/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
convertere publisher - opslag til enkelt
Fra : ingelein
Vist : 1065 gange
100 point
Dato : 04-08-11 18:41

Hej
Aktivitetscentret www.tavlhoj.dk har en hjemmeside, som jeg er ansvarlig for. Denne hjemmeside skal nu også indeholde et nyhedsblad, som udgives 4 gange om året.

Publikationen skrives i Publisher og jeg har i sin tid sat en skabelon op, således at heftet foldes med modstående sider.

Nu skal jeg lave publisher om til en PDF fil - det går også fint, men det er ikke så smart at siderne ligger som de gør, når bladet skal trykkes.

Jeg har lavet publikationen om til enkeltsider, men online som PDF er de stadigvæk som til det trykte hefte.

Hvem kan hjælpe mig ?. Jeg kunne selvfølgelig kopiere hver side og lave et helt nyt blad med enkeltsider - men kan det ikke gøres smarterte?

Med venlig hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : webm

Dato : 04-08-11 19:02

Følger interesseret med her...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-08-11 19:09

Hej
så vil jeg for en ordens skyld skrive at jeg fralægger mig alt ansvar for det omtalte blad. Andre har overtaget det - og har faktisk ødelagt "linjen" og opsætningen.
Det ligner mest af alt et "børnehaveblad" - desværre.

Mange hilsner
Ingelein

webm - hvorfor er du interesseret - har du samme problemer?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 04-08-11 19:20

Ikke just nu - men har været omkring problemet, men det blev så løst på den måde med enkelte sider efter hinanden...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-08-11 19:27

hej webm
Vil du være rar at fortælle hvordan du så kom til de enkelte sider. Ikke den omstændelige vej håber jeg. Jeg vil også gerne have sider efter hinanden.
mvh
Ingelein

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 04-08-11 22:22

Til foreningsblade har jeg altid bare benyttet word med alle sider i A4, og når de skulle sendes til trykning blev det afleveret i pdf-format (hver side efter hinanden). Da vi skiftede fra A4 til A5 format spurgte jeg trykkeriet, hvordan de ønskede at vi afleverede dem, sagde de at de foretrak at vi fortsat afleverede den i A4 format fra side 1 til x, så skulle de nok bringe dem ned til A5 format, og ombryde dem, så det blev et lille hæfte.

Nu ved jeg jo ikke hvordan I får trykket jeres blad! Hvis I selv kopierer forstår jeg godt jeres opsætning, men får i lavet det ude i byen - bør dette trykkeri også kunne det samme som vores.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-08-11 10:06

Hej IBM
Tak for svaret. Bladet blev sidste år sendt til et kommunalt trykkeri. Senere har man fundet et billigere trykkeri.
Jeg har selv lavet den publisher skabelon, som andre folk nu skriver i - bortset fra at de slet ikke overholder hverken rammer eller andre ting, som "pladsholdere". Derfor går der også lidt kage i det, hvis jeg laver bladet om til PDF uden først at rette nogle fonte og billeder.

Nu vil jeg prøve at gemme bladet som word, hvis det kan lade sig gøre. Jeg synes at det vil være fint, hvis bladet bare har siderne efter hinanden.

Der er en funktion, hvormed man kan lave opslag om til mastersider, hvor siderne så også fremkommer som opslag, men i rækkefølge (ikke som ved foldning til hefte). Men når jeg laver disse sider om til PDF - har jeg igen "opslag" med siderne forkert efter hinanden.

Med venlige hilsner

Ingeborg

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-08-11 13:36

Citat
Men når jeg laver disse sider om til PDF - har jeg igen "opslag" med siderne forkert efter hinanden.

Kan du ikke bare omdøbe de eneklte filer, så de udskrives som du vil have det
Prøv denne, der kan du udtrække enkelte sider og gemme/ importere og meget andet.
http://pdf-xchange-viewer.en.softonic.com/

Pdf printer
http://www.cutepdf.com/products/cutepdf/writer.asp

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-08-11 13:53

Har lige prøvet at udskrive en Publisher fil med
http://www.cutepdf.com/products/cutepdf/writer.asp
og der kommer de ud som det skal.

