/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forsikring Børn
Fra : camerone1863
Vist : 897 gange
100 point
Dato : 09-08-11 21:45

Er det lovpligtigt at have børneforsikring. ? Altså hvis ungerne laver ulykker.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-08-11 21:54

Normalt er de dækket ind under jeres til de er 18 år.

Kommentar
Fra : camerone1863

Dato : 09-08-11 21:59

men er det så lovpligtigt at forælder har en ansvarsforsikring

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 09-08-11 22:04

Nej

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-11 22:12

Den er ikke lovpligtig ... her er hvad Tryg skriver

Citat
Familiens ansvarsforsikring er en del af din familieforsikring. Det er ikke en lovpligtig forsikring, men den er god at have.
Selv om dit barn normalt ikke er erstatningsansvarlig før 5-års alderen, dækker Familiens Basisforsikring skader forvoldt af børn under 5 år - for tingskader er der dog en selvrisiko.

http://www.tryg.dk/netinsurance01/notes.do?uniklink=HvisLivBoernAnsvarsforsikringen

Kommentar
Fra : camerone1863

Dato : 09-08-11 22:22

skal jeg tolke det sådan, at de tihg skader et barn forvolder, kan kræves erstattet, hvis barnet vel og mærket er over fem åt ?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 09-08-11 22:34

Citat
skal jeg tolke det sådan, at de tihg skader et barn forvolder, kan kræves erstattet, hvis barnet vel og mærket er over fem åt ?

Ja, derfor er det godt at have en forsikring.

Godkendelse af svar
Fra : camerone1863

Dato : 09-08-11 22:46

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-08-11 08:18

Der er ikke noget begreb i den juridiske/forsikringstekniske verden der hedder: lovpligtigt børneforsikring. Har forældrene ikke en familieforsikring med ansvarsdækning i, kommer forældrene selv til at betale for et evt. ansvarspådragende.