/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Brænde på CD-R
Fra : kondivand
Vist : 914 gange
50 point
Dato : 10-08-11 21:49

Jeg har ikke den store erfaring i at brænde CD'er, men har via MediaPlayer lagt et par musiknumre ned på en tom CD, hvor der står CD-R. Det gik fint.

Hvis jeg nu vil lægge flere numre på CD'en så får jeg at vide, at jeg skal sætte en tom disk i i computeren. "Når Windows Mediaplayer registrerer den nye disk, så vil automatisk begynde at brænde".

Jeg har elleres været inde på nedenstående hjemmeside og læst, at man kan gemme og slette, hvis CD'en er mærket CD-R. For at være helt korrekt står der "Cd-r", men jeg formoder at det dækker over det samme.

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Which-CD-or-DVD-format-should-I-use

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 10-08-11 22:04

En CD-RW kan slettes, hvorimod CD-R og CD+R kan ikke slettes og hvis du har afsluttet brændingen, kan der ikke yderligere tilføres filer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-11 22:04

Skiven ER brugt - så du skal benytte en ny....

Hvis du UNDLADER at afslutte skiven, kan du skrive videre på den i samme maskine....

Det du tænker er CD-RW skiver - de kan slettes og genbruges....

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 10-08-11 22:07

refi

Hvordan undlader jeg at afslutte skiven, hvis jeg brænder via MediaPlayer?

Jeg har bare trukket et par numre over i højre side og så trykket på "Start brænding".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-11 22:11

Du skal sætte den op til IKKE at afslutte.....

Men så kan du heller ikke bruge skiven - den kan kun læses af den maskine hvor den er lavet....

Vil du absolut bruge r-skiver, så vent med at brænde dem til du kan fylde dem op....

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 10-08-11 22:15

Jeg har ikke noget behov for, at det absolut skal være r-skiver. Jeg ved bare ikke helt hvad det ellers skal være.

Det vigtigste er blot, at jeg løbende kan brænde på dem og derefter spille dem i en alm. cd-afspiller.

Det kunne selvfølgelig også være smart, at kunne slette numre igen, men er det så ikke noget med at cd-rw typen ikke er kompatibel med alle almindelige cd-afspillere - f.eks. i en bil.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-11 22:26

Man kan faktisk godt slette en almindelig skive med brænderprogrammet, men selvfølgelig ikke lægge noget nyt på.
En kammerat gjorde det ved et uheld

Jeg ved så ikke om nogle af brænderne på markedet ligefrem kan forhindre det.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 11-08-11 07:30

Lad os lige hjælpes med at få tingene på plads.
Min viden er nu heller ikke så stor, speciel med Medieplayeren i windows.
Jeg bruger som regel Nero til at brænde med.
cd-r , cd+r er 2 måder at stable data sammen på skiven, den ene er påfundet af Panosonic, den anden af Sony. Det samme gælder cd-rw cd+rw, men her er tale om at brænderen kan glatte bulerne ud og starte forfra. Idag kan de fleste maskiner læse alle formater.
Hvis du skal fortsætte med at brænde numre ned på skiven, må den ikke lukkes (finalleres).
Hvis skiven skal bruges i en anden maskine end den den er startet i skal den lukkes, og der kan så ikke brændes mere ned på den.
Jeg er i tvivl om dette også gælder hvis det er 2 PC.er. Mener jeg kan lægge data på en cd og læse dem i en anden PC.
Men Hvis min Phillips Harddisk optager flytter en film ud på en DVD skal den lukkes for at kunne spilles andre steder.
Windows mediaplayer må så som detault lukke skiven når den laver en brænding.
Dette må selvfølgelig kunne stoppes.
Hilsen Steen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-11 08:02

Citat
Man kan faktisk godt slette en almindelig skive med brænderprogrammet

NEJ - Du kan IKKE slette noget på en r-skive UANSET om den er lukket eller ej....

r-skiver er ENGANGSSKIVER (bortset fra videreskrivning hvis man ikke lukker dem)

rw-skiver kan genbruges (som en harddisk)

skiver der IKKE er lukket kan KUN læses af den brænder hvor de er lavet

Du kan jo starte med at læse lidt her: (om du bruger vista eller andet er underordnet)

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Burn-a-CD-or-DVD-in-Windows-Media-Player-frequently-asked-questions

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 11-08-11 08:14

Jeg bruger et program der heder "Nero", der kan man vælge multiplasion eller sådan noget, så kan man fortsætte en anden gang.
Men med de begrænsninger ovenfor.

hej!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-11 14:08

Citat
multiplasion eller sådan noget

Sådan noget hedder MULTISESSION

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 11-08-11 16:33

De numre du brænder med Windows Media Player er brændt som en lyd CD og du kan ikke tilføje flere numre på en lyd CD, for at kunne det så skal du vælge at brænde en Data CD og det kan Windows Media Player ikke klare, en mulitisessions CD kan du ikke afspille på anlægget og du skal bruge et program som kan lave en multisessions CD, det kan den gratis Ashampoo Burning Suite 6 det er den nemmeste at alle brænderprogrammer (min mening ) og på dansk:
http://download.cnet.com/Ashampoo-Burning-Studio-Free/3000-2646_4-10776287.html

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 11-08-11 21:51

Kære Refi, tak for rettelsen, dejligt at se dig i aktion, jeg synes det er lang tid siden, men man kan vel heller ikke have ligeså god tid altid.

venliog hilsen 07.

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 23-08-11 19:58

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-08-11 08:00

Selv tak - jeg håber du fandt en tilfredsstillende løsning