/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ventilering af tagkonstruktion?
Fra : Morten51
Vist : 440 gange
88 point
Dato : 06-08-11 22:40

Jeg er ved at ombygge en stålbygnng til lejlighed. Mit problem er isoleringen af tagkonstruktionen. Set oppe fra består det taget der har en hældning på 5% af to lag tagpap der ligger på 100 mm hårde isoleringsbats. ( Jeg har ikke brudt taget op så jeg ved ikke om der er en plade under pappet men det føles blødt at gå på så jeg tror der kun er isolering.) Batsne ligger på trapetzplader af blik og højden på pladerne er 10 cm og det samme i bredden.
Nedenunder vil jeg isolere med 400mm indblæst papiruld og under det en dampspærre. Om den skal være af den diffusionsåbne type der lader eventuel fugt diffudere ud i sommerhalvåret eller om den skal være normal 0,20 mm 100 % vil jeg også gerne høre jeres mening om. Mit hovedproblem er dog at trapezpladen også vil virke som dampspærre og den liggeruden på 80% af isoleringen. Det kan løses ved at lade være med at isolere helt op til trapezpladerne og så ventilere i det luftrum men så er der ikke plads til så meget isolering og de eksisterende 10 cm isolering isolerer stort set ikke.Kan det løses ved at perforer trapezpladen med mange små huller eller færre større hullerf.eks 50 mm??

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 88 point
Dato : 07-08-11 03:06

Du skal have ventilation imellem trapezpladen og tillægsisolationen og så vindtæt pap over papirgranulatet. 400 mm vil være overkill og vil blive overdøvet af diverse kuldebroer andre steder i konstruktionen, du skal vel have vinduer og døre i bygningen!?
Jeg har ikke bygningsreglementet lige ved hånden, men mit gæt er et sted imellem 40 og 100 mm ventilationsspalte, afhængigt af tagets dimension fra skæg til kip.
vh
pbp

hvis du perforerer trapezen, skal du have spalte mellem tagpap og isolation. I øvrigt kan "det bløde" under pappet sagtens være tagkrydsfiner eller spånplade, der har suget vand og rådnet op. Man har før hørt så galt med uventilerede tage.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-08-11 06:08

du må ikke perforere trapezpladen. det er en selvbærende konstruktion og den svækker du alt for meget ved at bore huller i den.
men du kan godt fylde hulrummet helt ud med isoliring. så skal din dampspærre bare være af typen hygrodiode.
den er specielt beregnet til den slags tagopbygninger.

Godkendelse af svar
Fra : Morten51

Dato : 07-08-11 10:48

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : Morten51

Dato : 07-08-11 10:57

Tak for svarene. Desværre peger i i hver sin retning. Jeg vil jo helst tro på det med hydrodiodespærren men ved ikke om jeg tør. For det taler at papiruld transporterer fugten godt og desuden vil luften i lejligheden være tør da jeg kører med konstant ventilation med varmegenvinding.
Til gengæld er løsningen med det ventilerede spalte velafprøvet.