/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Luft-solvarme-panel.
Fra : Mosebaek
Vist : 2600 gange
200 point
Dato : 09-08-11 10:27

Daw igen!

Nogen der har kendskab / erfaring,med dette "vidunder" ???

http://www.jemogclix.dk/Butik/Huset/Solvarmepaneler.aspx?pid=13814

Vi har (desværre) en stue på 43 kvm.,hvor vi godt kunne bruge en supplerende varmekilde.

Input modtages med tak.

VH. M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-08-11 10:31

Skal lige tilføje,at vi er kontraktlig forbunden til djævlens værk= Naturgas.

Derfor ingen mulighed for brændeovn,eller lignende.

M.

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 210 point
Dato : 09-08-11 10:39

Den kan lave varme når du ikke har noget at bruge det til. Er det forår, efterår, vinter og du har noget at bruge varme til, laver den intet.

Kan være fornuftig i sommerhuse, til at skabe udluftning.

Ellers værdiløs. Giver nogenlunde ligeså meget, som at pudse sine vinduer.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-08-11 10:47

Citat
Ellers værdiløs. Giver nogenlunde ligeså meget, som at pudse sine vinduer.

Må indrømme at jeg selv er noget skeptisk.

M.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 09-08-11 11:06

Prøv at kigge på en tabel over solindstråling. Se hvornår de gode timer falder. Nu er der oplyst op til omkring 100 kbm/h luft. Prøv at udregne hvad der skal til at varme det op!??

Jeg vil vurdere at pudsning og polering af mine vinduer formentlig er tæt på, hvis ikke mere effektivt til at øge solindfaldet og dermed varmen derfra.

Solvarme er kun rigtig egnet til at lave varmt vand om sommeren. Ellers er det set anvendt til forvarmning af jordvarmebrine, hvilket så er relativt for dyrt og anlæggene har problemer med at manifolderne ikke kan tåle sommervarmen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-08-11 11:06

Køb det ikke,
solvarme skal sidde i en vinkel på taget, ikke lodret som vist her.

Ligner fub,
min kones søn er ekspert og jeg vil spørge ham...

Det største problem ved solvarme er at komme af med varmen en varm sommerdag,
spørg denne amatør udbyder, hvordan han løser kogning af solvarme anlæg?

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 09-08-11 11:07

Men hvis man mangler legetøj er den da skæg. Men man behøver ikke oprette en ekstra konto, til at indsætte besparelserne på.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 09-08-11 11:10

Der er ingen vand i dem Svend. Når der er knald på solen, får man varme ind i huset, uanset om man vil eller ej. Er det en af de sjældne sommerdage med pæn sol, smider du varme ind. Iøvrigt derfor man har den lodret. Netop for at den skal være ringere om sommeren. Og lidt bedre ved lave solhøjder.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 09-08-11 11:11

Svarer lidt til en miniature af en sydvendt overdækket terrasse - UDEN vinduer.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-08-11 11:14

Glad for jeres mening....... fortsæt endelig........

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-08-11 11:29

Solvarme uden vand, uden at kunne fordele og gemme energien,
det er som at sætte sig ud i solen med et brændglas foran.

Solvarme har man brug for når det er køligt, ikke omvendt...

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 09-08-11 12:28

Vi har haft solvarmeanlæg til varmt vand i 30 år, så det sludder med at det koger som svendgiversen påstår skyldes manglende viden. Solceller giver strøm til en blæser, som sender varm luft ind i et uopvarmet rum og holder luften tør. Solvarmepaneler varmer vand op i varmtvandsbeholderen, og det er mest effektivt om sommeren.
Derfor kan mange spare på den dyre energi (el-gas-fjernvarme) ved at have solen som kilde til det varme vand.
Når det ikke koger skyldes det den simple grund, at temperaturen i vandet ikke stiger til kogepunktet pga tab af varme i rør og panelet til omgivelserne og at det cirkulerer.
Det har kun kogt een gang da cirkulationen blev afbrudt.
85 grader er toppen i vores anlæg og det er nu 14 år gammelt

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 09-08-11 12:32

Prøv med en moderne højeffektiv vakuumsolfanger!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-08-11 12:36

Min ven har haft meget store problemer med overhedning af solvarme anlæg i sit sommerhus,
så du er nok heldig med et mindre effektivt anlæg med tab i rør og paneler i 30 graders varme.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 09-08-11 13:49

Nemlig Svend. Laves det ordentlig med ordentlige solfangere, kræver det temmelig meget bufferkapacitet. Idag bruges at have pænt med tryk på solkredsen, så du ikke får kogning ved 100 grader. Kender flere, der må køre med cirkulation døgnet rundt for at komme af med varmen. Altså bevidst øge deres varmetab maksimalt.

En af sjukkerne har vi kombineret med jordvarme, sådan overskudsvarmen ryger i jordvarmeanlæggets buffer (ekstra 300 liter der skal varmes på). Og da man så tvangskører lidt gulvvarme på badeværelset er dette helt ukritisk.

Hvis nu dimsen fra jem og fix var så genial, hvorfor sidder SolarVenti drengene så ikke og stabler milliarder???? Det er jo en SolarVenti kopi de sælger i jem & fix. Antagelig noget kina-noget (ligesom de plejer).

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-08-11 14:20

Indtil videre,mange tak for kommentarer.
Jeg er af og på (Kandu altså). Rydder op på hækklip.Men jeg vender tilbage.

Kan godt "høre" begejstringen for "apparatet",ikke er overvældende.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-08-11 20:45

Tak for svaret Snedig.

VH. M.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-08-11 20:46

Hvis man har et sommerhus, vil den måske kunne give lidt indblæsning af forvarmer tør luft, så temperaturen inde er et par grader højere end den ellers ville være. De fleste, jeg har set, har været fornærmende små, og de andre rævedyre, så man lige så vel kunne have forvarmet med elektricitet op til hver weekend i m a n g e år. Ideen kan man selvfølgelig kopiere ligesom kineserne har gjort, men kønne er de sgu ikke!