/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvilket materiale til en folde lampe ?
Fra : gooey1
Vist : 5252 gange
100 point
Dato : 13-08-11 10:52

Jeg har forelsket mig i en Norm 3 lampe, men prisen matcher ikke lige min pengepung. Så i går fandt jeg en gør det selv vejledning i hvordan man selv laver en ligende lampe.
Vejledningen er på engelsk hvilket ikke er et problem, men problemet er de materialer de bruger. Dem har jeg ingen anelse hvor jeg skal støve op henne.

Det jeg skal bruge et noget hvidt plastic hvor lys kan skinne igennem, det er jo til en lampe. Det skal ikke være særlig tykt, men heller ikke så tyndt at lampen ikke kan holde. Jeg kan læse mig til at mellem 0,3 og 0,5 mm er tykkelsen jeg skal gå efter. Tror selv at 0,5 er passende til den lampe jeg skal lave. Det eneste jeg selv kan komme i tanke om er overhead "papir"/folie eller hvad det end hedder, men det skal være hvidt.

Så mit spørgsmål er, er der nogen der har et bud på hvor sådan nogle hvide plastic ark kan skaffes ?

Lampen og vejledningen kan i øvrigt ses her hvis andre skulle have lyst til at gå i gang med projektet selv.
http://www.instructables.com/id/Universal-lamp-shade-polygon-building-kit/step4/assemble/

Hilsen Lotte

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-08-11 12:28

Prøv at kigge på siden med karton- der er også diverse pvc produkter. Butikken findes også fysisk i København - St.Kongensgade.

http://www.creas.com/design/vega.aspx

Her kan du for 549,- kr. købe samlesættet:

http://www.dubuy.dk/dk-1/webshop/lamper/166/iq-light.htm

Kommentar
Fra : gooey1

Dato : 13-08-11 12:38

Tak for dit svar, men for 549 så kan jeg lige så godt betale hvad den oprindelige lampe koster. Dette var jo netop for at spare penge.

Jeg vil jo netop lave lampen selv, helt fra bunden, derfor søger jeg hjælp til at finde materialet.

Kommentar
Fra : gooey1

Dato : 13-08-11 12:39

Det skal i øvrigt heller ikke være pap eller papir. Det skal være som jeg skriver, plastic

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-08-11 12:47

Citat
Det skal i øvrigt heller ikke være pap eller papir. Det skal være som jeg skriver, plastic

det har jeg forstået og hvis du ruller ned på den side jeg har henvist til creas- så er der det der hedder opskummet pvc- prøv at se på om du kan bruge det. Iøvrigt fortæller min datter mig, at i diverse kunstartikel forretninger udover creas har de diverse pvc produkter i ark.
Det er opbevaret ved pap og karton

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-08-11 12:49
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-08-11 13:17

Ok- kan godt se at lige det er for tykt, men måske du kan finde noget i butikken.

Det jeg finder er næsten lige så dyrt, men det kommer selvfølgelig an på hvor meget man skal bruge.

Fotografer bruger noget til baggrund- pvc ark i forskellig udformning- 0.3 mm tykt. Der er en mat hvid udgave i ark- men de er også dyre.

http://www.obt.dk/?type=produktkategori&id=16

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-11 13:20

Da jeg var ung og skør.........nu er jeg kun skør......lavede jeg en lampe af plastickrus der blev sat sammen med hæfteklammer.
Det krævede dog nogen påpasselighed, der hvor der var for meget spænding flækkede materialet ved klammerne.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-08-11 13:37

@LuffeA

Måske det har været forstadiet til alle disse lamper som nu laves i "lampefolie"

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-08-11 22:01

LuffeA, nutildags bruger man en limpistol: http://www.1000ideer.dk/detaljevisning.asp?AjrDcmntId=1230

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 14-08-11 16:21

Du kan få noget der hedder Astralit i panduros hobby. Det er billigt og velegnet til lampekærme

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 14-08-11 16:22
Kommentar
Fra : gooey1

Dato : 14-08-11 16:47

Jeg tror desværre at jeg enten ikke har forklaret mig ordenligt eller også har I misforstået mig. Jeg søger ikke en folie der klæber eller er af skum.

I kender vel alle de transparente overhead ark som altid blev brugt i skolen ? Det er umiddelbart selv mit bedste bud, bare det var hvidt.

Jeg kalder det folie, da det jo ikke er papir, men et stykke plastic der er lidt (med tryk på lidt) tykkere end papir. Tykkelsen skal være mellem 0,3 og 0,5 mm tykt.

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 14-08-11 17:45
Kommentar
Fra : gooey1

Dato : 14-08-11 18:04

Måske et dumt spørgsmål, men det ligner meget der der klæber på den ene side. Der må vel være en eller anden form for papir bagside siden der er de tern ?

Accepteret svar
Fra : bente64

Modtaget 100 point
Dato : 14-08-11 18:11

ja det har også undret mig, men der findes 2 typer astralit. En selvklæbende hvor du kan sætte stof eller lignende på eller en der ikke er selvklæbende som du kan skære og folde i uden anden behandling. Som dem du kan se i denne bog:
http://www.pandurohobby.dk/pan/IboxServlet?p=IXS530R&IDN=668

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-08-11 18:15

bente64 har ret det er ikke selvklæbende. Og jeg er overbevist om at det er det du søger. Klik i linket på det der hedder "inspiration".
Der kan du se, en foldelampe, som er lavet af materialet.

højst sandsynligt er kvadraterne til at tegne op efter. Der er mange materialer som mens man arbejder med det- har en beskyttende film. Det er ikke ensbetydende med at det er klæbende.

Kommentar
Fra : gooey1

Dato : 14-08-11 18:52

Ja det kunne godt se ud som om I har ret.
Jeg prøver at kigge nærmere på det.

Foreløbig tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : gooey1

Dato : 15-08-11 14:22

Tak for svaret bente64.
Det ser ud til at være noget jeg kan bruge. Produktet er tilmed brandhæmmende, så det er jo perfekt.