/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
dampspærre ved trapezplader
Fra : Morten51
Vist : 1607 gange
14 point
Dato : 07-08-11 16:31

Jeg er ved at ombygge en stålbygnng til lejlighed. Mit problem er isoleringen af tagkonstruktionen. Set oppe fra består det taget der har en hældning på 5% af to lag tagpap der ligger på 100 mm hårde isoleringsbats. ( Jeg har ikke brudt taget op så jeg ved ikke om der er en plade under pappet men det føles blødt at gå på så jeg tror der kun er isolering.) Batsne ligger på trapetzplader af blik og højden på pladerne er 10 cm og det samme i bredden.
Nedenunder vil jeg isolere med 400mm indblæst papiruld og under det en dampspærre. Om den skal være af den diffusionsåbne type der lader eventuel fugt diffudere ud i sommerhalvåret eller om den skal være normal 0,20 mm 100 % vil jeg også gerne høre jeres mening om. Mit hovedproblem er dog at trapezpladen også vil virke som dampspærre og den liggeruden på 80% af isoleringen. Det kan løses ved at lade være med at isolere helt op til trapezpladerne og så ventilere i det luftrum men så er der ikke plads til så meget isolering og de eksisterende 10 cm isolering isolerer stort set ikke.Kan det løses ved at perforer trapezpladen med mange små huller eller færre større hullerf.eks 50 mm??
Jeg har tidligere stillet spørgsmålet og fik 2 gode svar men jeg er bange for at jeg uheldigvis har lukket for yderligere svar. Jeg vil gerne høre flere meninger og spørger derfor igen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-11 17:54

Du skal overveje en gang til om papiruld nu er et klogt valg. Det ville blive det eneste organiske materiale, som kunne udsættes for skummel og råd.

Du har tagpappen, som damptæt lag , og stålpladen. Begge ligger forkert med hensyn til fugttransport.
Hvis du meget omhyggeligt laver en helt tæt membram neders mod det opvarmede rum går det vel nok.
Men pas på med huller for elinstallationer og deslige.
Ellers vil det være merere sikkert med en udluftning lige under trapezpladen, selv om det koster på den samledeisoleringstrykkelse.

Deteneste man kan sige med sikkerhed er at den nederste membram ikke skal være diffusionsåben.