/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke hente en IP adresse - WinXP
Fra : johnnyBP
Vist : 936 gange
83 point
Dato : 07-08-11 20:48

Jeg har renset min teenagedatter pc for virus - Hun havde fået virusprogrammet slået fra -
Jeg måtte tage harddisken ud og montere den i en dockingstation sluttet til min egen PC, der fandt jeg 29 forekomster af vira, som jeg fik fjernet.
Herefter virkede hendes hendes pc igen fint, med undtagelse af at hverken det trådløse eller det almindelig net kort kan modtage en ip adresse fra min router, og derfor ikke kan komme på nettet.
Før jeg rensede hardisken for virus, var der ingen problemer med at komme på nettet, men en eller flere af de der vira forhindrede mig i at aktivere virusprogrammet, eller scanne med Housecall, så derfor rensede jeg hardisken fra min egen PC.
Med en anden Hardisk med win7 har jeg ingen problemer - ergo ingen hardwarefejl.
Når jeg indtaster en IP adresse og subnet maske manuelt (jeg kopierer fra en af mine andre PC'er) har jeg forbindelse til min router, men så kan windows ikke længere se netkortet ???
Windows indbyggede fejlfinder melder at "en tjeneste ikke kan startes", men det kan jeg ikke finde ud af at gøre manuelt. Jeg vil helst undgå at nyinstallere windows, da min WinXP disk ikke tilbyder reparation af systemet, og da det er en ældre CD (før SP1) vil det tage en evighed at få den opdateret, + alle programmer skal genindstalleres.
Nogen forslag til hvordan jeg får liv i den igen ??
MVH
Johnny

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-11 21:07

Winsockfix er et gammelt program men særdelses effektiv til at reparere netforbindelse: http://www.softpedia.com/get/Tweak/Network-Tweak/WinSockFix.shtml

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-08-11 21:44

Winsockfix er et godt bud på en løsning på problemet, dog ville jeg selv gerne vide hvad der sker og gøre tingene selv manuelt, men ved du ikke hvad du skal gøre så er o.v.n.'s bud det bedste.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 07-08-11 22:02

Hi Weebnoob
Det var da et forsøg værd, men det løste desværre ikke problemet. Det trådløse net kort laver forbindelse til routeren, men hænger i "henter IP adresse" - det gamle siger stadig fej:l kan ikke modtage en ip adresse.
MVH
Johnny

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 83 point
Dato : 07-08-11 22:16

Prøv at gå til Kontrolpanel og klik på Internetforbindelser, højreklik på det trådløse netkort og klik på Egenskaber, gå helt ned i bunden i det nye vindue til Internetprotokol (TCP/IP), der skal selvfølgelig være markering ud for den og du markerer linjen og klikker på Egenskaber, der skal være prik i Hent automatisk en IP adresse og i Hent automatisk en DNS server adresse, du sætter prikker der hvis ikke der allerede er markeret og klikker på OK, hvis ikke det hjælper så er der en nødvendig tjeneste som ikke er startet og du skal starte den, det er nu ikke helt uoverskueligt, klik på Start og højreklik på Denne computer og klik på Administrer, i det nye vindue går du til menuen i venstre side og klikker på Tjenester, maksimer vinduet det giver bedre overblik og så klikker du på linjerne en efter en, der står en beskrivelse af hvad tjenesten kan ude til venstre og dem som har med netværk at gøre skal starte automatisk, nogle er måske deaktiverede og du kan højre klikke og sætte tjenesten til at starte automatisk.
Hvis du er usikker på hvilke tjenester så se først og fremmest på dem som har navn efter det trådløse netkort men også andre tjenester skal være aktive før i kan gå på internettet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-11 22:17

Hvis det stadig ikke lykkes så prøv at opdatere driveren til det trådløse netkort

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-11 22:23

Måske er det programmet som styrer det trådløse netværk der er problemer med, prøv at sætte Windows til at administrere WI-FI på min XP computer er den mulighed når jeg klikker på ikonen nede ved uret, hvis ikonen er to små skærme ovenpå hinanden så er det Windows som administrerer nu

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 07-08-11 22:31

foreslår du går i enhedshåndtering fjerner det trådløse netkort og det normale netkort-
Herefter genstarter du PC'en og ser om ikke den instalerer friske netkort til dig.
Kunne mene de fra default er sat op til at hente IP.
prøv først med et kablet net og se.
Herefter med wifi.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-11 09:47

Og når du så har friske netkortdrivere, så start med at afprøve med ledning.
Bagefter kan det være, at du lige skal slå sikkerheden fra i routeren så den kan kontakte din "nye" XP

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 08-08-11 10:01

du ved godt man skal starte en prompt: skrive cmd i under Kør.
her skriver man så ipconfig og læser om man har fået en IP passende til den router man har.
Det er jo ikke sikkert at fordi man ikke kommer på nettet at årsagen er at man ingen IP har.
Når folk siger til mig du kan se der sker ingenting, jo der sker meget men ikke det du forventer.
Men Der er mange led i den kæde, som der står højere oppe.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-08-11 10:06

Du kan også vælge og se status på netværkskortet når du højre klikker på netværkskortet og så klik på detaljer.

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 09-08-11 21:37

Tak for svaret o.v.n..
Det var tjenesten til start af DHCP, som ikke startede. Tjenesten er afhængig af tre drivere, hvoraf AFD.SYS er en af dem. Den manglede totalt. Ved at hente den fra en anden PC fik jeg atter liv i netkortene. Mit antivirusprogran havde fundet virus i den fil og flyttet den til karantæne. Derfor.
Det løste problemet med netkortet - Jeg fik reinstalleret mit antivirusprogram og en efterfølgende skan fortalte der var yderligere 131 vira og ad-ware, som jeg fik fjernet. Det gav bare nye problemer. Registry mechanic (et program jeg har stor tiltro til) meldte om 1756 fejl i Registry.
Lige nu har jeg kun adgang til PC'en i "protected mode" men kan komme på nettet, så der er en del oprydning forude, Jeg vil lige prøve at scanne med "Exterminate it" og måske også med "Combo fix" to programmer som før har hjulpet med med at finde orm og root-kit, men det ender såmen nok med at jeg må reinstallere hele skidtet.
Det er en ældre PC og Windows 7 kører ikke for godt på den, så måske er det bare ud med hele lortet.
Men jeg blev meget klogere.
Igen tak for hjælpen - og også en stor tak til alle jer andre venlige sjæle, som prøvede at hjælpe mig videre.
hilsen Johnny

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-08-11 20:37

Selv tak - som du fandt ud af var det ikke så uoverskueligt at gennemse Tjenester
Citat
Det er en ældre PC og Windows 7 kører ikke for godt på den, så måske er det bare ud med hele lortet.
måske du skulle overveje at slette Windows partionen og gå over til Linux. der er du dejlig fri for virus og vi er nogle stykker som kan hjælpe hvis der er noget du ikke lige kan se hvordan man gør på en Linux computer:
http://youtu.be/gqUOHZF6FfI
http://www.linuxmint.com/