/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvorfor er oktan 98 udgået?
Fra : FrejaFlop
Vist : 696 gange
50 point
Dato : 18-08-11 14:26

Hvorfor er oktan 98 udgået?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-08-11 14:29

Nok fordi der ikke er så mange biler med så høj kompression mere, de er gået over til diesel...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-11 14:38

Der er praktisk taget ingen biler , som har behov for det. De kører vel udmærket på oktan 97.

Moderne biler banker ikke uanset at de får benzin med lavere oktantal. De har en sensor og computeren indstiller sig efter benzinen.

Det er iøvrigt kun når man giver meget gas ved hurtig kørsel at visse "veteranbiler" kunne have behov for 98 oktan.
Endelig kan man købe et additiv i løs vægt til at tilsætte for at hæve oktantallet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-11 16:57
Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-08-11 16:12

Det med for meget gas (speederen i bund) er rigtig nok, men det er altså ved langsom kørsel i for højt gear, at der kan opstå "tændingsbanken", der lyder, som når man vender bunden i vejret på en æske tegnestifter over et stengulv. så de hurtigtroterende motorer (altså krumtappen - ikke motorblokken ) og nævnte elektronik, har overflødiggjort de høje oktantal. Oktantallet er oprindelig et procenttal for andelen af oktanmolekyler i benzinen, og da oktan (benzinmolekyker med 8 C-atomer) udgør en langt mindre andel af råolien end heptan (7C) og hexan (6C), der begge har en langt mere hysterisk forbrændingskarrakteristik, er det noget billigere at producere lavoktanbenzin, samtidig med at der på den måde bliver mere til rådighed.

Det er også rigtigt, at man kan opnå samme forbrændingsegenskaber ved at tilsætte f.eks bly (der desuden forlængede levetiden på de gamle motorers ventiler af uhærdet jern, fordi blyet "aflejrede sig" på ventilhoveder og sæder).

Et andet middel til at forbedre "oktantallet" er ganske almindeligt husholdnings- eller karburatorsprit, hvor hver liter sprit får benzinen til at opføre sig nogenlunde som om, man havde hældt 1,4 liter ren oktan(100) i tanken.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 19-08-11 17:17

Du kan stadig godt købe det som linket du har fået skriver bare ikke så mange steder.
Men der er også nogen steder hvor de sælger oktan 99 har jeg set.