber ved at tilsætte f.eks bly (der desuden forlængede levetiden på de gamle motorers ventiler af uhærdet jern, fordi blyet "aflejrede sig" på ventilhoveder og sæder).
Et andet middel til at forbedre "oktantallet" er ganske almindeligt husholdnings- eller karburatorsprit, hvor hver liter sprit får benzinen til at opføre sig nogenlunde som om, man havde hældt 1,4 liter ren oktan(100) i tanken.