/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
scooter vil ikke lade.
Fra : notatoy
Vist : 698 gange
300 point
Dato : 03-08-11 11:11

Min søn har købt en fabriksny scooter. Vi fik den hjem og han kørte ca 10 km. Da han så ville køre den igen kunne den ikke starte. Det kar den så ikke kunnet siden, enkelte gange er det lykkedes at den via kickstarteren, men der er ikke lys på den.
Vi har tjekket at inden ledninger sidder forkert eller løst.
Forhandleren har lukket sit firma så selvom der er garanti på scooteren kan vi ikke få den lavet.
Har haft en mekaniker til at kigge på den, han siger at problemet er at batteriet ikke lader når man kører på scooteren, men han ved ikke hvad det skyldes.
Nogen der har en god ide til hvad det skyldes???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-08-11 11:17

Ja scooterens lader eller laderelæ er defekt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-08-11 12:50

Ledninger, lader laderelæ, eller defekt batteri.
Start med at se efter om der er vand på batteriet.

Et blybatteri ødelægges af at stå meget længe uden opladning.

Nærmere kan vi ikke komme det med de sparsomme oplysninger.

Næste step er at afmontere batteriet og sætte det til opladnig.
Hvis det lykkes er fejlen i scooteren.

Det er en dårlig mekanikker, som ikke kan finde og rette fejlen.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-08-11 18:24

Kan man ikke bare få den lavet hos en anden forhandler som sælger samme mærke hvis den har fabriksgaranti... hvis den altså har det så er det vel lige meget om det er hos den forhandler hvor man købte den.
Du kan da prøve og undersøge det.
Det er rimelig ærgeligt i lige har købt den også de går konkurs med det samme.

Hvad er det for en model og hvor har i købt den ?
Og står der noget om fabriksgaranti ?

Hvis battieret ikke bliver opladt så kan det være spændingsregulatoren som er defekt eller ledningerne som er løse.
Spændingsregulatoren sidder gerne forrest på scooteren under frontskjoldet og har gerne 4 ledniger tilsluttet så prøv og undersøg den først. Måske stikket bare sidder løst.

Det kan også være statoren/generatoren eller ledningerne derfra.

Og undersøg sikringerne.

Du kan prøve og se her for at se hvor de forskellige ting sidder og hvordan de ser ud :
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/elektrisk.php

Men du skal have fat i en multimeter så du kan måle volt og sådan noget.
Sæt multimeteret til jævnstrøm og forbind det til batteriet mens det sidder i scooteren.
Så siger det måske 12,4 volt.
Når du så starter motoren og giver lidt gas så skulle den gerne begynde at lade hvilket du kan se ved at volten stiger til cirka 14 volt. Hvis volten ikke stiger ja så bliver batteriet ikke opladt også kan du checke det med spændingsregulator, stator og ledninger.

Jeg har også oplevet nogle gange at mit batteri ikke ville oplade.
Den ene gang var det en af ledningerne i stikket her som ikke havde forbindelse fordi det var dårlig sat sammen : http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/billeder/billed1765.jpg

Også 2 gange har jeg måtte købe ny spændingsregulator fordi den er gået istykker.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-08-11 20:00

Citat
Sæt multimeteret til jævnstrøm og forbind det til batteriet mens det sidder i scooteren.
Så siger det måske 12,4 volt.

Tvivler på det kommer over 12 volt........men?
sætter du et volt meter på batteriet = skal det stige MARKANT op til max 15volt = DEROVER og den er deffekt = under 13volt = deffekt
er der ingen udslag = når du giver gas = kan du rolig regne med at det er STATOR
>voltregulater = CDI regulerer kun strømmen, fra veksel/ til jævnstrøm (hvis ikke jeg tager fejl)
men derfor kan den vel være defekt også.

Har du ikke et voltmeter, så sæt en almindelig pære 12 volt på batteriet, og du skulle gerne se
pæren lyse kraftig op, når du giver den gas.

Ellers har jeg lagt et link længere nede på kandu hvor der står hvordan du fejlfinder el? skidtet.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-08-11 20:01

Citat
han kørte ca 10 km.

Hurtigt han gik neden om og hjem.......?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-08-11 20:06

NB:

I skulle vel ikke have været udsat for et lyn-nedslag, det kan riste selv det bedste elektronik???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-08-11 17:10

Citat
Sæt multimeteret til jævnstrøm og forbind det til batteriet mens det sidder i scooteren.

Det må du ikke gøre for så kortslutter du systemet.

Det skal sættes til jævnspænding og endelig ikke til strømmåling, hvis du bare vil forbinde til batteriklemmerne.

Scootergrisn er god til hjemmesider, og ved meget praktisk om køretøjerne, men måling af elektriske størrelser skal han holde sig fra.

Kommentar
Fra : cclaus63

Dato : 14-08-11 05:47

Er der startspær på den scotter? hvad mærke? en kammerat har en giantco fra "t-hansen" en uge så var den total afladet i batteriet, hvis den havde stået stille. Han fik skiftet det ene batteri efter det andet, det hjalp i ca.1 uge når den stod stille. Ellers var der ingen kære mor, den kunne bare ikke starte, med startkabler fra bilen kom den så i gang, men så kunne den ikke lade batteriet op af sig selv, vi kører jo med lys på hele tiden, og kører med et stort strømforbrug som det kniber med vi kan lade op. MVH. cclaus63

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 31-08-11 22:50

så kan den jo lade vær, nå men hvad med batteri det skal du udskifte til et rigtigt batteri køb et hos Bosch eller andet kvalitet kineser lort er lige til skrot.