/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Melblanding for gammel.
Fra : lillegubbi
Vist : 4801 gange
50 point
Dato : 18-08-11 09:24

Hej.

Vi er nogle stykker, der har snakket om hvor gammmel en melblaning må være før man ikke skal bruge den. Altså en pakke der bare skal tilsættes vand og evt. margarine, så har man dej til boller/tærte/kage osv.
Vi er enige om at selv om den er 1 mdr. for gammel i henhold til dato på pakken, kan man godt bruge den. Men hvad med ½ eller 1 år for gammel?

Hvad sker der hvis man bruger noget der er meget for gammel?

Hjælp os til at finde et svar på vores diskussion.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-11 09:58

Det afhænger af opbevaringen og blandingens art. Hvis der er olieholdige frø i som hørfrø, solsikke mv, kan de med tiden få en harsk smag. Hvis den er med indbygget tørgær , skal man nok ikke bruge det 1 år over tiden. Hvis opbevaringen har været varm, eller fugtigt, skal tiden ikke overskrides.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-08-11 12:30

Spis det ikke,
min svigermor købte mel, når det var billigt, og havde kælderen fuld,
da hun blev svagt seende, kunne hun ikke se miderne...

Hvad koster mel i forhold til en alvorlig mavelidelse?
Smid det ud...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-08-11 13:15

Jeg tror bare jeg ville bage skidtet, hverken mider eller bakterier overlever en tur i ovnen, og smage på det bagefter, der er ingen risiko for helbredet ved det.

Mit gæt er, at der ikke vil være en forskel, der kan smages.

Skal det være videnskab, skal I selvf. købe en ny tilsvarende blanding og bage samtidig, og derefter lave en blindsamgning (I skal ikke vide, hvilken der er den gamle).

Kommentar
Fra : grow

Dato : 18-08-11 13:30

Hvis der er "utøj" i melet er det nemt at chekke. Tryk en spiseske ned i meloverfladen og se om overfladen, hvor skeen var, er glat næste dag. Hvis ikke - smid det ud.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-08-11 18:00

Er der ikke noget om at mel mister hæveevnen når det er for gammelt ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-08-11 21:46

Citat
Er der ikke noget om at mel mister hæveevnen når det er for gammelt

Det er der vist ikke noget bevis for.
Hævevnen handler mere om hvilken meltype der er tale om.

Og en surdej kan eks. miste hæveevnen hvis den bliver for gammel.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-08-11 22:00

Citat
Men hvad med ½ eller 1 år for gammel?

Ja, her i huset bliver det konsekvent kasseret. Men det er mere fordi, jeg ikke vil risikere at evt. smådyr breder sig til hele sortimentet i skabet- det har jeg prøvet.

Melblandinger til diverse færdigbrød er dog tilsat ascorbinsyre for at forbedre hæveevnen og hvis der eller ikke er dyr eller andet i, ville jeg bare gøre forsøget.

Melblandinger kan ikke sammenlignes med al øvrig økologisk mel eks. ølandshvede, spelt osv - de skal opbevares mørkt køligt osv.
Derfor er jeg meget opmærksom på, at alle den slags meltyper er i lukkede beholdere, så hvis der skulle vise sig et eller andet kryb, så bliver det i beholderen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-08-11 22:05

Men man kan jo være ude for dette :

og så skal man nok lige holde øje med hvad man har liggende

http://www.inco.dk/Side-48.aspx?PID=13&NewsID=571

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-08-11 22:07
Accepteret svar
Fra : Sandvad261

Modtaget 50 point
Dato : 20-08-11 22:23

Som gammel bagersvend vil jeg mene at det kommer helt an på hvor man opbevarer sit mel, tørt og køligt, så vil jeg mene at det godt kan tåle at blive et halvt år for gammelt.
Hvis melet opbevares for varmt, så vil det hurtigt gå til, bla. på grund af mider, men skulle der komme mider i det, så opbevar det et køligt sted, så fordufter miderne igen.
I min unge dage var jeg ude og sejle på de store verdenshave, og her var der gået mider i melet, så da' jeg fortalte kokken hvorfor, og melet derefter blev flyttet ind i forrummet der er ret køligt, så havde vi vores mel i fred, og ingen blev syge af at spise brød af det.
Jeg ser, at der er en der har skrevet noget om problemer med at få brødet til at hæve, det har intet på sig, det er helt og alene gæren man kommer i der får det hele til at hæve.

Godkendelse af svar
Fra : lillegubbi

Dato : 06-10-11 09:25

Tak for svaret Sandvad261.