/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rumtopf Hvordan
Fra : svendgiversen
Vist : 1247 gange
100 point
Dato : 06-08-11 16:55

Min afdøde kone var god til at lave rumtopf, men jeg fulgte ikke rigtig med fra sidelinien...

Jeg har masser af små modne blå blommer og jeg har købt en 54% Hansen rum.

Skal der sukker i? Hvad/Hvordan gør jeg??

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 06-08-11 17:06

Du kan pørve opskriften på denne side:

http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/Mad_der_holder/Opskrifter/2009/uds_1/20090701132726.htm

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Accepteret svar
Fra : timmiraaby

Modtaget 110 point
Dato : 06-08-11 17:07

hej du skal udstene blommerne og putte den i et stort glas og put så rom på til det dækker derefter hælder du sukker på der skal halt så meget sukker på som rom så hvis du tager 1kg rom på så skal du tage et ½ kg sukker og jo længere du lader det stå jo bedre bliver det efter min smag

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-08-11 18:20

Rommen SKAL dække blommerne, ellers mugner de.

MEGET VIGTIGT

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-08-11 18:20

Jeg laver den med madeira.
Jummy

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-08-11 19:38

@ Svend.
Brugte din kone KUN blommer ??
Min gamle farmors opskrift lyder sådan her :
1 kg. solbær.
1 kg. ribs.
1 kg. udstenede blommer.
1 kg. udstenede kirsebær.
Bærene lagde hun ned efterhånden de blev modne.
Naturligvis skyllede og rengjorte.
Lagvis med sukker...ca. 2 kg. i alt.
Hældte rom eller cognac over til bærene er dækket.
Tilsæt lidt atamon.
Efterhånden som der blev dannet lage rører man forsigtigt i det til melis er smeltet.
Opbevar det koldt .
Når bærene er brugt kan man drikke "saften" som likør.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-08-11 19:41

http://www.dr.dk/DR2/camillaplum/Mad_der_holder/Opskrifter/2009/uds_1/20090701132726.htm

Kan anbefales. Husk sukkeret og lad være at spare på det. Du risikerer at det gærer, hvis du er nærig med sukker.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-08-11 20:05

Jeg ved godt at Rumtopf oprindelig er hele sommerens frugter med rom over efterhånden...

Men min kone lavede det kun med de små blå blommer som vi havde, og det smagte fantastisk,
nu har jeg igen alt for mange af de samme blommer, derfor mit spørgsmål.

Er efterhånden klar over hvad jeg skal gøre, nu leder jeg efter beholderen: Topfen?
Hvis jeg ikke finder den, hvad kan jeg komme blommerne i??

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-08-11 20:29

Du kan komme dine blommer i hvad det skal være. En gryde med låg ( rustfri ) . En stor glasert syltetøjs krukke . Det må bare ikke være sådan at der kan komme lys til.
Men mængden av sukker og rom skal passe til blommerne ,så du ikke gør rommen for tynd .
Held og lykke med blommerne -rumtopf er en ting som desværre er ved at gå i glemmebogen .

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-08-11 20:51

Så vidt jeg ved er det også vigtigt, at du kun bruger de pæne frugter.
Hvis der er pletter på må du ikke bruge dem.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-08-11 10:05

Tak for svaret timmiraaby.