/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
God idé med rotationsordning??
Fra : Dulcona
Vist : 764 gange
100 point
Dato : 18-08-11 13:48

Politikerleden griber om sig. I dag er der et større indlæg/kommentar i Politiken. Forfatteren er en cand.mag i historie ved et eller andet institut. (altså ikke et af de sædvanlige EkstraBladsagtige indlæg). Manden foreslår en ændring af valgloven, således at ingen kan sidde i folketinget i mere end 2 valgperioder = max. 8 år af gangen.

Derefter skal man tilbage i mindst 4 års "Virkelighedspraktik" = find dig et arbejde/hæv dagpenge/gå på kontanthjælp/klar dig selv! - inden de igen kan vælges til nogetsomhelst borgerligt ombud i kongeriget. Kuren skulle forebygge, at politikere ikke bare tænker på partiets/sit eget genvalg, men istedet tænker på samfundets ve og vel.

Det ville være pissesundt for hele banden på Christiansborg. De eneste der i dag kører det princip er Enhedslisten. Hmm! Men skal man være usaglig, så er der jo Johanne at kigge på

http://politiken.dk/debat/ECE1363334/skift-politikere-og-embedsmaend-ud-hver-12-aar/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-11 14:01

Det var da en konstatering....

Hvad er spørgsmålet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-08-11 14:16

Har du tænkt på din egen situation, hvad vil du lave om 8 år?

Selv var jeg så specialiseret, at jeg kun kunne lave det samme, og kun et sted, i 38 år.

Nogen bliver god til noget ved at specialisere sig...

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 18-08-11 14:47

Refi...Læs overskriften som afsluttes med et spørgsmålstegn.....Hvor svært kan det være lille Refi??

Ja Svend, det er rigtigt at nogen bliver gode til noget ved at specialisere sig, men at være ude i samfundet i mellem perioder i Folketinget er jo 2 alen af eet stykke. Det er problemerne i samfundet, som ligger til grund for hvad politikerne skal lave af love. Man fornemmer bedst hvad problemet når man har følt det på egen krop. Jeg kunne godt tænke mig at høre Inger Støjbergs mening efter en periode som arbejdsløs på understøttelse, eller Hjorts mening om økonomi, når han havde været tilbage på sin jurapind i samfundet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-08-11 15:05

HHvis man nu tager det mest gennempolitiserede, og magtfulde ministerium, næst efter Statsministeriet, Finansministeriet, så sidder de yngste embedsmænd, fuldmægtigene, der i gennemsnit kun ca 1 år, så er de videre i karrieren, enten andre steder i det offentlige eller i det private.

Alligevel sker der stort set ingen ændringer, uden at Finansministeriet har godkendt det.

Finansministeriet har opfundet mange bureaukratiske tiltag, kontrolsystemer, resultatkontrakter, direktørkontrakter fx., der skulle fremme effektiviteten, men blot har krævet flere folk til samme arbejde. For nogle år siden skrev flere tidligere budgetbisser en kronik i Politiekn, hvor de "fortrød" det monster de havde skabt.

Men det generelle billede af embedsværket, er (som det også fremgår af bogen "Javel, hr. minister" som artiklen refererer til), er, at man prøver at undgå alt for voldsomme udsving i politiken, så den sidste sensationsnyhed ikke straks udløser drakoniske og uigennemtænkte indgreb, der er helt ude af proportioner, hvad politikerne elsker for at vise handlekraft.

Hvis, fx, en særlig modbydelig voldtægtssag får politikerne til at forlange en strafferamme på 15 år, er det relevant at Justitsministeriet gør opmærksom på, at strafferammen derved kommer så tæt på strafferammen for mord, at det kan "opfordre" en gerningsmand til at myrde kvinden i stedet for "kun" at voldtage hende.

Som gammel embedsmand, der har skudt en hel del hovsaideer ned, tro jeg det et er en ganske fornufti model.

Jeg ser bestemt ikke større fornuft i fx USAs system, hvor man rask væk får embedsværket til at give officielt grønt lys for fx tortur af fanger, frihedsberøvelse uden dom, bortførelse etc.

Til syvende og sidst mener jeg det må være vælgerne, der afgør hvem og hvor længe politikerne skal være valgte, og op til politikerne at bestemme hvor længe de vil have embedsmændene, de har jo nu fået over 50 spindoktorer til milliongager til at bistå dem med det rent politiske (uden at jeg dog har set resutlater, ud over mudder).

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 18-08-11 15:59

En ganske god ide. 8 år og så yt og se hvad der rører sig i samfundet.

Mange politikere aner ikke en døjt om, hvad der foregår udenfor de bonede gulve.
Mange politikeren ville ha' godt af at tage bussen hver morgen og aften. når de f.eks skulle honorere et 7 - 16 job.

Kort sagt, en fantastisk ide.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-11 16:22

Citat
Refi...Læs overskriften som afsluttes med et spørgsmålstegn.....Hvor svært kan det være lille Refi??

MEGET svært....

