/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Murgennemføring
Fra : axelbjarne
Vist : 1484 gange
100 point
Dato : 15-08-11 09:58

Jeg skal have lavet 2 murgennemføringer til henholdsvis tørretubler og emhætte -

Er det samme mål?

Og findes de så kun luftstrømningen kan gå ind vej - ud.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-08-11 11:05

>Er det samme mål?

Det afhænger jo af dimensionerne på de to retur kanaler...

>Og findes de så kun luftstrømningen kan gå ind vej - ud.

Nej, luften vil altid strømme fra højeste til laveste tryk.

Men hvis du åbner et vindue når de er aktive, vil luften gå ud ad, ellers får du undertryk...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-08-11 12:43

Emhætte bør/skal du lave aftræk til over tag. Er der ikke ventilationsskakt allerede? og de emhætter, jeg kender, har en (anti)returklap, som sikrer, at den brugte mados ikke kommer i køkkenet en gang til ved uregerligt blæsevejr. Til gengæld kan den klapre ret meget op og i ved visse vindsituationer.
vh
pbp

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-11 14:02

Som pbp skriver, så er det normalt at der er returklap i en emhætte, således at luften kun kan strømme een vej, nemlig ud.
Desuden fås der flere modeller af riste til væggen så luften kun kan strømme ud - den mest enkle er med en faldrist på ydervæggen - d.v.s. at lamellerne i selve risten som monteres på muren udvendigt er lavet så de falder ned og lukker når der ikke strømmer luft ud, eller det f. eks. blæser lige ind mod udluftningsåbningen.
De fås både løse og sammen med en murgennemføring, de fås i flere størrelser, både runde og kvadratiske, såvel som rektangulære, så der er masser af muligheder.
De fås i de fleste byggemarkeder, ja selv i Jem & Fix - så den størrelse du skal bruge kommer jo helt an på størrelsen af aftrækket på din tumbler og emhætte.
Hvis det helst skal sidde på væggen og ikke med en taghætte, så kan der jo laves en "lækasse" ud over aftrækshullet, således at udluften ledes nedaf udenfor og dermed giver læ for vinden direkte ind i selve aftrækshullet.
god fornøjelse med projektet
mvh
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 16-08-11 03:40

Tak for svaret bennymanden.