/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
bil starter ikke? omdrejning fart drejer
Fra : dayworker24
Vist : 583 gange
200 point
Dato : 05-08-11 00:37

Jeg har en bil, der ikke kan starte.

Når man sætter tænding på, og der kommer lys i de forskellige lamper osv. Lyset virker også. Men starteren lyder svag når man drejer nøglen, og lige når man slipper, så drejer både hastigheds og omdrejningsnålen helt vildt rundt. også mere end jeg mener de skulle kunne. Nogen der har en ide om hvad det kan være.
hvis det er fordi bilen mangler strøm, så kan jeg bare ikke forstår hvorfor nålene drejer rundt, som de nu gør.

Bilen er en Xsara coupe 1.6i fra 99.
Den har fået ny starter for ikke så lang tid siden, men ved dog at den virker, og den har gjort det nogle måneder.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 210 point
Dato : 05-08-11 00:41

Batteri, spændingsregulator, generator (kul, dioder) eller startrelæ er defekt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-08-11 06:08

prøv lige at spænde ledningerne på batteriet fast. også batteriledningen der går til starteren og stel på motoren skal efterspændes.
hvis du holder gør nogle forsøg på at starte og straks derefter mærker på batterikablerne lige ved batteriet og der hvor de går på motor og stel, vil de blive varme hvis der er dårlig forbindelse.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-08-11 06:40

Du skriver at starteren "lyder svagt". Betyder det at den går rundt eller klikker det bare i den? Du må vide om den trækker motoren rundt? At spedermeter nålen og turtellernålen hopper og spretter trenger ikke betyde en skid.
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-08-11 09:43

Nåeh ja.
Dt kan også være løse ledningsforbindelser ved batteri eller starter.

Inden du begynder at pille der skal du tage stelklemmen af batteriet.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 05-08-11 10:24

Den trækker motoren en anelse rundt, så det er ikke bare klik lyde. Men jeg må lige se efter på stel ledninger, og andre diverse ledninger. Mange tak for forslagene.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-08-11 10:29

Tag og prøv og set startskabler på og få strøm fra en anden bil, og se om det hjælper. Gør det det, så ved du hvad fejlen er.
alimak

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 05-08-11 11:22

lige en ting jeg glemte at skrive, som måske er væsentligt.

Uret stod på 00:00 da jeg havde prøvet at starte bilen, så den må have nulstillet sig selv, som om strømmen havde været fuldstændig væk.
Og klokken var ikke 00:00 da jeg prøvede.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-08-11 13:04

Dit batteri er fladt. Enten fordi generatoren ikke lader, eller fordi batteriet er faldet sammen i cellerne.
Nyt og opladet batteri, eller som Allimak har skrevet: Startkabler og en hjælpebil, så snurrer den, - ialtfald til næste gang du stopper den. Når den nu en gang er startet måler du lige spændingen over batteripolerne, mens kørelys etc. er tændt. Ligger spændingen under 13,8 volt bør du nok få kigget på generatoren.

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 05-08-11 17:03

Tak for svaret transor.
Det var batteriet, og det er derfor skiftet i dag. Mange tak for de mange svar. God weekend