/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Stoppet gulvafløb
Fra : Kortoververden
Vist : 1381 gange
200 point
Dato : 04-08-11 20:07

Jeg har fået nedbrudt et indmuret badekar, og nogle af cementresterne og andet godt er desværre røget ned i gulvafløbet.

Nu er det stoppet.. Hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-08-11 20:13

Hvis din støvsuger ikke tåler vand, så vent til vandlåsen er tør, vrid røret af og sug stadset op med enden af slangen. Hvis du er utålmodig, så køb/lej/lån en våd/tørsuger.
Du skal selvfølgelig stoppe suget og rense slangen undervejs i processen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-08-11 20:15

Lige nu står der vand 2 cm op på gulvet, og der er INGEN bevægelse, så der går nok en rum tid inden vandlåsen er tør

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-08-11 20:20

ned med en hånd og grav skidtet op, find en rensetråd

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-08-11 20:20

Kan du skrue risten af ? og hvad har du indtil videre forsøgt ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-08-11 20:22

Citat
ned med en hånd og grav skidtet op, find en rensetråd

tænkte noget af det samme- et stk. ståltråd og evt et bredt jern som kan bukkes og bruges som ske.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-08-11 20:23
Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-08-11 20:34

Det er lidt svært at få hånden ned i et 70 mm afløb, der er ingen rist på og jeg har prøvet med en helt almindelig spiral, den støder bare på "grus" i vandlåsen

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 04-08-11 20:40

prøv at hælde noget afløbs-rens ned. det plejer at hjælpe.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-08-11 20:45

Citat
prøv at hælde noget afløbs-rens ned. det plejer at hjælpe.

næppe på grus og beton

hvor langt ned støder du på ?

bare så man kan forestille sig hvad du kan bruge til at grave op med, som er mindre en 70 mm

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-08-11 20:49

Jeg kommer ca 40 cm ned før jeg rammer ind i vandlåsen som sidder i etageadskillelsen (det er en ældre villa med badeværelse på 1. sal)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-08-11 20:51

Du kan "bore" med en kraftig ståltråd eller lignende, med håndkraft så du har føling med
hvad der sker. Går ud fra der er et vandlås lige under risten, der sidder skidtet.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-08-11 20:53

Der er ingen rist og jeg har prøvet med en afløbsspiral, som alt andet lige burde være bedre end et stykke ståltråd.

Vandlåsen sidder som nævnt ca 40 cm under gulvet

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-08-11 20:57

Jeg har nu fået vandet væk, det kostede desværre min støvsuger livet (jeg havde sat en askesuger som forsats, men fik den fyldt så meget at min SPRITNYE og HUNDEDYRE Electrolux tog vand ind, så nu har jeg endnu et problem)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-08-11 21:12

Citat
Der er ingen rist og jeg har prøvet med en afløbsspiral,

Den kan være for blød

Ellers er det vvs manden

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-08-11 21:17

et øjeblik gik der rent "husmoderprincip " i mig og var ude og kigge i køkkenet for at se - hvad man dog kunne have -

sorry, det er ikk´sjovt. Men jeg forestillede mig en masse grus og beton som lå ovenpå inden vandlåsen og så er der jo masser af køkkenredskaber indtil 30 cm.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-08-11 21:30

smuller 54 er inde på noget der kan bruges

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-08-11 22:30

Tænkte på om det kan "pustes" ud med et eller andet krafteig stykke værktøj....event. en højtryksspuler ??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-08-11 22:32

Citat
....event. en højtryksspuler ??

Mere vand...ved det godt meeen ... alternativt skal det jo suges op og støvsugeren er kaput

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-08-11 22:35

Manden siger du skal prøve med trykluft ....
Alt efter hvor store stykker det er

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-11 22:48

Er der kun det ene afløb fra badekarret på badeværelset?
Der er vel også en håndvask, og under den skulle der gerne være et gulvafløb med en rist. Hvis ja ... har du så renset det afløb?
Vandet kommer vel fra brug af håndvasken!
Du skriver at "vandlåsen" sidder 40 cm under gulvet. Så må den vel være synlig i etagen under. Der skal lukkes for vandet og "vandlåsen" skal afmonteres, men det ville jeg nok lade en vvs'er gøre.
Og husk lige, at der er "nye" regler, når et badeværelse renoveres.
Afløb og vådrumssikring.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-08-11 23:58

Hos Biltema kan man købe en fleksgriber, som de kalder den .

Den kan nå ned og fiske skidtet op. Det vil kræve lidt tålmodighed med grus . Men den er ganske nem og effektiv.

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Tang/Fleksgriber/

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-08-11 20:04

Det blev en bliktud med en motorsplitter

Den første der viser medlidenhed på grund af regningen får pointene

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-08-11 21:22

Medlidenhed?

Jeg troede jeg havde fået lavet et nyt badeværelse .... det havde jeg også .... men det hele skal laves om .... vandskade i stueetagen ... alt skal rives ned og laves om.

Men jeg blev da det "klogere" af skade .... tag ikke det billigste tilbud.