/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
rpm og kw på elmotor med kondensator
Fra : pp211269
Vist : 4297 gange
160 point
Dato : 12-08-11 12:46

Hej

jeg har en elmotor på 0,37 kw med 1360 rpm der kører på 380v. Denne vil jeg gerne have til at køre på almindelige stikkontakter - dvs. 1-faset 220v. Det bør være muligt når motoren ikke er større.

Mit spm. er, hvordan kw og rpm påvirkes af dette ? Dvs. jeg har brug for at vide motorens kw og specielt rpm efter overgang til 1-faset 220v (med en vis præcision) - jeg har desværre ikke en rpm-måler

Kommentar
Fra : erjoa54

Dato : 12-08-11 13:40

Om enfaset motor fra 3faset do.
Du har en asynkronmotor der er nom. 1400 omdr. Hvis du finder en passende kondensator,
der er på ~8-10 MF (Mikro Farad) og har den rigtige prøvespænding vil din motor kunne
køre på 220 VAC sat på de to klemmer og kondensator mellem ene og den sidste klemme.
Jeg kan ikke sige om den vil have samme omdr.tal;
-----------------------------------------------
Hvis du vil have et exakt omdrejningstal er det en synkronmotor du skal have fat i.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-08-11 14:41

Du kan kontakte http://www.ec-shop.dk/ de kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : pp211269

Dato : 12-08-11 18:47

Jeg ønsker at anvende en asynkron motor. Spm er derfor hvordan overgang til 1-faset 220V vil påvirke hhv kw og rpm (i hele træskolængder)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-08-11 21:18

Det kan kun lave den løsning hvis mærkepladen er mærket 220/380 V eller 230/400 V

Motor skal køre i trekant med en spolespænding på 230V.

Når du anvender en kondensator til at lave faseforskydningen, vil faseforskydningen strøm i den ene vikling blive blive begrænset af kapaciteten i kondensatoren.

Man regner med ca 60-70 uf pr. hk

Ydelsen vil ikke være den sammen som hvis motor kobles i stjerne til 380V.

Når ydelsen påvirkes, ændre det tilsvarende på omdrejningstal.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-11 23:36

Benjamin forklarer sagen med viklingerne ganske korrekt. Men det forstås nok kun af de indviede.

I klemkassen på motoren skal der være 6 klemmer , ellers er begge ender af de tre viklinger ikke ført ud, og så kan der ikke kobles om.

En asynkronmoter med nominelt 1360 omdr vil i tomgang køre næsten med det synkrone med 1500. Ved stigende belastning falder omdr. Det er så 1360 ved fuld last.

Med kondensatordrift og 230 forsyning, laver man 3 x 230 V og motoren vil motoren i princippet køre fuldstændig som ved 3x 400 V , bare viklingerne kobles så spændingen pr vikling bliver den samme. Det sker ved den omforbindelse fra stjerne til trekantkobling.
Men det er gså kun i princippet, for perfekt trefasespænding får du kun ved en bestemt strøm, som kondensatoren dimensioneres til. Her vælger man ofte at dimensionere til nær fuldlast.
Motorens vil så køre mindre perfekt ved andre omdrejningstal, og især ved start. Den vil ikke have moment, til at trække en tung last ved start.
Hvis motoren er til en centrifugalpumpe eller lignende som ikke kræver moment ved næsten stilstand gør det ikke noget, men til en stempelkompressor vil den ikke du.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-08-11 23:41

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pp211269

Dato : 13-08-11 19:31

1000 tak for gode svar ! Specielt godt er dit "transor" - det er sjældent man møder en pædagogisk elektriker

Jeg vil derfor gerne udfordre dine pædagogiske evner en gang til, da jeg har et paradox indenfor samme emne, som jeg ikke kan finde hoved eller hale i.

Udover den nævnte elmotor, har jeg en anden med samme specifikationer. Den var monteret med ledning da jeg fik den.

Det der undrer mig VOLDSOMT er, at der tilsyneladende er tale om en 3-faset 380V elmotor UDEN kondensator (jeg kan i hvert fald ikke finde nogen). Ikke desto mindre kører den på almindelig 1-faset 220v - dvs. almindelige stikkontakter !! Når den tilsluttes brummer den blot, men giver man remskiven lidt "starthjælp" (ved at dreje den med fingrene) kommer den hurtig op i omdrejninger og fungerer fint. Hvordan kan det hænge sammen ??

Nedenfor link til 3 billeder: 1 af motoren, 1 af typeskiltet og 1 af ledningsmoteringen

http://peecee.dk/upload/view/321886
http://peecee.dk/upload/view/321887
http://peecee.dk/upload/view/321888

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-08-11 22:57

Efter mærkepladen er den monteret helt forkert.

En motor af den type virker ved at rotoren flytter sig rund efter magnetfeltet.

