/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Erfaringer med Scansun XL20 solfanger
Fra : hojriiskim
Vist : 1474 gange
25 point
Dato : 11-08-11 18:10

Hej.

Min far overvejer at købe en solfanger som hedder Scansun XL20 ved bilka for 2700 kr. Det er planen at den skal monteres i et ældre hus uden hulmursisolering og som døjer lidt med fugt i væggene i vinterperioden. Han har fået et råd om at installere den så den blæser varm luft ind i hulmuren, da det vil kunne hjælpe på fugten samt hjælpe på varmeregningen - og da den ikke kan levere noget særlig varme til huset om vinteren vil det være lige så godt at monteren den til hulmuren.

Er der nogen der har erfaringer med denne model?? eller erfaringer med brugen af lignende modeller??

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 11-08-11 18:14

link til scansuns hjemmeside.. model xl20 er et stykke nede på siden...

http://scansun.dk/side5775.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-08-11 23:13

Til det formål vil den virke som den berømte skrædder i helvedet.

Hvis han voil blæse ind i hulmur, skal han huske også at have et afgangshul, og at der skal være forbindelse imellem. I ældre huse var det almindeligt at fuldmure i hjørner, ved døre og andre steder, for at få styrke. .

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-08-11 06:15

Jeg vil tro det ville være meget bedre at få blæst isolering ind i hulmuren, det koster mere i starten, men har ingen driftsomkostninger bagefter, tværtimod vil det give en pæn besparelse i varmeudgifterne.

Samtidig vil det fjerne fugtproblemet i væggene, der sikkert skyldes kondens på de kolde ydervægge.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 12-08-11 10:18

Fantastisk at folk køber tekniske installationer ved firmaer der opgiver ydelse i antal kvadratmeter (det gør Bilka både ved de der kineser-solfangere og varmepumper). At man så samtidig tror at man kan fikse sølle bygningskonstruktioner med sølle kineser-konstruktioner er helt hen i hegnet.