/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udskiftning af hjulleje VW polo hit 86´
Fra : Laugi
Vist : 923 gange
20 point
Dato : 06-08-11 22:13

Jeg har oplevet store støjgener i venstre baghjul og fornemmer at det er hjullejet som er gået.
Skal der nogle store værktøj til at udskifte fx. hydraulisk presse?

Mvh Laugi

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-08-11 22:43

Den faglig korrekte måde , er med en presse.
Mange klarer det i perlegruset med en dorn og en hammer.
Hvis lejet skal holde er absolut renhed et must. og der må ikke være brugt slibegrej i samme værksted.
Desværre er der mange mekanikkere , som overtræder disse krav. Så kan de jo tjene penge på at skifte igen efter et par år.

Kommentar
Fra : Laugi

Dato : 06-08-11 22:45

Vil du anbefale at jeg tager ud til et "gør det selv" værksted frem for at bruge en dorn og hammer?
Jeg vil meget geren spare lidt penge fordi vognen er en herlig gammel en af slagsen :)

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 20 point
Dato : 06-08-11 23:07

Du trænger ingen hyd. presse. Bare brug en skruestikke så du ikke presser det skævt ind
alimak

Kommentar
Fra : Laugi

Dato : 07-08-11 12:17

Hej med jer,

jeg har nu fået hjulet af og er lidt i tvivl hvordan jeg kommer til lejet. Er der nogen som kan gøre mig lidt klogere?

Laugi

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-11 13:48

Med det spørgsmål lyder det som om du skal have mekanikerassistance.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-08-11 15:12

Det sidder i midten af hjulet!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 07-08-11 18:00

Det sidder som allerede nævnt i midten af bremsetromlen. Muligvis beskyttet af en pakdåse - set fra indersiden af tromlen. Hvis det er tilfældet må du lirke denne ud f.eks. med en skruetrækker. Så skulle du meget gerne kunne se det famøse leje. Jeg ville finde en passende stor top fra et topnøglesæt og så anbringe tromlen mod et fast underlag. Læg gerne en klud imellem underlag og tromle. Frem med den store hammer og et par dask. Giver lejet sig ikke, skal du nok overveje, at få det presset ud - og det nye i ved samme lejlighed. Det kan din lokale mekaniker klare på ingen tid, da du jo har gjort det grove forudgående.

Godkendelse af svar
Fra : Laugi

Dato : 13-08-11 20:23

Tak for svaret alimak.
Klarede opgaven men en skruetrækker og skruestik. Har meget begrænset viden om reparationer på biler, min bil trænger dog til at jeg prøver selv og det lykkedes fint denne gang.

Hilsen Laugi

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 13-08-11 20:46

Det er utrolig hvad man kan klare hvis man har lidt praktisk sans.
alimak