/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Membranhydrofor hvilket starttryk
Fra : Eyvind
Vist : 6129 gange
100 point
Dato : 10-08-11 16:43

Hej.
Jeg har en 300L membranhydrofor til vores lille vandværk.
Den skal jo pumpes op til et fortryk på toppen.
Arbejdstrykket vil være 3 bar, så hvilket fortryk skal den sættes til.
Som jeg ser det, er det måske i bunden fortrykket skal læses.
Jeg kan sætte manometer på toppen, og pumpe op via den lille ventil.

Den lille vandværksbygger.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-11 17:56

Citat
Fortrykket skal svare til anlæggets højdeforskel (fra beholder placering til anlæggets øverste punkt). Fortrykket afrundes med en faktor på 0,5 bar.
Er anlægshøjden 3 meter skal fortrykket være minimum 0,5 bar og så fremdeles. Der må ikke anvendes atmosfærisk luft eller gasarter, der indeholder ilt.

Herfra....

http://www.kierulff.dk/Trykekspansion/dk%20install%20suprex.pdf

men om det er ens på alle melder historien ikke noget om

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-11 18:15

Jo tak - men min hydrofor er til drikkevand og ikke en vandudvidelsesbeholder på et varmeanlæg.

Det er til et lille privat vandværk. ( 7 husstande)

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 10-08-11 20:48

Ud fra ren mavefornemmelse (plus et par overslagsberegninger over trykfald som funktion af tid) vil jeg sige lidt over halvdelen af maximaltrykket. Mit eget anlæg har en trykkontakt/pressostatafbryder med ret stor forskel på min- og maxtryk. Max tryk er 40 meter vs., så jeg pumpede op til knapt 2½ bar, 25 m vs. Det fungerer fortræffeligt i mit feriehus, hvor vandet bruges til mad, drikke, bad, vask og vanding. Mit hydroforvolumen er 30 liter, men I er jo en del flere forbrugere på.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-08-11 21:11

Citat
Jeg har en 300L membranhydrofor til vores lille vandværk.
Den skal jo pumpes op til et fortryk på toppen.
Arbejdstrykket vil være 3 bar, så hvilket fortryk skal den sættes til.
Som jeg ser det, er det måske i bunden fortrykket skal læses.
Jeg kan sætte manometer på toppen, og pumpe op via den lille ventil.

mellem en ½ og 1 bar, det er trykket i membranen der bestemmer hvor ofte pumpen skal starte, når der bruges vand, nul tryk i membramen vil få pumpe til at starte ofter/konstant for at holde et tryk på ca. 3 bar på vandtrykket.

Jo færre start stop med korte intervald, du kan få pumpen til at køre, jo mindre strøm bruges der pr kubikmeter vand der pumpes op.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-08-11 23:28

"Jo færre start stop med korte intervald, du kan få pumpen til at køre, jo mindre strøm bruges der pr kubikmeter vand der pumpes op." -som hejdu skriver.

Netop derfor skal du have et fortryk lidt over halvdelen af arbejdstrykket. Lidt arbejde med blyant og papir vil vise dig, at jo lavere fortryk, desto oftere start og stop - indtil en vis grænse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-11 08:55

Tak - det var lige den tommelfinger indstilling jeg har brug for.

Og jo - hydroforeren skal modvirke hyppige start / stop ("pjatkørsel") og give jævnt vandtryk under brug.

Jeg vil forsøge mig med 1 eller 2 bar fortryk.

Det bliver ikke nemt at acceptere svar, da i ikke er helt enige om fortrykket.
Spørgsmålet sættes i bero til jeg har afprøvet anlæget om et par uger.

Ps. Vores gamle anlæg har bare en "luft pude" i vandbeholderen, som skulle efterfyldes med luft, da vandet langsomt optager luften. men vi styrede det bare ved hjælp af vandsøjleglasset.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 15-09-11 16:19

Tak for svaret pbp_et.
Beholder = 300 L
Den kører nu med ca. 1,5 bar i fortryk.
Starttryk = 2
Stoptryk = 3

Der kan bruges rimeligt med vand før den starter.

Også tak til Hejdu58 som kom med samme input.