/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Cuba
Fra : oppes
Vist : 1783 gange
100 point
Dato : 15-08-11 11:44

Er der nogen der kanj fortælle mig om flyrejse der til ( pris, flyselskap, flyskifte mm.)
Og hvordan er det i Cuba med pengebrug (hotel, mad, transport)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-11 12:18

Jeg har ikke selv været der, men kender en der har. Han siger, at landet er meget kontrolleret, og at der ikke er ret meget mad på hotellerne/forretningerne, så hvis i skal spise godt, så find de private spisesteder, der er rigeligt der, selv om de også er statskontrollerede..

I behøver ikke tænke på penge til souvenir (udover cigarer) der er ikke noget at købe, i vil opleve at skulle have jeres tasker tjekket ved indgangen til forretningerne selv om der ikke er nogle vare

I vil sikkert falde i svime over alle de ældgamle amerikanerbiler, og meget tomme motorveje, hvor det ikke er ualmindeligt at se hestevogne..

Helt bestemt en oplevelsesrig tur

http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=rejse+til+cuba&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=3394a36a35bc3cf4&biw=1536&bih=660

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 15-08-11 16:00

Hej oppes.

Jeg var i Cuba for 2 år siden, og kan ikke helt genkende det ovenfor beskrevne, men det er vel øjnene man ser tingene med.
Jeg var på en rundtur og så mange skønne steder, befolkningen er utrolig søde og hjælpsomme, maden er god, og hotellerne ligeså.
Og hvad lommepengene angik, så er det noget med hvad man er interesseret i at købe, for de har også varer der som er fine og billige.
Jo deres cigarer er bare super, men de er ret dyre, men er det ikke sådan med pris og kvalitet, for de er rullet som en cigar skal være, ikke de fabriks / maskin rullede herhjemme.
Jeg ved det, da jeg i tidernes morgen er udlært Cigarsorterer, og har set meget skrammel siden hen.
Jeg oplevede ikke at få min rygsæk kontroleret nogen steder, (jeg må se troværdig ud) find nogle små lokale bikse at handle i, det er en oplevelse værd, tal med befolkningen, de vil gerne, også fortælle, og der er forandringer på vej, men det går langsomt, hvilket nok også er bedst for befolkningen.

Men nyd det, det er et pragtfuldt land og befolkning. God tur.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 15-08-11 16:07

Jeg glemte flyrejse m. v. det er en lang tur, der går ikke direkte fly fra DK, men du skal over en af de store europædiske lufthavne, jeg var med Air france, og mellemlandede i De`gaule lufthavnen ved Paris, Giv dig tid til orientering, brug de skærme som er hængt op i loftet, og sørg for også at tjekke det er det rigtige fly nr. da der kan være mere end 1 afgang næsten på samme tid.
Pengene kan vist ikke veksles herhjemme, men du får også mere for dem i Cuba, især US dollar, da der er mange cubanere som har familie i USA, og for dollar kan de få nogen til at købe i i de valuta butikker som er ved lufthavnen. Drikkepenge, giv dem personligt og helst i dollar / sedler.
Du kan gå ind på min hjemmeside og læse lidt om det.
www.lundquist1.dk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-11 16:27

Citat
men det er vel øjnene man ser tingene med.

Næ vel er det ej, når vedkommende fortæller, at der ikke er varer i butikkerne (januar i år) eller meget mad på hotellerne, så er det rigtigt, hvorfor skulle han fortælle andet??

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 15-08-11 17:02

Uanset, så kan jeg ikke genkende det, de hoteller jeg kom på, var der ikke mangel på mad, og maden var god.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-11 17:21

Mit familiemedlem, var nu heller ikke afskrækket af den knappe mangle på mad, han var faktisk så begejstret for landet, at han godt kunne tænke sig at komme igen - det var mere til info jeg skrev om hans oplevelser - det er ikke så tit man ser en hestevogn på en stor motorvej, eller at få tjekke håndtasker når man går ind i en meget tom forretning

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 15-08-11 17:22

Kan du give mig bare 1 god grund til at jeg ikke skulle fortælle korrekt hvad jeg oplevede, og du referere til 3 person, og har åbenbart ikke været der selv.

Så det var måske en ide at fortælle om egne oplevelser i stedet at referere om andres.

Og så er en ordenlig tone også at foretrække.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-11 17:42

Jeg stoler på mit familiemedlems omtale af landet og hans billeder. Og som sagt vil han gerne dertil igen

Hvor ser du en grim tone

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 15-08-11 18:03

I et af dine svar, jeg håbede du selv kunne se det.

Jeg troede det skulle være et forum hvor vi hjalp hinanden og ikke andet.

At folk har forskellige tilgange til en frire - og tilgange til oplevelserne, at jeg ikke har haft den samme oplevelse, er vel tilladt, jeg skrev blot at jeg ikke helt kunne genkende det, hvilket vel er meget fair.

