/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Bortlede vand fra terrasser
Fra : fa.dk
Vist : 1173 gange
100 point
Dato : 18-08-11 08:13

Jeg bor i et rækkehusbebyggelse; der er 5 rækker med 3-6 boliger i hver række; rækkerne ligger på forskellige niveauer.
Ved voldsomme regnskyl står vandet ret så højt på et par terrasser i et par rækker, og vi kan være nervøse for, at vandet løber ind ad terrassedørene.
I nogle rækker har vi fået lavet dræn, men et par steder vil det være ret så svært at få lavet det.
Er det muligt at få lavet rist/rør ned til røret, der leder vandet væk fra tagrenderne? Det går på tværs af terrassen. Kan man det? Er det en god idé? Der, hvor vi har snakket om det, skulle det være 1-2 steder i rækker med henholdsvis 3 og 4 boliger.
Jeg tænker også på, at hvis der i tilfælde af voldsom regn og tryk på tagrender og afløb derfra, at vandet så måske vil stige op af disse nylavede riste/rør i stedet for at løbe væk. Altså gøre problemet større.
Foran terrasserne er der de fleste steder en lille have.
Bebyggelsen er 8 år - og de har ikke gjort sig umage med jorden; den er mange steder sammenpresset, leret og hård, og vandet siver ikke ret hurtig ned. Dog forleden dag/aften fik vi 45 mm, og der stod meget vand, men næste morgen var det dog væk igen både fra haver og terrasser.
mvh. Frank

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 18-08-11 08:58

Hvis terrassen var lavet rigtigt med tilstrækkeligt fald væk fra huset ville der ikke være noget problem. Man kan få færdige indlæg til render med rist over. De kan være rimeligt pæne. Hvis afløbet tilsluttes korrekt, så er der ikke problem med vand retur fra tagnedløbet.

Selv om haven lider af "traktose" vil det rette sig efterhånden som ormene får gravet det igennem. Lad visne blade ligge, så de har noget at leve af, og hurtig formere sig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-11 09:00

Man kan også hjælpe meget på nedsivningen ved at lave et antal dybe huller med et pælebor og så fylde sand i. Græsset gror hurtigt ud så man ikke ser hullerne, hvis det er i en plæne.

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 18-08-11 09:34

Der er fald på terrasserne - der er jo heller ikke sket noget endnu, men var det regnet voldsomt yderligere i et par timer forleden, tror vi, at det måske ville være gået galt. Der er kun ca. 5 cm sokkel på husene.
Så vi vil forsøge at imødegå de mere ekstreme situationer, der jo tilsyneladende er ved at komme.

Vi har planlagt - som transor foreslår - i nogle haver at få lavet et antal huller med pælebor gennem det hårde lag, men fylder op med småsten, men det er mere for ved "alm. regn" hurtigere at tørre haverne.

Et enkelt sted er der også mellem terrasse og have lavet den rende fyldt med småsten og med rist som også transor foreslår. Det kan være, vi skulle gøre det de 2-3 steder, vi lige nu bekymrer os lidt for. Men regner det voldsomt, kan det jo ikke være nok; så hurtigt kan det ikke sive ned gennem renden.

Vi har også diskuteret noget med faskiner, men det er mere på nogle fælles plæner, hvor det ofte står og sopper.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-11 10:13

Jeg tror ikke fyldning med sten er så godt som sand. Leret slemmes op og trænger ud og stopper mellemrum mellem sten. Det kan dårligere trænge ind gennem sand.

Der skal ikke sten i , hvis i køber de færdige pæne afløbsrender. De findes færdige til formålet og beregnet til tilslutning til afløb. Ved behov kan de åbnes og renses.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-08-11 10:33

Typisk, entreprenørerne lave en flok pæne huse og haver, rydder op og smider så 10 cm muld så det ser pænt ud.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-08-11 10:50

hvis der er fornuftigt fald på terrassen, vil vandet ikke stige op. det sker kun hvis vandstanden er højere på de omliggende arealer. og så hjælper hverken fald eller dræn. der er nogle ting man ikke kan gardere sig imod.
bedste løsning vil helt sikkert være, at sænke terrassen i forhold til huset. så har du en bedre barriere, men stadigvæk hjælper det ikke hvis der kommer så meget vand at omgivelserne ikke kan tage fra.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-08-11 12:01

Transors forslag om nedsivningsdræn er værd at mærke sig. Der skal dog bores/graves så dybt, at man kommer ned under traktosen. Det andet forslag om at kæle for regnormene er fortrinligt på længere sigt. Ud over visne blade vil brugte teblade, kaffegrums og lignende ting lagt ud tiltrække og fodre ormene. Camoufler det eventuelt under store potter/plantekrukker stillet op på klodser.
vh
pbp

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 18-08-11 20:26

Du kan godt lade dit overfladevand, gå i samme rør som tagrenderne.Men jeg vil da foreslå at du sætter en rist uden for døren,lader røret derfra gå hen i et sandfang ,før det går i tagrende røret.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 18-08-11 20:55

hvis rørene er fyldte tra tagnedløbet eller hoved kloark ledningen er fyldt med vandkan i ikke gøre noget ellers en vand rende med rist billigst hos jem og fix

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 18-08-11 21:44

jeg kan forstå, at hvis rørledningen er fyldt med vand fra tagrender, kan de ikke også tage overfaldevand via rist og rør, men jeg har ikke helt forstået, om man kan få tilkoblinger, der forhindrer tagvand i at stige op på terrassen...

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 19-08-11 08:02

transor foreslår sand i de pæleborede huller....men man bruger småsten - og ikke sand - rundt om drænrør...??...

Godkendelse af svar
Fra : fa.dk

Dato : 19-08-11 11:50

Tusind tak for de forskellige reaktioner - transor og andre. Det er så dejligt, når man går og tumler med en problemstilling, at man kan skrive det her og få forskellige input.
Det bliver nok en blanding af huller lavet med pælebor m. fyld (sten eller sand), render m.riste i overgang fra terrasse og have og tilkobling af rør/rist på afledningsrøret fra tagrender.
Jeg er på vej på ferie og må hellere lukke spørgsmålet ned inden da.