At du kan få din motor kan køre, kan kun lade sig gøre fordi den er ubelastet.

Den er designet til at have 220 V pr. spole / vikling men som din er forbundet får 2 af spolerne hver halvdelen af 220 V svarende til 110 V da de er koblet i serie. Og den sidste spole får igen ting.

På vedlagt billede http://www.elsiden.dk/wp-content/uploads/2010/03/stjerne-trekant-kobling.jpg

kan du øverst se hvordan spoler er i forhold til dine klemmer.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-08-11 12:08

Den kobling der er lavet hedder stjerne. Den ene ende af hver spole er koblet sammen. Det er med skinnen til venste i billedet. De to af de andre spoleender er så sat til 230 V , så de tilsammen deler og hver får 115 V .
Med kun to spoler i drift på samme "fase" får man ikke lavet et drejefelt, og motoren kan ikke starte, men den kan godt dreje når den er skubbet i gang, Men den går elendigt og kan næsten intet yde. Brummeriet hører sammen med den forkerte drift. Det er en lang og sej forflaring, hvordan den overhovedet kan køre. Den får du ikke her.

Hvis du skal have motoren til at køre rigtigt på 230 V , sjal skinnen væk og de tre spoler kobeles med ledningsstykker mellem klemmerne så de kommer i serie i en lukket ring.
Der bliver så tre knudepunkter. De to forbindes til 230 v. og den sidst med en kondensator til en af de to andre. Hvilken det er, bestemmer omløbsretningen.

Kommentar
Fra : pp211269

Dato : 14-08-11 17:20

Tak igen ! Det kan selv en EL-analfabet som jeg forstå

Jeg må hellere få fat i en kondensator til motoren inden den tager permanent skade. Kender nogen af Jer den eksakte beregningsformel for størrelsen på en kondensator til en given motor ? Jeg kender godt de forskellige tommelfingerregler (f.eks. 60-70 uf pr. hk), men der må være en mere eksakt formel - eller ??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-11 18:40

Lærebøger (El-maskiner og brugsapparater fra el-fagets udannelse ) siger at i praksis skal der anvendes 7 Uf pr / 0,1 Kw

Motor højst bør belastes med 80 %, men da formlen er passeret på fuldlaststrøm er formlen for dit vedkommende :

0,37 (Kw) x 0,8 x 7
----------------------- = 20 Uf
0,1

Husk at ændre koblingen på din klemrække så motor kobles i trekant. Ellers passe effektberegningen ikke.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pp211269

Dato : 14-08-11 18:53

Tak ! Kan du også hjælpe med typen ? Det skal naturligvis være en driftskondensator, men kigger man rundt i de forskellige online shops er der et HAV af forskellige kondensator-typer - lidt en jungle

Kommentar
Fra : pp211269

Dato : 14-08-11 18:56

Tag f.eks. den næstnederste på denne side: http://www.el-forretningen.dk/shop/15-til-25-295c1.html

Kan den kun anvendes ved 450 volt eller ????

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-11 19:03

Mid på siden

Kondensator 20 uF 400- 450 Volt
Universal Kondensator 20 uF 400- 450 Volt Længde: 71mm Diameter: 40mm For Kabelsko

          33,00 DKK

Den angivende spænding er en test spændinge som den er garanteret at kunne holde til. Det vil med andre ord sige at den kan bruges til alle spændinger under 400V veksel og den er testet til at kunne holde til vil 450 V

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pp211269

Dato : 14-08-11 19:04

Endelig undrer det mig at priserne varierer mellem 50 og 200 kr. rundt omkring - jeg må overse et eller andet

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-11 19:07

Det interesante ved den tilslutning af en motor er at den vil være lidt død i optrækket (opstart), da en motor i starte øjeblikket vil trække en strøm på ca 6 gange den på mærkepladen opgivende strøm.

Derfor vil kondensator virke bedst lige omkring den effekt den er beregnet til.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pp211269

Dato : 14-08-11 19:09

OK - jeg vil dog foretrække en kondensator med ledning. Derfor tænkte jeg på den næstnederste

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-11 19:11

Ja du overser om der står et fint navn på den og om den er en standard værdi der bruges i millionvis.

I gamle dage blev der anvendt vildt mange på 4 Uf i LC koblede lysstofrørsamaturer

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pp211269

Dato : 14-08-11 20:04

Er der fordele/ulemper ved hhv. kondensator med ledning og "fod" ? og kan en "Universal" kondensator anvendes som driftskondensator ?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 160 point
Dato : 14-08-11 20:19

Det med fodt handler kun om montering og befæstigelse.
Til det sidste er svaret ja, en universal kan bruges til begge dele.
mv Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : pp211269

Dato : 14-08-11 20:31

Tak for svaret Benjamin.Hansen.