Overskriften er IKKE et spørgsmål blot fordi du sætter spørgsmåltegn

men som "kommentar" kan jeg da tilføje at det INTET ville ændre med at skifte dem ud - hvis det ville ændre noget og det var befolkningens ønske, kunne man jo bare vælge nogen andre (ingen forbyder dig at stille op)....

En "tvungen" udskiftning vil derimod gøre at ALT blev ustabilt da der hele tiden ville blive ændret på det de andre havde lavet - UANSET om det er godt eller skidt - man skal jo sikre sig de næste 4 år

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 18-08-11 16:23

syntes det er en rigtig god ide.

fordi nogle af folketingsmedlemmerne har gjort politik til deres erhverv.

eksempelvis : pia k, kvinden har ingen uddannelse eller nogen særlig erfaring fra erhvervs / arbejdslivet, men hun har levet af politik i 30 år.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 18-08-11 17:07

Citat
Overskriften er IKKE et spørgsmål blot fordi du sætter spørgsmåltegn
Jo, hvilket du udmærket ved, men du skulle lige forsøge...

Citat
En "tvungen" udskiftning vil derimod gøre at ALT blev ustabilt da der hele tiden ville blive ændret på det de andre havde lavet - UANSET om det er godt eller skidt - man skal jo sikre sig de næste 4 år
Nej det ville netop ikke blive ændret, hvis et demokratisk flertal så at det var godt og vice versa. Hvorfor pokker skulle nogen lave noget om, som de synes var godt, eller lade noget bestå, hvis det var noget skidt, bare for at lave noget om. Så holder de ikke længe på Christiansborg.

Cimbombom. Der 3. generationsdynastier i Folketinget.... Auken dynastiet, Ellemann dynastiet, Dyrmose dynastiet - kan ikke lige huske om der er flere.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-08-11 17:09

Super ide for så kan Helle og Willy gonatdal ikke stille op

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-08-11 17:18

Citat
Så holder de ikke længe på Christiansborg.

Det skal de jo heller ikke

Citat
De eneste der i dag kører det princip er Enhedslisten.

Det siger vist alt så

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-08-11 17:21

3. Generation, Helweg'erne, Hækkerupperne, men det er ikke så mærkeligt.

Det der bliver talt om ved middagsbordet, folk man ser i hjemmet osv. præger vel os alle i valget af arbejde.

Men til spørgsmålet, så ville en tidsbegrænsing af politikernes valgbarhed kræve en grundlovsændring, og efter vores tåbelige afstemning om tronfølgen engang i næste århundrede er chancen for en længe tiltrængt revision af grundloven vist forspildt mange år frem.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-08-11 08:48

Max 8 år, så når de ikke at blive levebrødspolitiker!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-11 12:56

Jeps - max 8 år på tinge..............................og væk med politikernes special pension, som er en hån mod det Danske folk.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-08-11 16:20

Hvis vi som vælgere kunne vænne os til, at kigge lidt længere ned på valgsedlerne, ville det gå helt af sig selv.

Citat
.....og væk med politikernes special pension, som er en hån mod det Danske folk.

Helt enig.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-08-11 16:21

øh, stemmesedlerne

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 19-08-11 21:02

Helt enig,....
samtlige politikere 'klamrer' sig til taburetterne,
(det er jo deres levebrød)
hver gang der er optræk til valg, kommer de alle med de samme tomme løfter,
- - bedre forhold for alle samfundsgrupper,
og 'skyr' ingen midler for at ændre løfterne, alt efter hvad der er populært / 'hot' pt.

Citat
Som en parodi på andre politikeres tomme valgløfter rummede også Jacob Haugaards valgprogram i 1994 løfter om stort og småt:

Mere medvind på cykelstierne
Indefrosne dyrtidsportioner skal udbetales i rutebiler
Erhard Jacobsen skal være minister for Ringgadebroen i Århus
Fregatten Jylland skal gøres kampklar (skibet blev færdigrestaureret i 1994)
Pissoiret foran Århus Musikhus skal genopføres (en toiletbygning blev opført i 1986)

I forbindelse med sit kandidatur har han sammen med Paul Smith udgivet bøgerne
Hvis arbejde er sundt, så giv det til de syge! (1986) og Håndbog for førstegangsvælgere (1994).

Ved folketingsvalget 21. september 1994 blev Jacob Haugaard overraskende valgt i Århus Amtskreds med 23.253 personlige stemmer.
Han var dermed den første, der efter Grundloven af 1953 blev valgt ind som løsgænger.

Jacob Haugaard valgte ikke at genopstille ved folketingsvalget i 1998.
Han er desuden den eneste ikke-minister, der har et portræt hængende på Christiansborg.
Portrættet kan ses, når man går fra selve hovedbygningen og over i den østlige del af Ridebanebygningen.

--
http://da.wikipedia.org/wiki/Jacob_Haugaard

Godkendelse af svar
Fra : Dulcona

Dato : 20-08-11 05:41

Tak for svaret EA_HS.

Der er åbenbart overvældende flertal for tanken. Lad os håbe det blir til noget en dag.