Citat
Næ vel er det ej, når vedkommende fortæller, at der ikke er varer i butikkerne (januar i år) eller meget mad på hotellerne, så er det rigtigt, hvorfor skulle han fortælle andet??

Så forventer jeg også at få en seriøs henvendelse og ikke noget som som citatet her.
Du burde kunne se det falder lidt udenfor rammerne, og bruge min tid på den slags fnidder var ikke hvad jeg forventede fra andre.

Og mit formål var ene og allene at fortælle om hvad jeg mente og havde oplevet, og hvorfor skulle jeg ikke tale sandt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-08-11 20:06

Besøg en cigarfabrik, efter sigende er det kvinder der ruller stinkadorerne på bare bryster

Cuba har slækket noget på reglerne, først blev der mere turisme da de mistede tilskudene fra Sovjet, og siden er der slækket efter at Castro overdrog magten.

Men man skal nok stadig ikke indlede en flere timers samtale med en lokal i baglokalet af en bar, det er mest for hans egen skyld.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-11 21:30

Citat
Og mit formål var ene og allene at fortælle om hvad jeg mente og havde oplevet, og hvorfor skulle jeg ikke tale sandt.

Jamen, vi er jo enige, at vi så ikke helt kan fortælle det samme, er der da ikke noget galt i, jeg kan ikke se at det er fnidder.... har du overvejet at Cuba kan have ændret sig på de sidste to år??

Vinger af her...

oppes kan du ha en helt fantastiks ferie

Kommentar
Fra : oppes

Dato : 15-08-11 23:10

det der med penge mener jeg : er det dyrt at spise (behøver ikke vare luxus)

Og flybilletten: pris?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-08-11 23:27

Citat
Og flybilletten: pris?

Billetter finder Du hurtigst her.
http://www.momondo.dk/

Det bliver dog noget af en flyvetur idet der skal skiftes to steder, i London Heathrow og Toronto, enkelte går over Dusseldorf istedetfor London.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 16-08-11 05:00

Hvis du tager Air France som afgår fra kastrup med skift i Paris, der så flyver direkte til Habana (Havana) så har du nok den letteset og hurtigste forbindelse.
Jeg var med på en pakket 14 dages rundrejse og kan derfor ikke sige flyets pris, men kun for turen med hoteller og fuld pension som var 15.300 alt inc. Gennem Dansk Folkeferie som havde et samarbejde med Mangaard traval group, de laver så ikke turen mere, men det kan du finde på nettet, for jeg ved der er flere rejseselskaber der laver den samme tur. Og selv om det var en pakkerejse, var der masser af tid til egne oplevelser.
Priser for mad er ret billigt, og der findes mange små gode madsteder, vi spiste frokosten hvor vi lige var den dag på et givent tidspunkt, og det var god mad.
Jeg var også inde og se en cigarfabrik, men så også mænd der rullede cigarer, og den med brysterne og kvindelige cigarmagere er nok mere en lille historie som løber rundt til ære for turisterne, men spændende var det at se, især da jeg er udlært inden for faget.
Desvære kom vi ikke ud og se tobaks plantagerne, da turen var lige umiddelbart efter Orkanen Ike som havde raseret hele den nordlige del af øen hvor tobakken vokser.
Det er rigtigt du ikke skal sludre med befolkningen i et skummelt baglokale, men jeg tog gerne serveringspersonale - hestevogsn kuske og sådanne personer som havde en naturlig tilgang til turisterne, men jeg spurgte også kun til hvad øen kunne byde på, gode steder at besøge osv. fortalte de så selv, og mange gjorde, kom det lidt dybere indblik i tingene.

Men hav en rigtig god tur og nyd den.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-11 09:42

Citat
Der er ikke ret meget at købe på Cuba, forretninger er næsten tomme, du kan se blikkenslager fittings ved siden af Cubanske rom, og kiks, f.eks. eller en forretning med 1 stang tøj, et par radioer i et hjørne, lidt creme og make-up, og så et sofa sæt
der hvor der er plads til det. Utroligt, men meget charmerende.

http://www.fdm-travel.dk/cuba/havanna-hav-og-herlige-biler.html

Citat
Shopping og lommepenge

Man kan købe cigarer, rom og CD’er med lokale musikere. Sidstnævnte koster omtrent det samme som i Danmark. Derudover er det begrænset, hvad man kan købe på Cuba, og tingene er generelt dyre på grund af embargoen. Den betyder, at de få lande,, der handler med Cuba, har en slags monopolstatus. Forvent at skulle bruge ca. 4000,- kr. under hele opholdet.

http://cubakultur.dk/menu-salsa-kurser-i-cuba/praktisk-info-og-oplysninger.html

[]

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-10-11 20:04

oppes, kom du så til Cuba??

Kommentar
Fra : oppes

Dato : 29-10-11 11:04

Vi har i9kke bestemt endnu.

