/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
GEL batterier
Fra : Sunnyman
Vist : 390 gange
100 point
Dato : 08-08-11 14:43

Jeg skal have installeret nye forbrugs batterier til Sejlbåden, og jeg har bestemt mig for at købe GEL batterier.

Mit spørgsmål er om man kan installerer 2 GEL batterier på hver sin Ah ? altså for eksempel 1 stk på 85 Ah og 1 stk på 120 Ah i parralel forbindelse(grundet pladsmangel)

Det bliver opladet med en Tysto oplader.

Håber i kvikke hoveder kan hjælpe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-08-11 16:18

Ja hvis de bare ud over amperetimetallet er helt af samme slags.
ellers kan du ikke regne med at de deler strømmen rigtigt i forhold til størrelsen.

Generelt er det dog en dårlig ide med batterier i parallel. Køb hellere et enkelt større batteri.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-08-11 16:23

En mulighed er en lader der vekselvis lader batterierne.
Findes bl.a. til campingvogne

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 08-08-11 17:22

Ingen problem--jeg har 4 stk. koblet sammen til forbrug og desuden et startbatteri.
Jeg har også en Tystor som bruges i havn og som lader begge sæt (startbatteri først).
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-08-11 09:02

Sammensatte bat. bør altid have samme antal ah. I modsat fald vil det største bat. på et tidspunkt "lade" det lille bat. op, ligesom detl lille bat. vil være først opladet, så ,det er en dårlig kombination. To ens bat. ah giver den bedste ydelse og holder længere over tid!