/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Stække kakadue
Fra : miejoey
Vist : 608 gange
50 point
Dato : 11-08-11 17:52

Hej .

Jeg har en kakadue på knap 1 år . Hun er håndmaddet og tam. Jeg er meget i tvivl om hvor hvidt jeg skal lade hende stække ved dyrlægen .. Hun bruger sine vinger , men kun til og komme fra person til person .. Grunden til jeg tænker på at stække hende , er at jeg gerne vil kunne tage hende med ud og hygge endnu mere med hende end jeg gør i forvejen ... ?

Men er det ondt , når hun nu er vant til og kunne bruge sine vinger ?
Vil hun miste tilliden ? Og hendes dejlige væremåde ?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-08-11 18:38

Åh, jeg synes det er synd
Du fratager fuglen noget af det vigtigste for en fugl, bare fordi du vil tilgodese dine egne behov.
Forestil dig, at du fik frataget din evne til gå på dine ben, fordi din kæreste gerne ville holde dig nær.

Skulle du ikke hellere have haft en hund? Det lyder sådan!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-08-11 22:10

Jeg har arbejdet i flere dyrehandeler, for år tilbage, nogle af dem lå i store butikscentre hvor der er store glaspartier og meget højt til loftet.

Der stækkede vil altid de ara'er, som sad uden kæde ell.l.

Ejeren havde én gang oplevet, at en ara var fløjet ud af forretningen, så den kom ud i centeret.
Fordi folk ikke kunne lade den være, men fægtede med både arme og ben i forsøg på at få fat i fuglen, så endte det med, at ara'en fløj direkte ind i et af de store vinduer i taget, faldt ned og var død.

Findes der ikke et forum hvor du kan høre om andres erfaringer med papegøjer?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-08-11 12:48

Citat
Vil hun miste tilliden ? Og hendes dejlige væremåde ?

Prøv at sav dit ene ben af _ og se hvordan du ville have det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-08-11 14:54

Citat
IPrøv at sav dit ene ben af _ og se hvordan du ville have det.

Jeg ved godt, at nogle, når de stækker vinger, går helt op i vingen/kødet.
Dette vil jeg kalde dyrplageri.

De fleste, som stækker vinger, klipper nogle af vingefjerne over lidt før selve vingen (altså kødet), så det kan ikke sammenlignes med, at skære/save i ben eller kød.

Jeg mener, at det på en måde kan sammenlignes med når jeg holder min hund i snor.
Det er normalt for en hund, at kunne løbe, men hvis jeg lader min hund gå uden snor vil der være en meget stor risiko for, at han ender under en lastbil.

Så af sikkerhedsgrunde har jeg ham i snor.

Det kan også være af sikkerhedsgrunde man stækker vinger på sin papegøje.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-08-11 14:59

Her er billeder af forskellige måder at stække vinger på:
http://www.fugleforum.dk/forum/index.php?autocom=ibwiki&cmd=article&id=28

Der er dog ikke billeder af den metode som jeg har set praktiseret.
Den består i, at man klipper enkelte vingefjer over (som beskrevet tidligere), sådan at det ikke ses tydeligt, men så der alligevel "siver luft igennem", så fuglen ikke kan komme på vingerne.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-08-11 15:08

Her er lidt mere, og heraf fremgår det også, at det ikke gør ondt på fuglen:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=545/sprog=1/grp=5/menu=1/

Kommentar
Fra : miejoey

Dato : 12-08-11 23:12

tusind tak for alle jeres svar og mange meninger ..

Jeg har vejledt mig med mange dyrlæger , 4 for og være specifik ..

den endelige beslutning er ikke taget , men tak for gode svar ...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-08-11 11:25

Hvilke råd/vejledninger fik du fra dyrlægerne?

Kommentar
Fra : miejoey

Dato : 13-08-11 18:00

- Jeg fik og vide at det ikke ville ændre hendes adfærd .
Hun sagde at gøjer der bliver "opdraget" som tamfugle ikke tager skade af det, da de aldrig ville kunne komme til og flyve "rigtig" , men kunne komme til og gøre mere skade på sig selv .. Hun sagde jeg ville få mere glæde af hende og at hun ville nyde at kunne komme med ud sammen med mig .. hun ville kunne få mange flere fornøjelser end hun kan nu ..Derfor har jeg beslutte mig at stække hende ...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-08-11 21:08

Det lyder fornuftigt i mine ører. Held og lykke med det.