Kender du ikke programmet, så hent den ZIP fil på linket og installer
når du vælger at udskrive, så klik på det du vil udskrive
og når du får valget mellem hvilken printer = så vælger du CUTE
og ud kommer det som den fineste pdf fil.

Der kan du også vælge hvordan det skal printes ud = bogform osv

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-08-11 14:06

Hej nomore

tak for dit svar. Jeg har installeret cutewriter og det er den jeg bruger for at omdanne min publisher til en PDF fil. Det er fint nok.

Problemet er at publisher filen ligger som et tosidet opslag. Her ser du, hvordan det ser ud, når jeg lægger pdf-filen på hjemmesiden.

Jeg har også valgt at omdanne min .pub. fil til en enkeltsidet fil i stedet for opslag, men det er ligesom det ikke slår igennem til pdf formater, som stadigvæk er i "opslag med 2 sider.

Kig lige her:
http://www.tavlhoj.dk/Bladet.html

Det er jo ikke særlig smart - eller læsevenligt.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-08-11 14:29

Citat
Det er jo ikke særlig smart - eller læsevenligt.

Nej, den er du ikke sluppet godt fra.

Hvis det kun er den ene fil du har problemer med,
vil jag da godt forsøge at rette på den,
Bare smide den på peecee og jeg gør et forsøg, senere på dagen.

Står og skal ud at handle.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-08-11 14:33

Hej nomore
Heldigvis er det ikke mig, som har lavet det "børnehaveblad".

Bladet udkommer 4 gange om året, så tak for tilbudet om at rette til, men det hjælper mig ikke.
Iøvrigt vil jeg da hellere lade være med at lægge bladet på hjemmesiden end at det er noget makværk som jeg skal lægge navn til.

Mange hilsner
Ingelein -

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-08-11 14:48

Måske kan du bruge dette, kvaliten kan godt blive bedre
http://peecee.dk/upload/view/320490

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-08-11 15:24

Slå tosidet opslag fra, og udskriv filen til din PDF-printerdriver.
Så kommer de helt automatisk som de skal nemlig en A4 ad gangen i rigtig rækkefølge.
Ammitz

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 05-08-11 15:55

Hejsa
jeg kan ikke huske om det hedder det samme i Publiher...

Problemet er at filen er skrevet som "booklet",. Så filens side eindeling sker i Publicher og ikke via udskrift.

Hvis du i Publicer undlader at Bublicher tager stilling til side indeling, men har laver dem som alm A5. Kan du udskrive 2 filer den som almindeligt PDF (til nettet) og den anden som som booklet 2 sider trykt på begge sider.

Det er svært at den dem når man i sidelayout har sagt at de skal være på samme papirside.
Så det er i sideopsætningen, i Publicer af fejlen skal rettes.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-08-11 16:19

Citat
Jeg har lavet publikationen om til enkeltsider, men online som PDF er de stadigvæk som til det trykte hefte.

Er du sikker på du har lavet publikationen om til enkeltsidet A5?

Prøv at lægge din publisher fil ud, - så vi har en mulighed for at se hvad der er galt!

Ammitz

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 05-08-11 19:52

Hej Benjamin.Hansen

Tak for svaret, som bragte mig på rette spor. Jeg har nu gjort følgende:
1. slået 2-sidet opslag fra - i menuen
2. I sideopsætningen - menuen filer - har jeg valgt "enkeltside" i stedet for hæfte. Det du kalder for "booklet" - men som hedder hæfte i den danske version.
3. Jeg har så konverteret Publisher til en PDF fil
4. Uploadet via ftp
5 indsat den oploadede fil som link i min hjemmeside

Iøvrigt benytter jeg one.com som vært. De har en "Webcreator", som er forholdsvis nem at kapere.
http://www.tavlhoj.dk/Bladet.html
Med venlig hilsen
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 05-08-11 19:53

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
God weekend - jeg kan sove roligt nu uden Publisher/PDF
Mange venlige hilsner
Ingelein