/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Høns
Fra : jensviggo
Vist : 2540 gange
20 point
Dato : 09-08-11 15:35

Hvordan "laver" man en skrukhøne, jeg har tre høns og en kok......hønsene lægger tre æg om dagen, og så tænkte jeg, om det er muligt at få en af dem til at lægge på æggene, så jeg kunne få nogle kyllinger.

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-08-11 15:44
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-08-11 16:53

En skrukket høne er kulret i hovedet fordi at den ikke kan lægge æg, dette sætter sig i kødet så den simpelthen ikke er værd at æde.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 09-08-11 17:34

det jeg mente var hvordan for man den til at ruge

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 09-08-11 18:00

En skrukhøne er en høne der er er parat til at ligge på æg og ruge.

Mine høns bliver skruk om foråret, men der er ikke alle høns der bliver det - ihvertfald ikke mine!

Det er vigtigt at der bliver et æg liggende i reden - du skal mærke det, så du ikke pludselig får samlet et gammelt æg ind

Når hønen er skruk er du ikke i tvivl, den puster sig ud og siger kaldelyde som om den har kyllinger. Til sidst vil den ikke forlade reden, og så er det om at lægge nogen mærkede æg under hønen. Det er vigtigt at mærke de æg der skal udruges, for de to andre høns kan finde på at lægge æg i samme rede som skrukhønen.

Så er det bare at vente i 21 dage og så har du de dejligste kyllinger.

Ca et døgn før kyllingerne kommer ud af æggene, kan man høre at de pipper inde i ægget, det er så kært at høre - særligt børn bliver meget fascineret af at ægget pipper

God fornøjelse med kyllinger til foråret.

Hilsen malmin

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 20 point
Dato : 09-08-11 22:59

Høns er avlet så meget gennem tiderne at det slet ikke er sikkert de opfører sig naturligt, det naturlige er at hønen bliver skruk når reden er fuld og bedst om foråret men ikke nødvendigvis, der kan altså være mange æg i en rede også flere end hønen kan ruge ud, så en dag bliver hun liggende og er næsten umulig at drive af reden - - - Hvis hønen opfører sig naturlig!
Men det er altså kun hvis de naturlige egenskaber er bevarede, dværghøns er de mest naturlige men med forbehold, der er også avlet på dværghøns men ikke til så intensiv ægproduktion som på for eksempel hvide italienere der er næsten umulige at få til at ruge.
Kan du ikke låne en skruk dværghøne? Det vil være den sikreste løsning, en dværghøne kan sagtens ligge på op til 10 æg af almindelig størrelse.
Dværghøns bliver skruk flere gange om året uanset om der æggene bliver liggende eller fjernes fra reden

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 10-08-11 06:02

Tak for svaret o.v.n.. ny mærker jeg æggene og prøver at la´ tiden gå, så må tiden vise

mvh

jensviggo