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 02-11-11 10:37

Hej Oppes!

Er just hjemvendt efter 16 dage på Cuba, så jeg skulle være rimlig opdateret på situationen
Et spændende land men masser af kulturoplevelse. Jeg ville dog ikke kalde det en daseferie....

Jeg er helt enig i overnævnte beskrivelse af et meget begrænset sortiment af interessante ting at købe. Bevares - der af da ting at købe, men ikke særlig meget som jeg gad slæbe med hjem... Et par t-shrits, lidt rom, nogle cigare og et par souvenirs blev det vist til.....

Og nej - det er ikke et madmæssigt gourmé sted. Ris med store bønner og kylling/gris/fisk i forskelligt afarter samt årstidens frugt. Det kan spises men er ikke så spændende i længden... Som det også nævnes ovenfor skal man finde de private spisesteder - "Casa particulares" som er privatpersoner som har fået tilladelse til af drive restautant og/eller en form for bed&breakfast. Det bedste som der kan bydes på er "Lobster-garlic" - hummer med hvidløg og dertil ris og sorte bønner....

Prismæssigt vil jeg sige at det faktisk er overraskende dyrt på Cuba. Det er selvfølgeligt ikke New York eller London-dyrt - men hvis man sammenligner med andre ferielande så som bulgarien, rumænien, Thailand og tyrkiet, ligger priserne væsenligt højre end man forventer. Grunden til de høje priser skyldes en statsfastsat vekselkurs som er sat til ca. 1 til 1 mellem dollas og "pesos convertibles" kaldet CUC. CUC'erne er en slags Turist-valuta på samme måde som FEC (foreing exchage currency) var det i Kina i 80'erne og er den eneste form for lokal valuta, som man kommer til at bruge.
Det er selvfølgelig en subjektiv vurdering, men vi fik flere gange følelsen af at der ikke er sammehæng mellem pris og ydelse - altså "value for money", hvilket man ikke kunne klantre sælgerne for da han/hun grundet valutasystemet, have meget ringe fornemmelse af hvad CUC'erne egenligt var værd for os... En flaske rom kostede 5 USD i en kiosk og én banan hos en gadehandler kostede 1 UDS !?!
Vi var 5 personer - 2 voksne og 3 børn og spiste vel for ca. 30-40 USD per måltid, hvilket jo løber op i længden, da der er var meget få alternativer for et hurtigt og billigt gademåltid.
Et udemærket dobbeltværelse på et Casa Particualres kostede mellem 15 og 30 USD per nat til sammenligning med et hotelværelse (3 stjerner), som kostede mellem 75 og 100 USD i "walk-in rate" På Casa particulares skulle vi desuden betale 3 USD per næse for morgenmaden som dog var inkluderet på hotellet.

Dollars skal man ikke bruge!!!! Der er pålagt et "straf"-gebyr for veksling af dollars, da man fra statens side ønsker at trækker dollas ud af cirkulation. Det er derfor ikke en særlig populær valuta.
Tag istedet Euros med som er meget mere gængs valuta. Det er ligeledes ret dyrt at veksle og hæve penge. På hotellerne kostede det ca. 50-70 kr at hæve kr2000 (plus din egen banks gebyr på 30kr). ATM maskiner findes i de fleste større byer i bankerne, som heller ikke er så nemme af finde da man ikke benytter sig særlig meget af at skilte med butikkerne og varene...

Alting skal betales kontant!
Det er meget få steder, hvor man kan betaler med kredit kort. Kreditkort betalinger er ligeledes pålagt nogle ret ublu gebyrer, så kontanter er klart at fortrække. - selv på de store hotellet vilel de helst have betaling i kontanter og helst i CUC'er...

Vi fløj med martiniar via KLM og flyvninge fra AMS til HAV tog ca. 10 timer. Fin tur!

Vi havde arrangeret det hele selv hjememfra og benyttede det udemærkede busselskab ViaZul til at komme rundt mellem de forskellige byer. Fine luksus busser med air con og ikke så dyrt. En 6 timers tur mellem Havana og Trinidad koster vel ca. 20 USD per næse.
http://www.viazul.com/index.php

Pros:
Havana og 50'er tidsboblen
Amerikanerbilerne
Glade mennesker og musik
Klimaet
Hvide strande, palmer og sukkerør
Sørøverbyen Trinidad
Mojitos og pinacolada
Vinales og tobaksplantagerne

Cons:
Fattigdom
Pengesystem
Madoplevelsen
Shopping

Men alt i alt var det en fed tur og en kanonoplevelse

God tur

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 02-11-11 10:45

mht flyvningen, så var det meningen at jeg ville skrive at vi fløj via Amsterdam med Martinair.
Den rute er dog nu nedlagt og flyves istedet af KLM.
Mht flypriser, kan jeg ikke sige så meget, da jeg fik dem til en meget billig agentpris...

mvh
Thomas