/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
digitalisere magnet-spole bånd
Fra : willlliam
Vist : 920 gange
200 point
Dato : 07-08-11 13:02

Jeg har et ca 30 år gammelt spolebånd med samtaler familie sammen.
Er båndet simpelthen for gammelt og lige til at smide ud? Eller findes der et sted, hvor man mod betaling kan få båndet overspillet til digitalt medie ( CD eller DVD )?
Har selvfølgelig forsøgt at finde en gammel spolebåndoptager, men det er ikke lykkedes og at købe en for dette eksperiment er for dyrt. Så hvad kan jeg gøre.
Læste for 5 - 8 år siden der var en mand fra DR, som privat arbejdede med at overspille spolebånd, men kender ikke adressen mere.
Kan I hjælpe mig?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-11 13:43

Båndenes tilstand afhænger meget af deres oprindelige kvalitet, og hvordan de har værwet opbevaret.
Selve det magnetiske pulver er "limet" på et plastbåndaf acetat eller polyester.
Acetatbåndene kniber med at holde formen . Men også på polyesterbåndene kan limen vær dårlig så pulveret falder nemt af.
Nogle bånd kan afspilles en enkelt gang med godt resultat, hvis man renser tonehoved tit undervejs.

Der er ikke så mange gode båndmaskiner i drift mere, men det skulle vel være muligt at opspore en som har en. Digitaliseringen er ligetil via et lydkort.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-08-11 14:05

Programmet audacity og en spolebåndoptager er det der skal til
for at overføre den analoge lyd til computeren.
Jeg har overført masser af kassettebånd på den måde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-08-11 14:07

Dun kan finde gode båndoptagere på QXL

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-08-11 14:49

Har overført kassettebånd på denne måde via kasseoptage line out til lydkort line in ved hjælp af AUDACITY.
Spelebåndoptage har jeg set billigt på bl.a. QXL og dba, og også på e-bay.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 07-08-11 15:51

Der fandtes både to og firespors båndoptagere. Det er nok klogt at vælge den rigtige udgave ved køb.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 07-08-11 16:54

Måske kan du bruge dette link. http://www.overspil.dk/typer.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-08-11 17:01

Familiesamtaler ?
Jeg kan nu godt huske da min onkel først i tresserne slæbte sin store tissegule Philips spolebåndoptager med i toget på familebesøg for at prale......og i det skjulte at optage alt det der blev sagt ved spisebordet.
Hans far blev rasende

Jeg ville nu ikke tage chancen med en brugt, tonehoveder kan i den grad være nedslidt, og indvendige gummiremme til drev være møre, desuden afspilles bånd bedst på den maskine de er indspillet på, gamle bånd kan også "smitte"af lydmæssigt på næste ring i opviklingen hvilket gør lyden ulden, men det burde en pro kunne klare digitalt.

http://www.2dvd.dk/lyd.htm

http://www.videoc.dk/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-11 18:06

Tonehovedets slid har mest gengivelse af diskant at gøre. Den spiller ikke så stor rolle ved tale.