/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Køleskabet teèr sig
Fra : Højris
Vist : 808 gange
500 point
Dato : 13-08-11 12:39

Hej freaks !
Mit Køleskabet tèr sig mystisk.
Det er et Gram med en fryseboks i bunden, det er også med autoafrimer ?
Sidst nævnte virker ikke da der er is på bagvægen, samt på overkanten af frostboksen.
For nuværendes er der 6 grader indvendig og termostaten står på max .
Har vi en hvidevare doktor i bland os ? Hvad fejler dyret ?

Det er nu lidt pudsigt at konstatere, at det der engang var en kondensator, "sort gitter på bagsiden til at komme af med varmen" nu er pakket ind i kassen.
Hvordan kommer den nu af med varmen ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-11 12:50

Der skal ikke være 6 grader i et køleskab, det er for varmt

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-08-11 13:15

Tak Teil. ! Tak for endnu en af dine dejlige,givende og resultat orienterende
løsnings modeller.
Uden dig, havde Kandu ikke været det, som det er i dag.
Det er nu godt der er nogle der virkelig kan gøre en forskel.
Der er så mange her på sitet der ikke har forståelse herfor.

Citat
Der skal ikke være 6 grader i et køleskab, det er for varmt

Du er nu go nok.
Højris

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-08-11 13:21

Det er da klart at der bliver for varmt når termostaten står på mmax temperatur.
Skruv ned og dr bliver koldere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-11 13:25

Står køleskabet på max. danner der sig is på bagpladen..........og Din elregning bliver en varm kartoffel.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-11 13:27

Citat
Det er da klart at der bliver for varmt når termostaten står på mmax temperatur.
Skruv ned og dr bliver koldere.

Det drejer sig om et køleskab og ikke et strygejern

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-08-11 13:46

Jeg gik ud fra at max, var max frys for da termoen stod en del lavere var temperaturen over 10 g. Nu har jeg skruet ned, det burde jo få kompressoren til at stoppe, hvilket ikke er tilfældet. hvad så nu. ??

Højris

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-11 14:08

Citat
eg gik ud fra at max, var max frys for da termoen stod en del lavere var temperaturen over 10 g. Nu har jeg skruet ned, det burde jo få kompressoren til at stoppe, hvilket ikke er tilfældet. hvad så nu. ??

Nu skal vi altså passe på ikke at kløjs i minus- og plusgrader, når der er under 20 graders frost burde det rent logisk være koldere idet vi er ovre i minusberegning.......men det kræver nok en proffessorudredning.

Jeg har selv et lille Gram, det kører ikke nær så meget når knappen er drejet ud for der hvor stregen er tynd, altså mod uret.
Og når kølepladen er tiliset kan der gå et stykke tid inden termostaten "vågner".

Bor Du i en lejlighed der er en sauna om sommeren kan køletermostater heller ikke lide det og står af, det problem havde en masse lejligheder der hvor jeg boede før.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-11 14:41

idioter findes der nok af.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-08-11 15:04

- så så Teil; kom, nu smutter vi ud og suger en Leffe eller...

God weekend

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 500 point
Dato : 14-08-11 09:19

Gram har i mange år indbygget kondensatoren i svøbet. De startede med det på deres kummefrysere. Der ligger et kobberrør på den indvendige side at metalkabinettet, derfor kan siderne/bagsiden føles lun.

Når din termostat stå på max, er det helt naturligt, at fordamperen - der sidder lige bag plastickabinettet - rimer til. Når komp. kører så længe, kan fordamperen simpelt hen ikke mnå at afrime. Når komp. holder stille, kobles der et varmelegme ind, til at afrime.

Der kan være to ting galt: 1. varmelegemet er "stået af" eller 2: som jeg tror mere på. Hvordan bruger i køleskabet? Der er faktisk mange mennesker, der lader køleskabslågen stå åben mens de fx smører mad osv. Når kulde - som er tungere en luften dermed "falder ud af skabet", vil termostaten fortælle komp, at der er for varmt, hvorefter komp kører længere og længere tid af gangen.

Prøv at slukke for køleskabet og afrim det. Start derefter køleskabet op og sæt termostaten på det son den plejer at stå på, og vær så obs på, om den kan holde temp nu. Vær også obs på hvor meget/længe lågen står åben. Lad evt. skabet køre natten over - uden at lågen bliver åbnet. Sæt et termometer i et glas vand, og aflæs temp. næste morgen. Hvis det så ikke har den korrekte temp. på ca. 5 grader, er det formentlig varmelegemet "der er stået af". I sjælne tilfælde kan det være termostaten, da denne sender strøm til varmelegemet, når komp holder med at køre.

Det med at lade døren stå åben i længere tid, var jævnligt et problem, da jeg køret som kølemontør på GRAM. Jeg kom sågar ud til sure kunder der lige havde købt et køleskab eller en fryser, og så virkede det slet ikke. Folk blev vel nok flove, når jeg fortalte dem, at det ikke´var nok, blot at sætte stikproppen i, kontakten, de skulle også tænde for strømmen!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-11 11:53

Hvis der er is i skabet skal du. af med dette før du kan udtal dig om ag skab er defekt

I øjeblikket er luftfugtigheden i dk meget høj og har været det længe det kan give ophobning af is når temperaturen samtidig er høj.

Når du har fjernet isen fejler skab nok ikke noget.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-11 12:00

Glemte lige at problemet opstår fordi isen kommer til at virke som isolering "Iglo", hvilket at køleeffekten / virkningsgraden falder.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 14-08-11 12:15

Hej alka !
Se, det var et seriøst svar.
Citat
Der er faktisk mange mennesker, der lader køleskabslågen stå åben mens de fx smører mad osv.

Det gør vi tilgengæld ikke.Jeg har sat skabet en lille smule skævt så lågen selv søger i.
Men men, låge pakningens nederste højre hjørne har et æseløre, måske den ikke slutter helt tæt til, så kulden fiser under ud.
Kan det rettes eller kan den skiftes.?

Højris

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-11 12:20

Nogle gange kan man med et hårtørrer eller varme blæser varm magnetpakningen / gummilisten op så denne kan rettes.

Ellers kan man udskifte den

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-08-11 12:51

Hej Højris.
prøv lige at få fat i din føntørre.
Få hurtigt afrimet det skab.
Tør det af efterfølgende og start det igen.
Det hjalp på vores det gamle.
Med så meget is i har det jo svært ved selv at afrime.
Det skader ikke at forsøge

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 14-08-11 13:05

Tak for svaret alka.

Ja og tak herfra og så tror jeg at jeg lukker for køleskabet

Til Benjamin.Hansen Ja jeg vil i første omgang prøve med varmepistolen.

Til Stouenberg

Og til Teil
Citat
idioter findes der nok af.

Ak ja, men det må vi jo lære at leve med, ik
Og slutteligt til Pia jaja ska nok
Højris

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-08-11 08:08

Selv tak Højris