/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot 306/1995 Benzin
Fra : abbn
Vist : 527 gange
100 point
Dato : 14-08-11 19:33

Hej

Jeg har et problem med at motoren stiger og falder i tomgang (er ved at gå i stå) når den er kold 500 til 1100 omdr. men det forsvinder når den er ved at blive varm.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 14-08-11 19:53

Prøv at tjekke motortemp sensoren.
Det er en 2polet sensor skruet ind i thermostathuset.

Den skal være 3-5000 ohm når den er kold, og 3-500 ohm når den er varm.
Den eksakte ohm værdi har ingen praktisk betydning.
Det er den store forskel på kold og varm der er afgørende.

Du kan evt. prøve at kortslutte polerne i stikket til føleren.
Så tror styrecomputeren at motoren er driftsvarm, hvorefter motoren kan være lidt drilagtigt at koldstarte, men til gengæld skal køre fint når den er varm.

Normalt er den afbrudt når den er defekt.
Så får styrecomputeren besked om at motoren er bundfrossen, hvorefter der gives rigeligt benzintilskud.
Det forsøger Lambdasonden så at melde tilbage på, at det er helt galt.

Kommentar
Fra : abbn

Dato : 14-08-11 19:59

Der sidder to ved siden af hinanden, er det den forreste eller bagerste.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-11 07:16

Den "anden" føler er enten en 1polet overtemperatur kontakt, eller en 2polet kombineret overtemp & instrument sender.
Den vil derfor have "noget" modstand til stel på den ene pol med instrumentsenderen.
Typisk i området 100-1000 ohm.
Overtemp kontakt polen er selvfølgelig afbrudt, når motoren er kold.
Kun hvis motoren bliver for varm, laver denne kontakt forbindelse til stel.

Motortemp føleren har ikke modstand i forhold til stel, kun mellem de 2 poler.

Kommentar
Fra : abbn

Dato : 17-08-11 17:53

Jeg har løst problemet nu, det var ikke føleren, men MAP sensoren der ikke virkede.

Kommentar
Fra : abbn

Dato : 17-08-11 17:55

Men nu da du kom med et bud Beestone, får du de 100

Godkendelse af svar
Fra : abbn

Dato : 17-08-11 17:56

Tak for svaret Beestone.