/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Børnesikringsdims til hanstik
Fra : lham
Vist : 1894 gange
50 point
Dato : 07-08-11 06:40

Da børnene var små havde vi nogle grå plastik dimser med 2 ben der kunne sættes i hanstik så ungerne ikke kunne få søm/hæklenål ind til de 230 v-har ledt uden held -hvor får jeg fat i sådan nogle ?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-08-11 06:47

Er det sådan nogle, du tænker på:

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/20098963

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-08-11 07:21

De er gledet ud efterhånden som de pillesikre damer har vundet indpas, men der er jo stadig millioner af de gamle i brug.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-08-11 07:22
Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-08-11 07:38

Tak for links-de ser udmærkede ud ,men dem vi havde var ikke runde men aflange, og kunne derfor også bruges til "retangulære" hanstik med høj kant ligesom forlængerstikdåser hvor en del af udtag er retangulære- så for ikke at skulle skifte 80% af "stikparken" ud med udelukkende runde stik er det de aflange popper jeg først og fremmest er ude efter

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 50 point
Dato : 07-08-11 07:40

i mit andet link er der også nogle aflange, men det har du måske ikke set?

http://babynbags.dk/product/sikkerhedsprop-8-stk-105/

Men det er måske heller ikke dem??

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 07-08-11 08:15

Hvordan ser stikkontakterne ud? hvis de ligner dem her: http://www.ao.dk/Portals/0/Diverse%203/retrokontakter300.jpg er de ikke "pillesikret" men fra 1975 og nyere http://www.lk.dk/Flash/old_products/1975-plan102.png er "pillesikringen" indbygget.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-08-11 08:48

Jeg kan nu godt huske de aflange da jeg har solgt en pokkers masse af dem.

Men hvis de ikke findes som hyldevare hos byggemarkeder og installatører er de nok gledet ud til fordel for andre lignende produkter.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-11 09:07

Kære Iham.
Du skal lære hvad der er han og hun.
Forhåbentlig er du bedre til det i menneskenes univers en i elstikkenes.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-08-11 09:59

Citat
Du skal lære hvad der er han og hun.
Forhåbentlig er du bedre til det i menneskenes univers en i elstikkenes.

Ifølge indlægget har han da haft små børn, så det skulle være på plads

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-08-11 10:26

Det er dem i pifo link du søger 8 stk kr.20- og de kan sættes i en HUN sikkkontakr rund eller aflange kontakter

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-08-11 10:28

Det er hans andet link, skulle der have stået

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-08-11 11:55

pifo

CITAT

"i mit andet link er der også nogle aflange, men det har du måske ikke set?

http://babynbags.dk/product/sikkerhedsprop-8-stk-105/

Men det er måske heller ikke dem?? "

Jo det er meget tæt på dog er jeg lidt i tvilv om de kan bruges i DK ( LK-nes stik ) da DK jo ikke er nævnt i anonsen-dog eu kontakter ???. Desuden er det bøvlet med den nødvendige udtrækkernøgle-dem vi havde var forsynet med 2 små huller , men jeg ikke mere erindre hvordan vi fik dem pillet ud-kun at det var noget bøvll

Det med forskel på han-hunstik er livsvigtig for artens overlevelse-har set eksempler på folk der havde et VIRILT ( 230) volt hanstik liggende på gulvtæppet-det er farligere end sex i naturen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-08-11 13:51

Citat
Desuden er det bøvlet med den nødvendige udtrækkernøgle

Hvis du har negle og kan få fat i kanten af sikkerhedsproppen, kan de trækkes ud uden den nøgle

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 07-08-11 14:11

Jeg er ret sikker (men ikke 100%) på, at disse sikkerhedspropper virker i DK også.
For 20 kr er det vel værd at prøve?

Men hvorfor får du ikke skiftet til nye kontakter i stedet? Så er du ude over det problem?

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-08-11 15:40

For at blive skadet af at stikke en feks. nål i en stikkontakt, eller hunstik, skal vedkommende
samtidig have forbindelse til jord, vandhane radiator eller lignende. Genstanden skal også
stikkes i den side hvor fasen er. Det er derfor et sjælden situation at komme i. Iøvrigt vil der i
givet fald ikke gå så stor strøm gennem personen at det er livsfarligt, fordi hfi relæet slår fra
før strømmen er stor nok til det, det drejer sig om ca. halvtreds milliampere.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-08-11 18:47

kogalejy
Når det er et barnebarn på 7 mdr synes jeg ikke man skal sætte sin lid til HFI relæet -man dør jo heller ikke af at tisse på et el hegn , men man glemmer det aldrig !

SKATTEFUND
i en " Elkasse" fra 80-erne fandt jeg sgu 6 stk propper-lettere brune ( fra dengang man måtte ryge i eget hjem )

Princippet i dem er at benene på den ene prop presses i de 2 huller på oversiden af den der er monteret på hunstikket og vupti ( næsten ) man kan trække den fri.

Nå seks er ikke nok så jeg anskaffer nogle af de aflange pifo henviser til

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 07-08-11 18:48

Tak for svaret pifo.-så gælder det bare om at passe på nøglen eller ikke klippe negle