/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Luftkabel ?
Fra : dabj
Vist : 578 gange
300 point
Dato : 12-08-11 21:02

Har revet mit 40 år gamle udhus ned og skal bygge nyt.
Strømmen til det gamle var lavet via kabel ophængt i 2,5 mtr. højde på en udspændt rustfri wire.
Nogen der ved om det stadig er lovligt jvf. stærkstrømsregulativet ??
Jeg spørger, da jeg har container til betonsoklen i weekenden, og skal kablet i jorden skal jeg have mere beton banket op.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 310 point
Dato : 12-08-11 21:24

Det er stadig lovligt. Men dit kabel rådner over tid. Da UV stråler der ødelægger kappen. Dette gælder for alle udvendige kabler. Bevægelser i wire gør det ikke bedre.

Men hvis du sørger for at kablet kan gives sig lidt ved befæstigelse af wire, er der ikke det store problem i montagen.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-11 04:27

Af æstetiske grunde ville jeg nu grave det ned, men det kræver jo også en anden udgang fra huset som får prisen til at løbe op.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-08-11 11:22

Du skriver ikke noget om hvor langt dit kabel svæver. Har dit hfi relæ tilbøjelighed til at slå fra ved torden vejr, ja så har du en gevinst ved at grave det ned.
Hos mig var det sådan at bare DMI kom til at nævne muligheden for torden, så ups.
Højris

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 13-08-11 16:56

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-08-11 17:03

Undskyld mit lange fravær, men det tager sin tid at hugge beton op/ned og læsse en hel container
Wiren var spændt op med en vantskrue og kablet fastgjort med strips af typen med stål indeni.
Længden ca. 6 mtr.
Det har tilsyneladende siddet der i omkring 25 år og kablet ser stadig friskt ud.
Jeg har fundet en vej til jordkabel, uden at skulle banke mere beton op, så det bliver det jeg vælger.
Mvh
dabj